Kompas Młodej Sztuki 2024: Najlepsi artyści XIV edycji

Mimo różnych zawirowań nadal sporym zainteresowaniem cieszy się dorobek młodych. W poszukiwaniu nowych talentów pomocny jest Kompas Młodej Sztuki – w tym roku głosowało 86 galerii sztuki współczesnej z całej Polski. Lista najlepszych młodych artystów składa się z 213 nazwisk, wielu z nich brało już udział w ważnych wystawach, jest laureatami prestiżowych nagród, ich prace zasilają ważne kolekcje instytucjonalne.

Publikacja: 20.12.2024 17:00

Kompas Młodej Sztuki 2024: Najlepsi artyści XIV edycji

Foto: materiały prasowe

Od początku istnienia, czyli od 2008 r. (z przerwą w 2021 r.), Kompas Młodej Sztuki publikowany jest w „Rzeczpospolitej”. Najpierw powstawał co dwa lata, od 2014 r. co roku, co było konsekwencją rosnącego zainteresowania sztuką najnowszą.

Ranking najlepszych młodych artystów tworzą czołowe galerie sztuki współczesnej, prywatne i publiczne, w tym roku jest ich 86. Są to m.in. Bunkier Sztuki, MCSW Elektrownia, BWA Zielona Góra, MOCAK, PGS w Sopocie, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Galeria Bielska, Galeria Sztuki Wozownia, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, Galeria Miejska w Łodzi, Punkt Odbioru Sztuki, CSW Toruń, CSW Kronika, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Centrum Rzeźby w Orońsku, Galeria EL oraz komercyjne: Galeria Starmach, Arttrakt, Artemis, Piękna Gallery, Program, Galeria m2, mia Art. Gallery, HOS Gallery, Beta 16, ESTA, Propaganda, ToTuart, Krupa Gallery, Nocny Art Patrol, Fundacja Stefana Gierowskiego, Jak Zapomnieć, Serce Człowieka, Galeria Wizytująca, Shefter Gallery, Biuro Wystaw, Molski Gallery i inne.

Jak co roku głosowali szefowie bądź właściciele galerii, profesjonaliści wysokiego szczebla – podają pięć nazwisk, ich zdaniem najlepszych artystów, jedynym ograniczeniem jest wiek, maksymalnie mogą mieć 35 lat. Kierują się ostatnimi osiągnięciami bądź uważają, że mają oni szansę odnieść sukces. Pierwszy artysta otrzymuje 5 punktów, drugi 4 itd. Suma punktów decyduje o pozycji w rankingu. Istotna jest też liczba notowań oraz podział głosów na galerie publiczne i prywatne.

Warto podkreślić, że od początku istnienia rankingu czołówka KMS to faktycznie artyści liczący się na rynku sztuki. Ewa Juszkiewicz, której stylizowane portrety ostatnio biją rekordy aukcyjne, była dwukrotną liderką KMS. Z pewnością Kompas już na stałe wrósł w środowisko związane ze światem sztuki. Korzystają z niego galerie, domy aukcyjne, inwestorzy, kolekcjonerzy, artyści, dla wielu jest podpowiedzią, jak poruszać się po tym mało transparentnym rynku, jakim jest rynek sztuki.

Czytaj więcej

Kompas Młodej Sztuki 2023: Najlepsi artyści XIII edycji

Najlepsi artyści Kompasu Młodej Sztuki 2024

Rynek sztuki w porównaniu z innymi jest najmniej przejrzysty i trudno przewidywalny. Szczególnie rodzimy – tylko u nas, w Polsce, podczas pandemii wzrosły obroty aukcyjne i wyniosły ponad 634 mln zł, w porównaniu z 2020 r. nastąpił wzrost o ponad 67 proc. (źródło: artinfo.pl). Bieżąca sytuacja ekonomiczno-polityczna miała jednak przełożenie na obroty aukcyjne, które w 2022 r. spadły do 570 mln zł, a rok później zmniejszyły się jeszcze o kolejne 100 mln zł.

