Zgodnie z art. 2 Ustawy o kontroli inwestycji zagranicznych z 2015 r., państwo sprawuje kontrolę nad transakcjami skutkującymi nabyciem dominacji lub istotnego uczestnictwa w podmiocie podlegającym ochronie, tam gdzie skutki transakcji mogą mieć negatywny wpływ na porządek publiczny lub bezpieczeństwo publiczne. Zamiar przeprowadzenia takiej transakcji podlega uprzedniej notyfikacji pod groźbą sankcji karnych wobec członków zarządu, uczestników walnego zgromadzenia lub zgromadzenia wspólników spółki jak i osób działających w ich imieniu lub interesie. Warunkiem dokonania transakcji jest brak sprzeciwu ze strony organu kontroli.
Ochrona firm strategicznych. Czy w wykazie mogą się znaleźć TVN czy Polsat
Ochroną mogą zostać objęte podmioty prowadzące działalność gospodarczą w jednym z 14 obszarów, w tym działalność telekomunikacyjną. Bezpodstawne jest zatem sugerowanie, że na liście nie mogą się znaleźć TVN czy Polsat taką działalność prowadzące. Tym niezrozumiała jest sugestia, jakoby katalog działań istotnych dla bezpieczeństwa państwa miał niezmienny charakter.
Wykaz podmiotów objętych określa Rada Ministrów. Aktualnie obowiązujące Rozporządzenie z 27 grudnia 2023 r. w sprawie wykazu podmiotów podlegających ochronie oraz właściwych dla nich organów kontroli wygaśnie z końcem roku. W związku z tym Ministerstwo Aktywów Państwowych prowadzi pracy nad nowa listą, która ma obowiązywać do końca 2027 r. Wbrew części krytyki propozycji premiera, na liście już obecnie znajdują się spółki prywatne a nie wyłącznie spółki Skarbu Państwa.
Nie sposób zgodzić się również z zarzutami jakoby kontrolowanie przejęć spółek medialnych miało naruszać prawo UE. W myśl art. 4(1)(e) Rozporządzenie Parlamentu EUROPEJSKIEGO i Rady (UE) 2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii, wolność i pluralizm mediów stanowią jeden z czynników oceny wpływu planowanej bezpośredniej inwestycji zagranicznej na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Mechanizmy kontrolowania inwestycji w sektorze medialnym - postrzeganym jako element infrastruktury krytycznej lub fundament pluralizmu medialnego - obowiązują choćby w Austrii, Belgii, Czechach, Estonii, Hiszpanii, Niemczech, czy Włoszech. Poza UE podobną kontrolę sprawują choćby Australia czy Wielka Brytania.
Wreszcie reżim kontroli przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych ani nie jest pierwszym, ani najbardziej rozbudowanym przejawem reglamentacji fuzji i przejęć podlegających choćby ograniczeniom prawa konkurencji.