Na razie nieco ponad jedna piąta, za dwa lata prawie co trzeci, a za sześć–dziesięć lat już ponad 55 proc. pracowników w Polsce będzie potrzebowało umiejętności z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji. To więcej niż średnio na świecie, gdzie w tym czasie odsetek pracowników z kompetencjami ma wzrosnąć do 49,5 proc. – wynika z badania firmy KRC Research na zlecenie Microsoftu, które objęło wiosną tego roku 12 tys. pracowników i menedżerów z dużych firm w 20 krajach, w tym 611 osób z Polski.
– Już za kilka lat większość miejsc pracy będzie powstawać w branżach, w których niezbędna będzie interakcja ze sztuczną inteligencją – podkreślał na zdalnym spotkaniu z dziennikarzami Julian Lambertin, wiceprezes KRC Research. Czy to oznacza, że 55 proc. pracowników w Polsce będzie musiało skończyć studia informatyczne albo przynajmniej kurs programowania? Niekoniecznie. O ile na początkowym etapie rozwoju AI kluczowe są zaawansowane umiejętności techniczne niezbędne do tworzenia nowych rozwiązań, w tym budowania algorytmów AI i urządzeń, które je wykorzystują, o tyle z czasem wymagania będą bardziej zróżnicowane.
Liderzy wyznaczą trend
Na pewno będą poszukiwane fachowe umiejętności potrzebne do utrzymania, napraw robotów i automatów czy też nadzorowania algorytmów. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem automatyzacji oraz sztucznej inteligencji firmy będą jednak szukać nie tylko wysoko wykwalifikowanych inżynierów i techników, ale też specjalistów potrafiących wykorzystać AI w codziennej pracy, tak by z pomocą nowych technologii podwyższyć jej efektywność czy jakość. Powszechne zastosowanie AI uwolni z kolei pracowników od wielu rutynowych i monotonnych często czynności.
Jak wynika z AI & Skills 2020, ten proces w wielu dużych firmach jest już całkiem zaawansowany, a te z Polski plasują się powyżej globalnej średniej pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji. Co prawda mamy taki sam – niewielki na razie – odsetek liderów AI, czyli firm, które już teraz uważają się za zaawansowane w jej wykorzystaniu (23 proc.), ale za to większa grupa przedsiębiorstw (44 proc. wobec 38 proc. na świecie) ma już za sobą pierwsze doświadczenia z rozwiązaniami AI.