Mimo różnych zawirowań nadal sporym zainteresowaniem cieszy się dorobek młodych. W poszukiwaniu nowych talentów pomocny jest Kompas Młodej Sztuki – w tym roku głosowało 86 galerii sztuki współczesnej z całej Polski. Lista najlepszych młodych artystów składa się z 213 nazwisk, wielu z nich brało już udział w ważnych wystawach, jest laureatami prestiżowych nagród, ich prace zasilają ważne kolekcje instytucjonalne.

Pierwsza dziesiątka 14. KMS została zdominowana przez artystki: zajęły dziewięć pierwszych miejsc. Liderka Lia Kimura, która awansowała z 6. pozycji w 2023 r., po raz pierwszy w rankingu pojawiła się w 2022 r. na 20. miejscu. Charakterystyczna, sensualna twórczość Kimury jest o kruchej kobiecej psychice. Jej portrety osnute mgłą tajemniczości wyglądają jak ze snu. Artystka najpierw tworzy jedną warstwę obrazu, na którą później dłońmi nakłada abstrakcyjne plamy. Lia Kimura we współpracy z Bankiem Pekao S.A. stworzyła „Mirror of the soul” – portret współczesnej kobiety, który został zeskanowany, zdigitalizowany i zdeponowany w Światowym Archiwum Arktycznym. W przyszłości te skany mogą posłużyć jako reprodukcje do muzealnego odtworzenia. Prace Kimury były eksponowane m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, MCSW „Elektrownia” w Radomiu, Saatchi Gallery w Londynie, na Malta Art Bienalle.

„Softly Disappear”, Lia Kimura, 2021, olej na płótnie, 100 x 80 cm

„Softly Disappear”, Lia Kimura, 2021, olej na płótnie, 100 x 80 cm

Foto: archiwum artystki

W tym roku największy wzrost punktów zaliczyła Kinga Burek, której przypadła 2. pozycja. W rankingu pojawiła się po raz pierwszy w 2021 r. na 20. pozycji, w zeszłej edycji na 15. Artystka jest laureatką m.in. tytułu Osoby Roku 2020 na Krakowskim Salonie Sztuki oraz 19. i 20. edycji Artystycznej Podróży, a także nagrody im. M. Sokołowskiego za najlepszą pracę magisterską z historii sztuki (Uniwersytet Jagielloński, 2023).

„Zaklinaczka”, Kinga Burek, 2022, tempera jajowa na płótnie, 140 x 120 cm, kolekcja prywatna

„Zaklinaczka”, Kinga Burek, 2022, tempera jajowa na płótnie, 140 x 120 cm, kolekcja prywatna

Foto: Szymon Sokołowski

Jej sztuka zdominowana jest walką o prawa kobiet. 3. miejsce przypadło Karolinie Jarzębak (8. pozycja w 2023 r.), zeszłorocznej laureatce Grand Prix „Bielskiej Jesieni” – nadal zafascynowanej internetem.

„Troll 5”, Karolina Jarzębak, 2024, intarsja, 52 x 56,5 x 58 cm

„Troll 5”, Karolina Jarzębak, 2024, intarsja, 52 x 56,5 x 58 cm

Foto: MICHAŁ MALIŃSKI (DZIĘKI UPRZEJMOŚCI GALERII JAK ZAPOMNIEĆ

Karolina Jabłońska (obecna w KMS od 2015 r.) zajęła 4. miejsce. Jej wyrazisty, o ostrych kolorach świat oddaje to, co bliskie jej pokoleniu, które nie wyraża zgody na ograniczanie wolności, dyskryminowanie kobiet.

Agata Słowak, zeszłoroczna liderka, a w tym roku 5., niezmiennie skupia się na wątkach feministycznych. W 2023 r. odebrała Paszport „Polityki”, brała też udział w indywidualnej wystawie w galerii Fortnight Institute na Manhattanie.

