Każde dziecko, które ma trudności z nauką, odnalezieniem się w społeczności szkolnej, a także przejawiające wyjątkowe zdolności, powinno być objęte w szkole specjalną pomocą. Nie powinna się ona ograniczać do uczestnictwa w dodatkowych zajęciach. Również na obowiązkowych lekcjach nauczyciele powinni wspierać dobre strony uczniów i stymulować te wymagające poprawy. W wielu przypadkach, aby uzyskać właściwą pomoc, warto przeprowadzić specjalistyczną diagnozę w poradni pedagogiczno-psychologicznej (PPP). Na jej podstawie poradnia może wydać opinię lub orzeczenie, w którym wskaże odpowiednie metody, sposoby i formy pracy.
W jakiej sprawie
Do 31 stycznia tego roku przepisy prawa precyzowały, w jakich sprawach poradnie mogą wydawać opinie. Obowiązujące od 1 lutego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (DzU z 2010 r. nr 228, poz. 1488) nie wymienia katalogu opinii. Określa jedynie, że poradnie mogą wydawać opinie w sprawach określonych w innych przepisach oświatowych oraz w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci. Rodzic musi zwrócić się do poradni, a ta wydać opinię o:
? o objęciu ucznia nauką w klasie terapeutycznej zgodnie z rozporządzeniem MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej, decyzję podejmuje dyrektor szkoły,
? w sprawie zwolnienia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego (zgodnie z rozporządzeniem MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych dyrektor szkoły zwalnia z nauki na wniosek rodzica i na podstawie opinii),
? o specyficznych trudnościach w uczeniu się, czyli o dysleksji (zgodnie z rozporządzeniem MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych),