Nowe zasady wymiany legitymacji dla emerytów

Od 1 lutego emeryci nie muszą tak często jak poprzednio wymieniać swoich legitymacji.

Aktualizacja: 01.02.2017 13:14 Publikacja: 01.02.2017 06:47

Nowe zasady wymiany legitymacji dla emerytów

Foto: Fotorzepa/Piotr Nowak

W środę 1 lutego wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, która ma znaczenie dla ponad 4 milionów emerytów, którzy w najbliższym czasie musieliby dostać z ZUS nowe legitymacje.

Zmiany w rozporządzeniu z 12 sierpnia 2004 r. w sprawie wzoru legitymacji emeryta-rencisty oraz trybu jej wydawania, wymiany lub zwrotu, przewidują wprowadzenie nowego wzoru legitymacji emeryta-rencisty. Znika z niego informacja o numerze przyznanego świadczenia. Zostanie zastąpiona informacją o rodzaju świadczenia wypłacanego przez ZUS.

Taka błaha – wydawałoby się – zmiana ma jednak ogromne znaczenie praktyczne. Przede wszystkim znacząco ograniczy częstotliwość wymiany tych dokumentów przy zmianie numeru przyznanego świadczenia.

Dotychczas ZUS z automatu dostarczał nową legitymację po zmianie numeru świadczenia.

W najbliższym czasie Zakład planuje przeniesienie obsługi ponad 4 mln emerytów ze starego systemu informatycznego do nowoczesnego Kompleksowego Systemu Informatycznego. Gdyby nie zmiana przepisów, musiałby po nadaniu nowych numerów świadczeniom przyznanym przed laty wystawić ponad 4 miliony nowych legitymacji i wysłać je świadczeniobiorcom pocztą.

Od 1 lutego wymiana legitymacji przed upływem okresu, na jaki została wystawiona, będzie następowała wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, przy zmianie imienia, nazwiska czy numeru PESEL. A także przy zmianie rodzaju przyznanego świadczenia (np. po przejściu z renty na emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego) oraz przy zmianie adresu, który spowoduje zmianę oddziału NFZ właściwego ze względu na miejsce zamieszkania emeryta czy rencisty.

Najważniejsza informacja dla zainteresowanych jest taka, że dotychczasowe dokumenty zachowają swoją ważność. Nawet jeśli stare legitymacje będą zawierały zmieniony później numer świadczenia, dokument nadal będzie upoważniał emeryta czy rencistę np. do zniżek na bilety komunikacji miejskiej czy potwierdzał, że jest on objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeśli więc emeryt nie zmieni imienia, nazwiska, numeru PESEL, miejsca zamieszkania czy rodzaju świadczenia, dostanie z ZUS nową legitymację pocztą po upływie terminu, na jaki została wystawiona stara legitymacja.

podstawa prawna: rozporządzenie z 25 stycznia 2017 DzU z 31 stycznia 2017, poz. 197

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce