[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. V SA/Wa 1791 /09)[/b] uchylił decyzję ministra kultury i orzekł, że nie podlega ona wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku. Decyzję zaskarżył rzecznik praw obywatelskich.
Dotacja 37 mln zł, którą Zamek otrzymał na odbudowę i renowację, została rozliczona w kwietniu 2005 r. Pół roku później okazało się, że Zamek ma przeszło 10 mln zł nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym. Nabywając bowiem towary i usługi budowlane, Zamek płacił 22 proc. VAT, a sprzedając bilety publiczności – odliczał 7 proc.
Nie bez związku z pismem naczelnika urzędu skarbowego minister kultury stwierdził, że w tych 10 mln zł nadwyżki mieści się 6,6 mln zł VAT za faktury płacone z dotacji celowej. Chociaż Zamek chciał przeznaczyć nadwyżkę VAT na kontynuowanie renowacji, minister kultury potraktował ją jako niewykorzystaną dotację i wydał decyzję o zwrocie 6,6 mln zł do budżetu z odsetkami od 1 kwietnia 2006 r.
– W ustawie o finansach publicznych nie ma przepisu, że jeśli podatnik VAT otrzyma dotację inwestycyjną w kwocie brutto i uzyska zwrot nadwyżki VAT, ten zwrot miałby być uznany za nadmiernie pobraną dotację. Odebrałoby to mu ustawowe prawo do odliczenia VAT – mówił podczas rozprawy prof. Witold Modzelewski popierający w imieniu Zamku skargę RPO.
Sąd również nie znalazł podstaw do zaakceptowania decyzji ministra kultury. – Nie ma tu mowy o niewykorzystanej dotacji, ponieważ wszystkie pieniądze zostały wykorzystane – powiedziała sędzia Mirosława Pindelska, uzasadniając wyrok uwzględniający skargę RPO. – Został naruszony art. 145 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link] (starej, bo wedle jej stanu są? orzekał), który uprawnia do orzeczenia o zwrocie nadmiernie pobranej dotacji, ale nie daje podstaw do uznania jej za nadmiernie pobraną w sytuacji, gdy podatnik uzyska zwrot VAT. Nie ma przepisu ani w ustawie o finansach publicznych, ani w rozporządzeniach wykonawczych, który zobowiązywałby do zakwalifikowania zwrotu VAT jako nadmiernie pobranej dotacji celowej. Nie było też możliwości, ażeby faktury z ceną, której elementem jest VAT, były wystawiane z kwotą netto, a nie brutto. Zgodnie z ustawą o VAT podatnik ma prawo do zwrotu różnicy między podatkiem naliczonym a należnym. Tu taka różnica wystąpiła, ponieważ VAT był rozliczany z całej działalności Zamku, a nie tylko z inwestycji. Zamek miał więc prawo z niej skorzystać.