Szczególnym przykładem digitalizacji usług, do tej pory świadczonych w formie „tradycyjnej" są postępujące procesy technologicznej automatyzacji usług doradztwa inwestycyjnego, polegających (w uproszczeniu) na opracowywaniu przez firmy inwestycyjne rekomendacji dla inwestorów odnoszącej się do nabywania lub zbywania instrumentów finansowych, z uwzględnieniem szczegółowo zbadanych potrzeb i sytuacji finansowej takich inwestorów.
Czas na zmiany?
W tradycyjnym modelu doradztwa inwestycyjnego, analizą potrzeb i sytuacji finansowej klienta oraz dobrem rekomendowanych zachowań inwestycyjnych zajmuje się człowiek, który opierając się na swoim doświadczeniu i wiedzy opracowuje dla klienta indywidualne rekomendacje. Nie trudno dostrzec, że model ten cechuje się ograniczoną „przepustowością" jeśli chodzi o ilość możliwych do opracowania rekomendacji. Dodatkowo zapewnienie obsługi tego procesu w sposób ciągły przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach (do 2018 r. istniał wymóg conajmniej zatwierdzania rekomendacji przez maklera lub doradcę inwestycyjnego) przyczynia się do konieczności ponoszenia przez firmę inwestycyjną istotnych kosztów związanych ze świadczeniem tej usługi, ograniczając tym samym jej dostępność zwłaszcza dla niewielkich inwestorów detalicznych.
Czytaj także: KNF proponuje zmianę ustawy o ofercie publicznej w zakresie wezwań
Cyfrowa transformacja procesu doradztwa inwestycyjnego – szanse i zagrożenia
Proces świadczenia usługi doradczej przechodzi proces rewolucyjnych zmian związanych z możliwością zastosowania najnowszych technologii, pozwalających na automatyzację procesu zarówno pozyskiwania przez firmę inwestycyjną licznych danych, pozwalających na przeprowadzenie rzetelnego procesu oceny potrzeb i sytuacji klienta, jak i procesu analizy, w tym bieżących zmian, w odniesieniu do instrumentów finansowych objętych rekomendacją inwestycyjną. Szereg firm technologicznych dostarcza systemy informatyczne pozwalające nie tylko na zbieranie danych i ich analizę, ale także, dzięki zastosowaniu mechanizmów sztucznej 2 inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (machine learing), tworzenia i ciągłego aktualizowania profili klientów. Usługa doradztwa inwestycyjnego świadczonego z wykorzystaniem powyższej technologii określana jest mianem roboadvisory (robodoradztwa). O ile nie sposób odmówić jej praktycznych zalet – o tyle proces automatyzacji niesie ze sobą także szereg zagrożeń, jak również wątpliwości w zakresie regulacyjnego ujęcia takich rozwiązań.
Co na to KNF?
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego 4 listopada br. opublikował stanowisko dotyczące robodoradztwa, w którym odniósł się do szeregu istotnych zagadnień związanych ze świadczeniem przez firmy inwestycyjne usług doradztwa inwestycyjnego w formule zautomatyzoewanej. Już na wstępie zdecydowanie pozytywnie należy ocenić podejście Urzędu do opracowania stanowiska, którego projekt na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy podlegał procesowi opiniowania ze strony środowiska rynku kapitałowego. Samo stanowisko obejmuje wyrażenie oczekiwań nadzorczych w odniesieniu do procesu świadczenia samej usługi, jak i roli nadzoru wewnętrznego i funkcji Compliance, czy współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług - w tym usług opartych o rozwiązania chmurowe. Powyższe może mieć szczególne znaczenie w przypadku niewielkich firm inwestycyjnych, które z uwagi na skalę działalności nie będą opracowywać samodzielnie oprogramowania tylko nabywać gotowe rozwiązania od dostawców IT.