Europejski ombudsman rozpatruje skargi na administrację Unii Europejskiej. Chodzi np. o nieprawidłowości w instytucjach Unii, dyskryminację, nadużycia władzy, nieudzielanie informacji, brak odpowiedzi.
Skargę można złożyć po polsku na piśmie i wysłać do biura rzecznika w Strasburgu lub przekazać ją na formularzu dostępnym na stronie internetowej rzecznika, po uprzednim kontakcie z instytucją, której dotyczy skarga. Kto może złożyć skargę? Każdy obywatel Unii, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub inny organ zarejestrowany w Unii. Jest to możliwe, nawet jeśli dana sprawa nie dotyczy nas osobiście. Nie może to jednak nastąpić później niż dwa lata po uzyskaniu informacji o sprawie, której dotyczy skarga. Rzecznik nie rozpatruje spraw dotyczących działania krajowych, regionalnych ani lokalnych organów administracji, nawet jeśli mają one związek z Unią.
Europejski rzecznik walczył z dyskryminacją Polaków przy naborze do władz unijnych
– Skargi dotyczące instytucji Unii Europejskiej docierają do polskiego rzecznika, ale należą raczej do rzadkości – mówi Mirosław Wróblewski z Biura RPO. – Rzecznik w tym wypadku nie jest właściwy do ich rozpatrzenia, ale się zdarzało, że prosił o podjęcie interwencji europejskiego rzecznika.
Kilka lat temu rzecznik zajmował się sprawą konkursów organizowanych przez EPSO, instytucję organizującą nabór do różnych instytucji unijnych. Powtarzające się skargi dotyczyły dyskryminacji przez EPSO osób z obywatelstwem polskim. Na prośbę polskiego rzecznika europejski przeprowadził postępowanie kontrolne. Nie stwierdził konkretnych naruszeń, ale rzeczywiście, statystycznie Polacy bardzo słabo wypadali w tych konkursach. W efekcie wydał rekomendacje, które zmierzały do zapewnienia równego traktowania bez względu na obywatelstwo osób z nowych krajów członkowskich. Ostatnio polski rzecznik praw obywatelskich występował do europejskiego w sprawie umowy ACTA.