„Łabędzi śpiew”, Agata Słowak, 2022, olej na płótnie, 140 x 140 cm

„Łabędzi śpiew”, Agata Słowak, 2022, olej na płótnie, 140 x 140 cm

Foto: MAREK GARDULSKI, DZIĘKI UPRZEJMOŚCI ARTYSTKI ORAZ FUNDACJI GALERII FOKSA

Kolejne miejsce zajęła Emilia Kina, kojarzona z obrazami przypominającymi czasem udrapowane kotary. Ona także pochyla się nad problemami kobiet. Aranżuje też wystawy, współpracowała m.in. z Fundacją Stefana Gierowskiego i Muzeum Manggha w Krakowie.

Bez tytułu, Emilia Kina, 2022, olej na płótnie formowanym, 131 x 272 x 4 cm

Bez tytułu, Emilia Kina, 2022, olej na płótnie formowanym, 131 x 272 x 4 cm

Foto: fot. dzięki uprzejmości galerii Raster, Warszawa

Martyna Czech, już od 2016 r. zauważona przez głosujących, w tym roku znalazła się na 7. miejscu. Jeszcze jako studentka katowickiej ASP w 2015 r. zdobyła nagrodę „Bielskiej Jesieni”. Od lat walczy z przemocą, nie tylko domową, także z nieludzkim traktowaniem zwierząt.

„Można żyć bez powietrza”, Martyna Czech, 2024, olej na płótnie, 100 x 80 cm

„Można żyć bez powietrza”, Martyna Czech, 2024, olej na płótnie, 100 x 80 cm

Foto: archiwum artystki

Monika Falkus z zeszłorocznej 3. pozycji spadła na 8. Jej wysmakowane kompozycyjnie prace czasem o ciepłych, przyjaznych kolorach tylko pozornie sugerują, że takie same mogą być relacje międzyludzkie.

O skomplikowanych związkach są również obrazy Zuzanny Szary, która po raz pierwszy w KMS pojawiła się w zeszłym roku od razu na 12. miejscu, a w tym awansowała na 9. W 2022 r. otrzymała nagrodę Grand Prix Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w konkursie „Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie”. Jest także laureatką Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora.

Pierwszą dziesiątkę zamykają Krzysztof Maniak, Kamil Kukla, Hubert Domanowski, który w KMS jest dopiero od trzech lat. Kukla od 2015 r., a Maniak od 2014 r., najdłużej spośród wszystkich, którzy znaleźli się w złotej dziesiątce, obaj są także laureatmi wielu nagród. Bliskie im są sprawy naszej planety, zwracają uwagę na zagrożenia, które coraz bardziej zbliżają nas do klimatycznej katastrofy.

„Smutek po orgazmie”, Monika Falkus, 2024, olej na płótnie, 150 x 180 cm

„Smutek po orgazmie”, Monika Falkus, 2024, olej na płótnie, 150 x 180 cm

Foto: fot. Wojtek Ciszkiewicz

Także w tym roku sponsorem nagród KMS 2024 jest OmenaArt Foundation, która ufundowała nagrodę w wysokości 20 tys. zł dla liderki KMS 2024 oraz nagrody rzeczowe w postaci pobytu na Malcie w formie rezydencji artystycznej dla laureatek trzech pierwszych miejsc. Fundacja od lat wspiera wszelkie inicjatywy związane ze sztuką, jest pionierem w realizacji nieszablonowych projektów artystycznych w Polsce i na świecie. Również po raz kolejny MCSW „Elektrownia” w Radomiu – prestiżowa placówka na mapie sztuki – laureatce pierwszej nagrody zorganizuje indywidualną wystawę, której będzie towarzyszyć katalog.

Nie tylko banki, ale także coraz więcej prywatnych firm, fundacji organizuje konkursy artystyczne z nagrodami finansowymi, stypendiami itp. Do tego szacownego grona, do którego należą m.in. Fundacja Rodziny Staraków, Ergo Hestia, OmenaArt Foundation, kilka lat temu dołączyło OKNOPLAST, które współpracuje z artystami przy realizacji różnych projektów.

Wystawa pokonkursowa KMS 2024 w Muzeum im. B. Biegasa w Warszawie, czynna do 20 stycznia 2025 r.

Więcej: www.kompasmlodejsztuki.com.pl

1. miejsce

Lia Kimura

Rocznik 1992, absolwentka Wyższej Szkoły Viamoda w Warszawie.

