Szef Beyond Meat jest za podatkiem od mięsa. To ograniczy konsumpcję

Założyciel największego na świecie producenta roślinnego mięsa uważa, że należy wprowadzić specjalny podatek od mięsa, by zmusić ludzi do ograniczenia konsumpcji produktów odzwierzęcych.

Aktualizacja: 02.08.2021 14:42 Publikacja: 02.08.2021 14:31

Szef Beyond Meat jest za podatkiem od mięsa. To ograniczy konsumpcję

Foto: Bloomberg

ula

Szef Beyond Meat, Ethan Brown, powiedział BBC, że jest zwolennikiem tzw. podatku Pigou, czyli korekcyjnego podatku nakładanego na czynności generujące negatywne efekty zewnętrzne.

Brown powiedział, że opodatkowanie spożycia mięsa może pomóc rynkom wschodzącym w inwestowaniu w białko roślinne. Jednak krytycy twierdzą, że taka opłata podniosłaby koszty życia.

Ethan Brown uważa, że konsumenci już zaczynają jeść mniej mięsa, a nowy podatek tylko ich w tej decyzji utwierdzi. Według badań firmy aż 93 proc. osób kupujących burgery Beyond Meat kupuje też mięso zwierzęce. Rozumieją potrzebę ograniczenia spożycia takiego mięsa, ale nie maja ostatecznego impulsu w postaci wyższych cen.

Podatek od spożycia mięsa z pewnością byłby korzystny dla firm takich jak Beyond Meat, ponieważ wtedy ich produkt byłby tańszy - mówi BBC Rebecca Scheuneman, analityk akcji w amerykańskiej firmie świadczącej usługi finansowe Morningstar. Jak dużą korzyść dałoby to „zależy od tego, jak wysoki byłby podatek".

Najnowsze badania Morningstar pokazują, że światowy rynek mięsa wart był w zeszłym roku 1,4 biliona dolarów i wciąż rośnie, mimo rosnących cen mięsa. Pandemia też dołożyła do tego wzrostu. Zakłócenia w produkcji i dostawach sprawiły, że produkty mięsne w sklepach podrożały w ostatnim roku. Do tego dochodzi popyt na rynkach wschodzących.

Tymczasem dla konsumentów cena jest ważnym czynnikiem. Niedawne badanie przeprowadzone przez Citi Bank wśród 3000 amerykańskich konsumentów wykazało, że 32 proc. osób do mięsa roślinnego zniechęcała jego cena, uważali, że jest ono za drogie. W 2020 roku w takim samym badaniu 38 proc. badanych stwierdziło, że cena jest zbyt wysoka, by kupowali roślinne zamienniki mięsa.

Nic więc dziwnego, że Impossible Foods, rywal Beyond Meat, obniżył ceny o 20 proc. na początku tego roku. A zapotrzebowanie na roślinne zamienniki mięsa rośnie, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów.

Doradcy brytyjskiego rządu są zdania, że rząd powinien nakłaniać Brytyjczyków do rezygnacji z mięsa w celu ochrony klimatu. Jednak premier Boris Johnson wykluczył podatek od konsumpcji mięsa jako sposób na to. Niedawne badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Bristolu wykazało, że koszty przewyższają korzyści dla klimatu.

Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Przemysł spożywczy
Owady w pieczywie mogą przestać być skandalem. Bruksela legalizuje larwy mącznika
Przemysł spożywczy
Jemy coraz więcej miodu, potrzebny import z Ukrainy. Dane Polskiej Izby Miodu
Przemysł spożywczy
Szampan mniej popularny na świecie, ale koniak nadal w modzie
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Przemysł spożywczy
Kolejne trunki w wersji bezalkoholowej?
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku