Po wyroku TSUE ws. C-652/22 Kolin z 22 października 2024 r. wszyscy uczestnicy rynku zamówień publicznych czekali na wyrok w powiązanej sprawie C-266/22 Qingdao Sifang. Został on ogłoszony 13 marca 2025 r. Jądrem problemu rozpatrywanego przez Trybunał w obu sprawach była kwestia udziału wykonawców z państw trzecich, które nie zawarły z Unią Europejską umowy międzynarodowej gwarantującej równy i wzajemny dostęp do zamówień publicznych. Takich wykonawców będę dalej nazywał wykonawcami z państw trzecich.
Milczenie zamawiającego na temat wykonawców z państw trzecich należy traktować jako brak zgody zamawiającego na ich udział
Sprawy różniły się kilkoma szczegółami. W sprawie C-652/22 Kolin wykonawca turecki występował samodzielnie (bez konsorcjum), natomiast w sprawie C-266/22 Qingdao Sifang wykonawca chiński był konsorcjantem wykonawcy unijnego, a zatem zastanawiano się, czy takie chińsko-unijne konsorcjum jest traktowane tak samo jak wykonawca z państwa trzeciego, czy też raczej jak wykonawca unijny. TSUE wypowiedział się na ten temat wyraźnie, wskazując, że konsorcjum chińsko-unijne powinno być traktowane tak samo jak samodzielnie występujący wykonawca z Chin; takie konsorcjum nie ma zagwarantowanego dostępu do postępowań i może w nich uczestniczyć tylko wtedy, gdy zamawiający wyrazi na to zgodę (pkt 64).
Druga różnica dotyczyła regulacji prawa krajowego nt. wykonawców z państw trzecich. W sprawie C-652/22 Kolin prawo chorwackie milczało na temat wykonawców z państw trzecich. W sprawie C-266/22 Qingdao Sifang prawo rumuńskie, które weszło w życie po wszczęciu postępowania, a przed składaniem ofert, bezwzględnie wykluczało udział wykonawców z państw trzecich, bez możliwości dopuszczenia takich wykonawców przez zamawiającego.
TSUE ws. C-266/22 Qingdao Sifang powtórzył i nieco rozwinął stanowisko ws. regulacji dot. wykonawców z państw trzecich przyjmowanych przez państwa członkowskie. W świetle stanowiska TSUE przedstawionego w obu wyrokach to UE posiada wyłączną kompetencję do stanowienia aktów o charakterze generalnym określających reguły dostępu wykonawców z państw trzecich do postępowań o udzielenie zamówienia i warunków, na jakich w tych postępowaniach uczestniczą. Nie mogą takich aktów przyjmować państwa członkowskie. W szczególności nie mogą przyjmować regulacji, która z góry wyklucza z udziału w postępowaniu wykonawców z państw trzecich (pkt 60, 61, 62, 64).
W braku określenia przez UE reguł dostępu wykonawców z państw trzecich do postępowań o udzielenie zamówienia i zasad udziału wykonawców z państw trzecich w tych postępowaniach to do zamawiających należy decyzja o ewentualnym dopuszczeniu wykonawców z państw trzecich do udziału w postępowaniu, a w przypadku dopuszczenia wykonawców z państw trzecich określenie, na jakich zasadach w tym postępowaniu uczestniczą (pkt 63).