„W trakcie pracy nie odczuwam czasu, wpadam w stan, w którym nie wiem, co się dzieje dookoła” – mówi Lia Kimura. Wcześniej włącza muzykę, zapala kadzidła. Ich zapach działa bardzo kojąco i inspirująco.

Artystka w wieku siedmiu lat wyjechała z Japonii do Polski. Choć emocjonalnie i kulturowo związana jest nadal z Orientem, to uniwersalne, bardzo osobiste malarstwo przede wszystkim oddaje jej emocje, zwątpienia, rozterki, lęki. W jej sztuce dominuje kobiecy portret. Często zniekształcony, widać tylko jego zarys albo niewielką jego część. Te kobiece twarze, pełne niepokoju, w rozpaczy, szukające bliskości Lia Kimura zawiesza w ciemnym, anonimowym tle. Wspólny mianownik to trudne relacje z innymi, nawet/przede wszystkim z najbliższymi, także z samym sobą. Lubi eksperymentować kolorem, fakturą, figuracje łączy z abstrakcją.

2. miejsce

Kinga Burek-Domżalska

Rocznik 1995, absolwentka ASP w Krakowie i Instytutu Historii Sztuki na UJ

Przemoc. Agresja. Codzienność. Kobiecość. To tematy malowane zdecydowanym, stanowczym pociągnięciem pędzla. Artystka przyznaje: „Mam »ciężką rękę« i »trzymam pędzel w garści«”.

Sięga po nasycone, mocne kolory, co potęguje agresywny, czasem brutalny przekaz jej sztuki. Sztuki, która oddaje jej silną osobowość. Jest urodzoną wojowniczką, nic dziwnego, że jej twórczość ma taką moc rażenia. I choć jej ekspresyjne prace kojarzą się ze stylistyką dziecięcą, tak naprawdę kryją w sobie problemy wagi ciężkiej. Nie godzi się na niesprawiedliwość, na wojny, głód, biedę… Nie godzi się na utarte od wieków schematy postrzegania roli kobiety.

„Chcę, aby moje prace krzyczały, ponieważ krzyk jest stanowczym aktem oporu wobec przemocy” – to słowa artystki. Tworzy rzadko teraz stosowaną techniką – temperą jajową.

3. miejsce

Karolina Jarzębak

Rocznik 1990, absolwentka krakowskiego ASP

Karolina Jarzębak wygrała (ex aequo Edyta Hul i Adam Kozicki) Grand Prix 46. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2023. Dla artystki stałym źródłem inspiracji jest internet. Narzędzie, które nieodwracalnie zrewolucjonizowało nasze życie. Uzależniło, wciągnęło w wirtualny świat. Pożywką dla jej prac wykonanych techniką intarsji są żyjące swoim życiem fora internetowe, gry, memy, te nawet najbardziej absurdalne. Niezmiennie punktem odniesienia dla malarki jest także jej rodzinna Kalwaria Zebrzydowskia. Dzieciństwo wspomina jako czas, w którym dominował smutek i osamotnienie, ale jak mówi, jest silnie uformowana negatywnymi bodźcami. Podobnie jak Tadeusz Kantor sięga po przedmioty niższej rangi (sznurek, kij, łańcuch itp.), które w nowym kontekście nabierają innego znaczenia.

Założycielka galerii Jak Zapomnieć. Tworzy obiekty, instalacje, wideo i performance.

4. miejsce

Karolina Jabłońska

Rocznik 1991, absolwentka krakowskiej ASP

Karolina Jabłońska lubi prowokować. Od zawsze. Jej charakterystyczne obrazy, gigantyczne, o neonowych kolorach, pokazują tę bardziej wstydliwą stronę naszej psychiki.

