19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 10:35 Publikacja: 11.10.2021 18:48
Foto: Adobe Stock
Zawiadomienie skarbówki o własnych błędach pozwala uniknąć kary. Podatnicy mają jednak zastrzeżenia do formy takiego zawiadomienia. Problem powstał w wyniku uchwalenia ustawy o doręczeniach elektronicznych, która wprowadziła również zmiany do kodeksu karnego skarbowego. Zgodnie z obowiązującym od 5 października brzmieniem art. 16 § 4 k.k.s. „zawiadomienie wnosi się na piśmie albo ustnie do protokołu".
Wcześniej przepis przewidywał, że „zawiadomienie wnosi się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej albo ustnie do protokołu". Takie rozwiązanie wprowadziła 31 marca 2020 r. tzw. ustawa covidowa. Przepis przewidywał też, że pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i wnosi za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym przez Portal Podatkowy, o którym mowa w ordynacji podatkowej.
Niewykluczone, że w najbliższy czwartek Państwowa Komisja Wyborcza wróci do sprawy dotacji dla PiS. Jakie są możliwe scenariusze postępowania?
Rodzice, którzy pobierają świadczenie wychowawcze 800 plus, powinni pamiętać o konieczności złożenia wniosku na nowy okres świadczeniowy w 2025 r. Nabór rozpocznie się już niedługo. Od kiedy można składać dokumenty?
Poczta Polska informuje o obniżce opłat za abonament RTV, z której można skorzystać do 25 stycznia. Mogą na nią liczyć osoby, które zapłacą abonament za cały rok z góry. Zaoszczędzić można również płacąc za okres dłuższy niż miesiąc.
Rodzinna opieka nad nieruchomością na czas przejściowy, choć bardzo się przedłużający, nie prowadzi do jej zasiedzenia.
Od nowego roku wędkarzy czeka sporo zmian dotyczących dostępu do polskich łowisk oraz opłat za wydanie zezwoleń na amatorski połów ryb. Wszystko z powodu zamknięcia programu „Nasze Łowiska”. Jakie zasady obowiązują obecnie?
A gdybyśmy tak dyskusję o przyszłości prawa do informacji w Polsce zaczęli, stawiając w centrum „troskę o państwo”, a nie „nadużywanie”?
e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zaczęły powszechnie obowiązywać wraz z początkiem 2025 roku. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśniło, jak osoby bez aktywnej skrzynki do e-Doręczeń mogą korespondować z urzędami.
Przez lukę w przepisach dane liczącego na poufność sygnalisty mogą poznać osoby nieuprawnione. Prawnicy apelują o nowelizację. Resort rodziny zaleca natomiast, by stosować wykładnię uwzględniającą interes publiczny.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Strategie rozwoju są kluczowym wyzwaniem, umożliwiającym połączenie sfery strategicznej i regulacyjnej w planowaniu przestrzennym.
Wydatki na dodatkowe świadczenia dla samozatrudnionych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka się zgadza, eksperci podkreślają jednak, że tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracowników.
To, że samorząd zawodowy np. doradców podatkowych ma określone uprawnienia publiczne, z automatu nie uprawnia go do żądania tzw. informacji przetworzonej. Musi konkretnie wykazać, dlaczego jest to istotne dla interesu publicznego.
Służba publiczna to nie jest praca w przedsiębiorstwie i tak nie powinniśmy jej postrzegać. Służba publiczna to praca w imieniu państwa dla społeczeństwa, a cechuje ją odpowiedzialność, bezstronność, profesjonalizm, neutralność polityczna, a nawet ofiarność – mówi prof. Jolanta Itrich-Drabarek.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas