Jak sprawdzić stan swoich środków w PPK? O Pracowniczych Planach Kapitałowych

Serwis mojeppk umożliwia m.in. ustalenie, w jakich instytucjach finansowych uczestnik PPK ma rachunki oraz jaki jest stan środków na tych rachunkach. Serwis ten ma jednak tylko informacyjny charakter - za jego pośrednictwem nie można złożyć dyspozycji dot. środków zgromadzonych w PPK.

Publikacja: 05.07.2024 16:22

Jak sprawdzić stan swoich środków w PPK? O Pracowniczych Planach Kapitałowych

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z przepisami ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, do obowiązków PFR Portal PPK należy m.in. prowadzenie portalu PPK w celu gromadzenia i udzielania informacji o funkcjonowaniu PPK.

Czytaj więcej

„Zapis” do PPK osoby 55+ tylko na jej wniosek

Pracownicze Plany Kapitałowe: serwis mojeppk

Za pośrednictwem serwisu mojeppk (por. https://rachunek.mojeppk.pl/auth/login), uczestnicy PPK są informowani - po weryfikacji ich tożsamości - o wartości swoich oszczędności w PPK. W jednym miejscu, po zalogowaniu się w tym serwisie, uczestnik PPK może sprawdzić stan środków na wszystkich swoich rachunkach PPK. Serwis mojeppk ma jednak tylko informacyjnych charakter - za jego pośrednictwem nie można np. złożyć dyspozycji wypłaty transferowej, wypłaty albo zwrotu środków.

Dane prezentowane w serwisie pochodzą z systemu Ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR - instytucje finansowe, prowadzące PPK, raportują dane do Ewidencji PPK na koniec każdego dnia roboczego.

przykład
Wskazanie osób uprawnionych do środków w PPK

Uczestnik PPK chce wskazać instytucji finansowej osoby uprawnione, które po jego śmierci mają otrzymać środki z jego rachunku PPK. Takie wskazanie wymaga formy pisemnej. Aby wskazać osoby uprawnione, należy skontaktować się bezpośrednio z instytucją finansową, prowadzącą dany rachunek PPK – nie można zrobić tego za pośrednictwem serwisu mojeppk.

przykład
Czy jestem zapisany do PPK?

Pracownik nie wie, czy został „zapisany” do PPK. Może wyjaśnić to, kontaktując się ze swoim pracodawcą. Może także zalogować się w serwisie mojeppk i sprawdzić, czy ma rachunek PPK, w jakiej instytucji finansowej oraz jaki jest stan środków na tym rachunku.

Logowanie w serwisie Pracowniczych Planów Kapitałowych

W serwisie mojeppk można zalogować się przez login.gov.pl (Profil Zaufany, e-dowód, mojeID) lub przy użyciu konta utworzonego w tym serwisie. Jeżeli osoba korzystająca z serwisu mojeppk choć raz skorzysta z logowania przez login.gov.pl, nie będzie mogła już później utworzyć konta w serwisie. Możliwa jest natomiast odwrotna kolejność - po utworzeniu konta w serwisie, można logować się przez login.gov.pl.

Aby utworzyć konto w serwisie mojeppk, potrzebne są następujące informacje:

  • PESEL lub seria i numer dokumentu tożsamości,
  • numer telefonu komórkowego lub e-mail, data urodzenia,
  • NIP pracodawcy,
  • nazwa instytucji finansowej oraz
  • kwota ostatniej wpłaty podstawowej pracodawcy.

Chodzi tu o dane uczestnika, które pracodawca przekazał do instytucji finansowej, „zapisując” tę osobę do PPK. Jeżeli uczestnik PPK zaktualizował później te dane w instytucji finansowej, powinien użyć zaktualizowanych danych. Po powiązaniu rachunku PPK z danymi osoby logującej się w serwisie, zostaną wyświetlone informacje o jej oszczędnościach w PPK.

przykład
Zmiana numeru telefonu i adresu e-mail

Pracodawca, „zapisując” pracownika do PPK, podał jego służbowy numer telefonu i służbowy adres e-mail. Uczestnik PPK nie pracuje już u tego pracodawcy. Aby zaktualizować swój numer telefonu i adres e-mail, powinien skontaktować się bezpośrednio z instytucją finansową prowadzącą jego rachunek PPK – nie może zaktualizować swoich danych w serwisie mojeppk. Jeżeli nie wie, jaka instytucja finansowa prowadzi jego rachunek PPK, może sprawdzić to logując się w serwisie mojeppk przez login.gov.pl.

Czytaj więcej

Czy pracujący studenci mogą oszczędzać w PPK?

PPK: dostępne informacje o rachunkach Pracowniczych Planów Kapitałowych

Po zalogowaniu w serwisie mojeppk, uczestnik PPK uzyskuje informacje o: wszystkich swoich rachunkach PPK, wartości środków zgromadzonych w PPK (na wszystkich rachunkach łącznie i na poszczególnych rachunkach), wysokości wpłat do PPK (w podziale na wpłaty uczestnika, wpłaty pracodawcy i środki od państwa), wpłatach podstawowych i dodatkowych do PPK (w podziale na wpłaty uczestnika i wpłaty pracodawcy), funduszach zdefiniowanej daty, w których oszczędza, wypłatach z PPK, dacie i wysokości ostatniej wpłaty pracodawcy na rachunek PPK oraz historii oszczędzania (na wykresie można sprawdzić stan środków na rachunku PPK w ujęciu historycznym). W serwisie można wygenerować raport z listą rachunków PPK i informacją o łącznej wartości oszczędności w PPK. W serwisie mojeppk nie można natomiast sprawdzić numeru rachunku PPK ani znaleźć informacji o wszystkich kolejnych wpłatach do PPK – aby uzyskać te informacje, należy zalogować się w serwisie internetowym instytucji finansowej prowadzącej rachunek PPK.

przykład
Zwrot środków z PPK

Uczestnik PPK chce skorzystać ze środków zgromadzonych na swoim rachunku PPK (ma zamiar dokonać zwrotu, czyli wycofać środki z rachunku PPK przed 60. rokiem życia). Aby skorzystać z tego uprawnienia, uczestnik nie składa pracodawcy deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK (deklaracja o rezygnacji dotyczy nowych wpłat na rachunek PPK, a nie środków już zgromadzonych na tym rachunku). Uczestnik PPK w serwisie mojeppk może sprawdzić, jaki jest stan środków na jego rachunku PPK, ale - aby złożyć dyspozycję zwrotu - musi skontaktować się bezpośrednio z instytucją finansową prowadzącą jego rachunek PPK.

Niezwłocznie po „zapisaniu” danej osoby do PPK (czyli zawarciu w jej imieniu umowy o prowadzenie PPK), instytucja finansowa zobowiązana jest przekazać tej osobie informację o zawarciu tej umowy (co do zasady, następuje to w postaci elektronicznej). W takim „pakiecie powitalnym” powinny znaleźć się m.in. informacje, jak zalogować się na swój rachunek PPK. Jeżeli uczestnik PPK nie może odnaleźć tych danych, powinieneś skontaktować się z instytucją finansowej, która prowadzi jego rachunek PPK. Dane kontaktowe wszystkich instytucji finansowych prowadzących PPK dostępne są pod linkiem: na https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html .

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html .

Podstawa prawna — ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 427).

Anna Puszkarska, ekspert, PFR Portal PPK

Czytaj więcej

Powrót pracownika do "starej" pracy a zapis do PPK

Zgodnie z przepisami ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, do obowiązków PFR Portal PPK należy m.in. prowadzenie portalu PPK w celu gromadzenia i udzielania informacji o funkcjonowaniu PPK.

Pracownicze Plany Kapitałowe: serwis mojeppk

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
W sądzie i w urzędzie
Sprawy frankowiczów w sądach – wszystko co musisz wiedzieć
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Praca, Emerytury i renty
Wakacyjne wyjazdy do pracy za granicę. Jak się przygotować?
Prawo pracy
Co przysługuje pracownikom w upały? Czy rodzi to obowiązki podatkowe i składkowe?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Za granicą
Wakacje 2024 z biurem podróży. Jakie mam prawa podczas wyjazdu wakacyjnego?
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?