Artystka chętnie portretuje siebie. Czasem bezpardonowo, świdrującym wzrokiem przygląda się nam, widzom. Bez sentymentów i czułości. Jest głosem pokolenia i przede wszystkim rejestruje to, co dla niej najistotniejsze. Ostatnia wystawa „Przetwory. Prace z lat 2023–24” jest komentarzem do bezdusznych działań poprzedniej władzy, które ograniczyły prawa kobiet. Jej bohaterka jest ewidentnie przerażona, sfrustrowana, niepewna jutra. Obrazy Karoliny Jabłońskiej w założeniu o naiwnej, dziecięcej stylistyce malowane są silnymi emocjami. Artystka jest także wyczulona na los zwierząt, nadal umęczonych, zaniedbanych, zamęczanych.

5. miejsce

Agata Słowak

Rocznik 1994, absolwentka warszawskiej ASP

Na jej obrazach spotykają się dzikie zwierzęce instynkty, mroczne pragnienia i cielesne popędy. Prace Agaty Słowak są odpowiedzią na opresyjne postawy patriarchalne, na krzywdzącą pozycję kobiet w świecie sztuki. Są sprzeciwem wobec tego, że nagość, seks, symbole LGBT, krytyka Kościoła i gender nadal wywołują zgorszenie. Jej sztuka to osobisty zapis emocji, przeżyć, lęków – to forma autoterapii. Stara się przełamywać utarte schematy postrzegania innych. Nawiązuje do prac przedstawiających ciała kobiece w renesansowych pozach, z doczepianymi członkami, co dowodzi, że problemy związane z płciowością znane są od dawna. Tworzy akty – najczęściej maluje siebie z perspektywy… kobiety. Pokazuje ciało takie, jakie jest, bez upiększeń. Unika dosłowności, jej prace owiane są pewną dozą tajemniczości.

6. miejsce

Emilia Kina

Rocznik 1990, absolwentka ASP w Krakowie

Obecny w jej sztuce motyw zasłony i kurtyny jest wyraźnym odniesieniem do renesansowej koncepcji pojęcia obrazu Leona Albertiego jako okna na świat. Artystka nawiązuje też do starych fotografii portretowych, na których widać w tle udrapowany materiał. W jej sensualnej twórczości pojawia się też wątek feministyczny, inspiracją są historie niezwykłych kobiet.

Z czasem w jej pracach delikatne barwy zastąpiły mocne kolory – zieleń, czerwień, granat. W czasie pandemii pojawiła się seria „Spotlight”, zainspirowana tkaninami estradowymi, w której ważnym elementem jest światło. Emilia Kina nie uważa się za artystkę abstrakcyjną, jej prace są „wycinkiem rzeczywistości”, wykorzystuje różne konkretne wizerunki oraz różne media. Zajmuje się też fotografią oraz aranżacją wystaw.

7. miejsce

Martyna Czech

Rocznik 1990, absolwentka katowickiej ASP

Martyna Czech konsekwentnie od lat porusza te same tematy. Trudne międzyludzkie relacje, nie tylko damsko-męskie. Każdy obraz to prawdziwa historia, w której dużo bólu i cierpienia. Najczęściej ich przesłanie jest brutalne i dosłowne. Spotęgowane ostrą, mocną kolorystyką. Przybierają one agresywną, ekspresyjną formę. Zdeformowane postacie mają niezwykłą siłę oddziaływania.

Artystka obnaża ciemne zakamarki naszej psychiki. Zawsze trafia w punkt. Na ogół uwiecznia tych, których zna, nie zawsze są to tylko przyjaciele.Martyna Czech jest także bardzo wyczulona na nieludzkie traktowanie zwierząt. Walczy o ich godność, przypomina, że stosunek do nich jest świadectwem naszego człowieczeństwa. Od lat prowadzi działalność charytatywną na rzecz bezdomnych królików.

8. miejsce

Monika Falkus

Rocznik 1993, absolwentka katowickiej ASP

Miłość, bliskość dwojga ludzi – ujęcie tego dominującego od zawsze tematu malarskiego w twórczości Moniki Falkus jest wyjątkowo oryginalne. Intrygujące, niejednoznaczne. Nieraz bardzo subtelne, czasem dosłowne. Każdy obraz to oddzielna opowieść miłosna. Niekiedy bardzo osobista. Jej charakterystyczne prace łączy spójna kompozycja, wysmakowana kolorystyka, kolorystyka oddająca nastroje towarzyszące malowaniu.

