Francoise Bettencourt-Meyers po raz kolejny stara się o ubezwłasnowolnienie matki – najbogatszej Francuzki, córki twórcy imperium kosmetycznego L'Oréal. Francuskie media spekulują, że odsunięcie matki od władzy otworzy córce drogę do sprzedania firmy szwajcarskiemu koncernowi Nestle. W zeszłym tygodniu sąd nakazał Liliane Bettencourt odbyć badania. Trzech lekarzy po trzech miesiącach ma sporządzić raport na temat kondycji psychicznej miliarderki.
Liliane Bettencourt jest osobą bardzo tajemniczą. W swoim życiu udzieliła zaledwie trzech wywiadów. Ta 88-letnia bizneswoman jest córką założyciela „fabryki piękności” – firmy L'Oréal. Wartość tego największego na świecie koncernu kosmetycznego szacuje się na 50 mld USD. W jego skład wchodzą 23 międzynarodowe marki (m.in. Helen Rubinstein, Lancôme, Garnier, Giorgio Armani, Vichy). Koncern działa w 130 krajach, zatrudnia 64 tysiące pracowników i ma 38 fabryk. A Liliane Bettencourt wciąż jest największym udziałowcem firmy. Ponad 100 lat działalności L'Oréala to jak najnowsza historia Francji w pigułce – twierdzi Max Gallo, wpływowy francuski historyk. – Nie brakuje w niej pomysłowości, początków reklamy, emancypacji kobiet, a także ciemnych interesów z politykami czy skrywanego antysemityzmu – dodaje.
To, jak bardzo dzieje koncernu powiązane są z historią Francji, pokazał najgłośniejszy skandal korupcyjny w kraju, tzw. afera Bettnecourt, która od miesięcy nie schodzi z pierwszych stron gazet. Na światło dziennie wychodzą coraz to nowe szczegóły. Francuskie media pisały nawet, że afera ta może „zmieść francuski rząd i prezydenta Sarkozy’ego”. Do zmian dojdzie też prawdopodobnie w radzie nadzorczej koncernu. Liliane Bettencourt chce, by miejsce jej zięcia zajął jej 24-letni wnuk.
[srodtytul]Kolor pieniędzy[/srodtytul]
Wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu, gdy 26-letni chemik Eugene Schueller, pół Francuz, pół Niemiec, syn piekarza z Alzacji, postanowił sprawdzić swoje siły w biznesie. W 1907 r. w mieszczącym się w domowej kuchni laboratorium wynalazł pierwszą na świecie syntetyczną farbę, która nie niszczyła włosów. Dwa lata później w dwupokojowym mieszkaniu w Paryżu, które służyło mu za biuro, laboratorium i salon, założył firmę, którą wkrótce nazwał L'Oréal (od łacińskiego aureale, czyli aureola). Schueller w nocy wytwarzał farby, rano obdzwaniał fryzjerów stylistów, a wieczorem rozwoził produkty. Aby docierać do większej liczby fryzjerów, Schueller zatrudnił pierwszych akwizytorów. Szybko odkrył, że jego sukces zależy od umiejętności fryzjerów. Dlatego założył najpierw szkołę koloryzacji, a następnie szkołę dla fryzjerów oferującą szkolenia techniczne, pomoc w rozwoju biznesu, a także wskazówki np. jak zdobyć lojalność klientów. Już w 1911 r. zaczął inwestować za granicą: najpierw w Australii. W 1912 r. działał już 17 krajach, zaczynając od Europy, USA, przez Brazylię, aż do krajów Dalekiego Wschodu. W 1920 r. w samej Francji jego produkty sprzedawane były w 40 tys. punktów.
Jednak prawdziwy przełom nastąpił w 1954 roku. Wraz z przejęciem fabryki mydła Monsavon do zespołu L'Oréal dołączył jej szef, 26-letni prawnik Franćois Dalle. Początkowo był odpowiedzialny za marketing, szybko jednak stał się prawą ręką Schuellera, by po jego śmierci w 1957 r. przejąć kierownictwo firmy. To właśnie on jest prawdziwym ojcem sukcesu L’Oréala. Przekształcił małą firmę, która jeszcze w 1948 r. zatrudniała zaledwie 25 osób, a swoje produkty sprzedawała wyłącznie salonom fryzjerskim, w międzynarodowy koncern. W latach 50. wprowadził kosmetyki L’Oréala do sprzedaży detalicznej w drogeriach i supermarketach (wtedy firmy kosmetyczne sprzedawały swoje produkty wyłącznie w aptekach). Także za jego sprawą L’Oréal zaczął intensywnie inwestować w badania nad nowymi produktami i zwiększył liczbę zatrudnionych naukowców. W latach 40. było ich dziesięciu, w latach 80. XX wieku już tysiąc. Dziś grupa zatrudnia ponad 3 tys. naukowców w 14 centrach badawczych. Badania naukowe stały się siłą napędową dla rozwoju firmy. Koncern jest liderem w dziedzinie badań, na które przeznacza ok. 3 proc. ze sprzedaży. Firma zarejestrowała już niemal 700 patentów.