Aplikacja mObywatel będzie rozbudowana. Jest projekt ustawy

Spisywanie oświadczenia ze sprawcą kolizji i użycie wirtualnego asystenta. Takie działania przez aplikację mObywatel będą możliwe po nowelizacji ustawy o tej aplikacji.

Publikacja: 10.04.2025 17:31

„Wirtualny asystent” w mObywatelu? Rząd planuje rozbudowę aplikacji.

„Wirtualny asystent” w mObywatelu? Rząd planuje rozbudowę aplikacji.

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel. Ma ona usprawnić działanie tej elektronicznej formy kontaktu z urzędami i rozszerzyć możliwości jej zastosowań. Jak podaje resort, dziś 13,7 mln polskich obywateli ma profil zaufany, pozwalający korzystać z tego kanału kontaktu z administracją.

Proponowane zmiany stworzą podstawy prawne dla załatwienia większej liczby spraw urzędowych w formie elektronicznej, z użyciem urządzeń mobilnych. Można by na przykład podpisywać w ten sposób dokumenty urzędowe z użyciem różnych form podpisu elektronicznego. W uzasadnieniu ustawy podano też możliwość spisania z użyciem mObywatela oświadczenia o zaistniałym wypadku drogowym między uczestnikami kolizji.

Czytaj więcej

Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Dotyczy milionów kierowców w Polsce

Wirtualny asystent w mObywatelu. Plany ministerstwa cyfryzacji

Nowe przepisy ustawy mają zapewnić też uruchomienie „wirtualnego asystenta”. Chodzi o odpowiednio zaprogramowane narzędzie, mające formę np. czatu internetowego, udzielające odpowiedzi na zapytania użytkownika mObywatela. Podobne urządzenia stosuje się już powszechnie na stronach internetowych np., banków, sklepów czy firm usługowych. Projektowane przepisy przewidują, że taki wirtualny asystent będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję. Jednak ta sztuczna inteligencja nie będzie wykorzystywała danych osobowych użytkownika aplikacji mObywatel.

Nowe przepisy mają też pozwolić systemowi na przechowywanie danych lub dokumentów elektronicznych w systemie mObywatel niezbędnych do świadczenia usług przez okres wymagany do realizacji takich usług. Ma to niwelować skutki zagubienia telefonu przez osobę korzystającą z mObywatela poprzez zapewnienie odpowiednich kopii zapasowych.

Ustawa da też ministrowi cyfryzacji kompetencje w zakresie badań i oceny poprawności świadczenia usług przez podmioty publiczne i niepubliczne. Minister będzie mógł to nie tylko skontrolować, ale i w szybkim trybie zablokować działanie określonej usługi. Projektowane przepisy będą przewidywały natychmiastowe wykonanie decyzji ministra, tak, aby możliwa była jak najszybsza reakcja uniemożliwiająca świadczenie usług w sposób nieprawidłowy.

Czytaj więcej

Nowa usługa w mObywatelu z zaskakującymi komunikatami. Ministerstwo radzi

Deregulacja poprzez elektronizację?

Ministerstwo Cyfryzacji w uzasadnieniu ustawy nie nawiązuje wprost do modnej ostatnio idei deregulacji prawa. Zauważa jednak, w stylu podobnym do uzasadnień projektów deregulacyjnych, że „zwiększenie liczby usług elektronicznych wpłynie pozytywnie na szybkość załatwienia spraw urzędowych poprzez zarówno wyeliminowanie czasu koniecznego na dotarcie pisma do urzędu/obywatela, ale także przyspieszenie wymiany informacji między obywatelem, a urzędem w trakcie załatwianie sprawy (np. szybsze uzupełnianie braków)”. Resort przewiduje też, że „możliwość załatwienia sprawy elektronicznie czy podpisania pisma w aplikacji mObywatel przyczyni się w istotny sposób do zmniejszenia liczby papierowych dokumentów gromadzonych i przetwarzanych przez organy administracji publicznej i obywateli”.

Ustawa ma nie generować nowych wydatków ze strony państwa. Ma wejść w życie w 14 dni po ogłoszeniu.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel. Ma ona usprawnić działanie tej elektronicznej formy kontaktu z urzędami i rozszerzyć możliwości jej zastosowań. Jak podaje resort, dziś 13,7 mln polskich obywateli ma profil zaufany, pozwalający korzystać z tego kanału kontaktu z administracją.

Proponowane zmiany stworzą podstawy prawne dla załatwienia większej liczby spraw urzędowych w formie elektronicznej, z użyciem urządzeń mobilnych. Można by na przykład podpisywać w ten sposób dokumenty urzędowe z użyciem różnych form podpisu elektronicznego. W uzasadnieniu ustawy podano też możliwość spisania z użyciem mObywatela oświadczenia o zaistniałym wypadku drogowym między uczestnikami kolizji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Wyrok SN trzeba pominąć. Rzecznik TSUE: głęboki kryzys polskiego sądownictwa
Zawody prawnicze
Notariusz nie zapłaci 35 tys. zł za czynności w siedzibie dewelopera
Zawody prawnicze
Pełnomocnik z urzędu może skarżyć zbyt niską zapłatę. Ważna uchwała SN
Praca, Emerytury i renty
Kiedy ponownie wzrośnie płaca minimalna? Perspektywy na 2025 i 2026 rok
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja rządowa
Przepadli w konkursie, dostali największą dotację. Wybrała ich ministra kultury