Artystka podobnie jak malarki z jej pokolenia poprzez sztukę walczy o należne miejsce kobiet w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Mówi też o pokonywaniu na pozór beznadziejnych sytuacji, poszukiwaniu własnej tożsamości i o nieokiełzanej kobiecej naturze. O problemach, dylematach nurtujących nas wszystkich. Tworzy też wideo, którym często towarzyszą teksty, także o uczuciach.

9. miejsce

Zuzanna Szary

Rocznik 1995, absolwentka ASP w Krakowie

W figuratywnym świecie obok ludzkich postaci pojawiają się też różne stwory, które być może żyją gdzieś obok nas? Być może mają swój mikroświat, w którym jest miejsce na marzenia. Bez marzeń, także tych sennych, nasza egzystencja byłaby zdecydowanie uboższa. Jednym z najważniejszych jest marzenie o domu, które daje poczucie bezpieczeństwa. Trudno też przeżyć życie bez poczucia bliskości. Może dotyczyć różnych sfer, nie tylko relacji damsko-męskiej. Jej prace wciągają w intrygującą scenerię, nic nie jest oczywiste, nieraz wręcz przerażające. Podobnie jak nasza skomplikowana psychika, czasem nadwrażliwość przeradza się w melancholię, a nawet depresję. Obrazy oraz fragment jej pracy licencjackiej zostały wybrane na wątek przewodni ogólnopolskiej konferencji o depresji pt. ,,Trafna interwencja”. Tworzy także rzeźby ceramiczne.

10. miejsce ex aequo

Hubert Dolinkiewicz

Rocznik 1998, absolwent warszawskiej ASP

„Księga znaków” – zbiór różnych symboli miał swój początek już na studiach, które artysta ukończył w 2023 roku. Są punktem wyjścia do powstających na deskach i płótnach metafizycznych obrazów. Na ich odwrocie zapisuje tytuły utworów muzycznych, których słuchał podczas tworzenia. A słucha wszystkiego: i muzyki klasycznej, i sakralnej, i rapu… Niektóre są bezpośrednią inspiracją, jak np. średniowieczne kompozycje religijne. W swojej sztuce nawiązuje do surrealizmu, abstrakcjonizmu, drzeworytu japońskiego i kaligrafii.

To co najbardziej intryguje Huberta Dolinkiewicza, to sfera duchowa i znalezienie najodpowiedniejszej formy do oddania tej enigmatycznej strony naszej egzystencji. W jego pracach niekiedy w górnej części pojawia się pionowy znak – nić łącząca to, co ludzkie, z tym, co boskie. Tworzy też murale oraz książki artystyczne.

10. miejsce ex aequo

Kamil KuklaR

ocznik 1989, absolwent krakowskiej ASP

Kamil Kukla skupia się w swojej charakterystycznej twórczości na pokazaniu naszej przyszłości, która nie wygląda kolorowo. Artysta przyjaznymi pozornie barwami pisze czarny scenariusz, nad którym pracujemy bardzo nieodpowiedzialnie, ale skutecznie. Jest komentarzem do aktualnych światowych problemów – globalnego ocieplenia, które grozi totalną katastrofą klimatyczną, przerażających, pogłębiających się konfliktów nie tylko społecznych.

Surrealistyczna drapieżna biomorficzna sceneria pełna jest lęku i niepokoju. W jego sensualnej twórczości, czasem z mocnymi akcentami erotycznymi, nadal jest wiele niedomówień i abstrakcyjnych akcentów, ale także coraz więcej figuracji.

Zajmuje się malarstwem, grafiką̨ cyfrową̨ oraz muzyką̨ eksperymentalną.

10. miejsce ex aequo

Krzysztof Maniak

Rocznik 1990, absolwent ASP w Krakowie

Przyroda to temat konsekwentnie od lat eksplorowany przez artystę – bacznego obserwatora natury. Za mało w naszym życiu uważności, skupienia na tym, co często determinuje nasz stosunek do świata. Warto choć na chwilę zatrzymać się i posłuchać szumu lasu, popatrzeć, jak wiatr malarsko układa kompozycję z traw. Zobaczyć, przyjrzeć się naturalnym dziełom – ich różnorodnym formom i wyrafinowanym kolorom.

Artysta podczas wędrówek po rodzinnym Tuchowie rejestruje aparatem fotograficznym to, co go zaintryguje. Czasem wchodzi w interakcje z przyrodą – wydeptuje ścieżki, gładzi mech, wspina się na drzewo, długością swojego ciała mierzy odległości pomiędzy drzewami. Niekiedy tworzy rzeźby z ziemi, stają się one sztucznym tworem z naturalnego budulca.

10 PIERWSZYCH MIEJSC W 14. KMS 2024 W LATACH 2008 –2024

10 PIERWSZYCH MIEJSC W 14. KMS 2024 W LATACH 2008 –2024

Foto: Kompas Młodej Sztuki

XIV KOMPAS MŁODEJ SZTUKI 2024

XIV KOMPAS MŁODEJ SZTUKI 2024

Foto: Kompas Młodej Sztuki

XIV KOMPAS MŁODEJ SZTUKI 2024

XIV KOMPAS MŁODEJ SZTUKI 2024

Foto: Kompas Młodej Sztuki

O autorce

Kama Zboralska, ekspert rynku sztuki, niezależna kuratorka. Autorka Kompasu Młodej Sztuki oraz Kompasu Sztuki

Autorka m.in. cyklu książek „Sztuka inwestowania w Sztukę. Przewodnik po galeriach”, albumów: „Galeria (–1): Polski Komitet Olimpijski: wystawy sztuki współczesnej 2006–2016” (2016), „101 polskich artystów współczesnych. Wybitnych, uznanych, debiutujących” (2019) oraz „Kierunek – Sztuka” (2022). Wieloletnia kuratorka i inicjatorka powstania Galerii (–1) PKOl. Członkini Rady Programowej OmenaArt Foundation. Dyrektorka artystyczna Warszawskich Targów Sztuki (od 2012). Prowadzi wykłady m.in. na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Członkini i stypendystka ZAiKS-u. Laureatka złotego i srebrnego medalu „Za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego” przyznanych przez PKOl w dowód uznania za działalność w dziedzinie sport i sztuka, nagrody „Kolekcjonerstwo – nauka i upowszechnianie” im. Feliksa „Manggha” Jasieńskiego za rok 2021 w kategorii dziennikarz oraz nagrody Ambasador Promocji Sztuki przyznawanej przez Instytut Biznesu (2022).

Od początku istnienia, czyli od 2008 r. (z przerwą w 2021 r.), Kompas Młodej Sztuki publikowany jest w „Rzeczpospolitej”. Najpierw powstawał co dwa lata, od 2014 r. co roku, co było konsekwencją rosnącego zainteresowania sztuką najnowszą.

Ranking najlepszych młodych artystów tworzą czołowe galerie sztuki współczesnej, prywatne i publiczne, w tym roku jest ich 86. Są to m.in. Bunkier Sztuki, MCSW Elektrownia, BWA Zielona Góra, MOCAK, PGS w Sopocie, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Galeria Bielska, Galeria Sztuki Wozownia, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, Galeria Miejska w Łodzi, Punkt Odbioru Sztuki, CSW Toruń, CSW Kronika, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Centrum Rzeźby w Orońsku, Galeria EL oraz komercyjne: Galeria Starmach, Arttrakt, Artemis, Piękna Gallery, Program, Galeria m2, mia Art. Gallery, HOS Gallery, Beta 16, ESTA, Propaganda, ToTuart, Krupa Gallery, Nocny Art Patrol, Fundacja Stefana Gierowskiego, Jak Zapomnieć, Serce Człowieka, Galeria Wizytująca, Shefter Gallery, Biuro Wystaw, Molski Gallery i inne.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Plus Minus
„Na czworakach”: Zatroskany narcyzm
Plus Minus
„Ciapki”: Gnaty, ciapki i kostki
Plus Minus
„Rys”: Słowa, które mają swój ciężar
Plus Minus
„Błazny”: Aktor też człowiek
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10