Google i powiązana z nim spółka Alphabet prowadzą od 2003 r. platformę reklamową AdSense. Google opracował różne usługi w tym zakresie, w tym usługę pośrednictwa reklamowego dla wyszukiwań online o nazwie AdSense for Search („AFS”).
Komisja Europejska: potencjalne nadużywanie pozycji dominującej
AFS umożliwiał wydawcom stron internetowych wyświetlanie reklam powiązanych z wyszukiwaniem online, które użytkownicy mogli przeprowadzać na stronach internetowych zawierających zintegrowaną wyszukiwarkę. W ten sposób wydawcy mogli otrzymywać część przychodów generowanych przez wyświetlanie tych reklam. Aby korzystać z AFS, wydawcy mieli do wyboru zawarcie indywidualnie negocjowanej umowy o świadczenie usług („GSA”) z Google lub standardowej, niepodlegającej negocjacjom „umowy online”.
W 2010 r. niemiecka firma złożyła skargę do Federalnego Urzędu Kartelowego. Skarga ta została przekazana do Komisji Europejskiej. W latach 2011-2016 Microsoft, Expedia, Initiative for a Competitive Online Marketplace i Deutsche Telekom złożyły dodatkowe skargi. W 2016 r. Komisja wszczęła postępowanie koncentrujące się na klauzulach wyłączności, plasowania i uprzedniej zgody. Stwierdziła potencjalne nadużywanie pozycji dominującej. We wrześniu 2016 r. Google usunął niektóre klauzule ze swoich umów AFS.
Czytaj więcej
Nie można nakładać dodatkowych obowiązków na dostawcę usług internetowych mającego siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - orzekł w czwartek unijny Trybunał Sprawiedliwości.
Dlaczego Sąd UE anulował karę dla Google
W marcu 2019 r. Komisja Europejska stwierdziła, że Google i, od 2 października 2015 r., Alphabet dopuściły się trzech odrębnych naruszeń, które łącznie stanowiły pojedyncze i ciągłe naruszenie w okresie od stycznia 2006 r. do września 2016 r. Komisja nałożyła na Google grzywnę w wysokości blisko 1,5 mld euro, w tym 130 mln euro solidarnie z Alphabet.