Jak zarejestrować samochód

Kupując samochód od przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu sprowadzanymi z zagranicy pojazdami, składamy inne dokumenty niż w przypadku pojazdu sprowadzonego indywidualnie

Publikacja: 04.05.2009 07:55

Jak zarejestrować samochód

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Każda rejestracja pojazdu jest dwuetapowa. Oznacza to, że po złożeniu we właściwym urzędzie gminy dokumentów kierowca najpierw odbiera decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, wraz z ważnym 30 dni pozwoleniem na korzystanie z niego i tablicami rejestracyjnymi, a następnie po potwierdzeniu przez urząd pochodzenia pojazdu otrzymuje decyzję o stałej rejestracji.

W tym drugim etapie właściciel otrzymuje także stały dowód rejestracyjny. Coraz częstszą praktyką jest, że o zakończeniu każdego z etapów postępowania rejestracyjnego urząd zawiadamia zainteresowanego, wysyłając mu wiadomość tekstową (esemes).

Większość samochodów jest sprowadzana z zagranicy przez firmy, które zawodowo trudnią się ich obrotem. Są one następnie sprzedawane w naszym kraju klientom indywidualnym, którzy zgłaszają je do pierwszej rejestracji w Polsce. Rejestracja odbywa się zgodnie z właściwością miejscową, która w przypadku osób fizycznych wynika z miejsca zameldowania właściciela samochodu.

[b]Jeżeli auto zostało nabyte przez osobę prawną, o tym, w którym urzędzie należy zarejestrować pojazd, decyduje wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego adres siedziby firmy. [/b]Jeżeli pojazd rejestruje spółka cywilna, to dokonuje się tego w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wspólnika wymienionego na pierwszym miejscu w umowie spółki.

Aby pojazd zarejestrować, trzeba złożyć odpowiednie dokumenty. W przypadku, gdy jest to samochód kupiony od przedsiębiorcy, który go sprowadził, poza wnioskiem złożyć należy również:

- zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie obrotu pojazdami firmy importującej i sprzedającej dany samochód;

- dowód własności pojazdu (np. faktura);

- dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu, jeżeli samochód jest fabrycznie nowy i nie był wcześniej rejestrowany;

- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (samochody używane) albo wyciąg ze świadectwa homologacji lub decyzję zwalniającą pojazd z homologacji (samochody fabrycznie nowe);

- potwierdzenie zapłaty (nie dotyczy samochodów sprowadzonych spoza UE);

- dowód odprawy celnej (w przypadku samochodu kupionego poza UE).

[b]Do wniosku dołączyć należy również dowód uiszczenia opłaty recyklingowej. Wynosi ona 500 zł[/b], a uiszcza ją przedsiębiorca, który samochód sprowadził, na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podając imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, a także numer VIN pojazdu. Uwaga! Dowód wpłaty należy przekazać nabywcy, który auto rejestruje.

Każda rejestracja pojazdu jest dwuetapowa. Oznacza to, że po złożeniu we właściwym urzędzie gminy dokumentów kierowca najpierw odbiera decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, wraz z ważnym 30 dni pozwoleniem na korzystanie z niego i tablicami rejestracyjnymi, a następnie po potwierdzeniu przez urząd pochodzenia pojazdu otrzymuje decyzję o stałej rejestracji.

W tym drugim etapie właściciel otrzymuje także stały dowód rejestracyjny. Coraz częstszą praktyką jest, że o zakończeniu każdego z etapów postępowania rejestracyjnego urząd zawiadamia zainteresowanego, wysyłając mu wiadomość tekstową (esemes).

Sądy i trybunały
Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Rozpoczęło się maturalne odliczanie. Absolwenci już otrzymali świadectwa
Sądy i trybunały
Piotr Schab: Nikt nie ma prawa łamać mojej kadencji
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Prawo drogowe
Za jazdę na takim „rowerze" można zapłacić mandat i stracić prawo jazdy