Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel. Ma ona usprawnić działanie tej elektronicznej formy kontaktu z urzędami i rozszerzyć możliwości jej zastosowań. Jak podaje resort, dziś 13,7 mln polskich obywateli ma profil zaufany, pozwalający korzystać z tego kanału kontaktu z administracją.
Proponowane zmiany stworzą podstawy prawne dla załatwienia większej liczby spraw urzędowych w formie elektronicznej, z użyciem urządzeń mobilnych. Można by na przykład podpisywać w ten sposób dokumenty urzędowe z użyciem różnych form podpisu elektronicznego. W uzasadnieniu ustawy podano też możliwość spisania z użyciem mObywatela oświadczenia o zaistniałym wypadku drogowym między uczestnikami kolizji.
Czytaj więcej
Od wtorku 2 kwietnia aplikacja mObywatel umożliwia sprawdzenie danych i statusu prawa jazdy, tymc...
Wirtualny asystent w mObywatelu. Plany ministerstwa cyfryzacji
Nowe przepisy ustawy mają zapewnić też uruchomienie „wirtualnego asystenta”. Chodzi o odpowiednio zaprogramowane narzędzie, mające formę np. czatu internetowego, udzielające odpowiedzi na zapytania użytkownika mObywatela. Podobne urządzenia stosuje się już powszechnie na stronach internetowych np., banków, sklepów czy firm usługowych. Projektowane przepisy przewidują, że taki wirtualny asystent będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję. Jednak ta sztuczna inteligencja nie będzie wykorzystywała danych osobowych użytkownika aplikacji mObywatel.
Nowe przepisy mają też pozwolić systemowi na przechowywanie danych lub dokumentów elektronicznych w systemie mObywatel niezbędnych do świadczenia usług przez okres wymagany do realizacji takich usług. Ma to niwelować skutki zagubienia telefonu przez osobę korzystającą z mObywatela poprzez zapewnienie odpowiednich kopii zapasowych.