Do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy zmieniającej kodeks pracy oraz niektóre inne ustawy (druk 1653) związane z prawem pracy. 12 lipca odbyło się już pierwsze czytanie nowelizacji i została skierowana do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Zaproponowane przez prezydenta zmiany dotyczą m.in. przepisów dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania oraz mobbingu, rozszerzenia uprawnień związanych ze szczególną ochroną stosunku pracy na pracowników – innych członków najbliższej rodziny, a także wydawania przez pracodawców świadectw pracy. Przedstawione propozycje zmian mają ułatwić pracownikom realizację ich uprawnień pracowniczych oraz zabezpieczyć ich interesy. Wydaje się jednak, że nie wszystkie są konieczne.
Otwarty katalog
Kwestie nierównego traktowania oraz zakazu dyskryminacji uregulowane są w szczególności w art. 113 i art. 183a kodeksu pracy. Wynika z nich, że niedopuszczalne jest nierówne traktowanie ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Po wejściu w życie nowelizacji, w brzmieniu określonym w prezydenckim projekcie, obydwa wyżej wskazane przepisy zmienią się w taki sposób, że zostanie z nich usunięty zwrot „a także ze względu na..." („a także bez względu na...").
Powodem wprowadzenia takiej zmiany jest stanowisko wyrażane w części doktryny i judykatury. Wskazuje ono, że z uwagi na brzmienie ww. przepisów należy wyróżnić dwie kategorie przesłanek dyskryminacji: jedną odnoszącą się do cech osobistych pracownika (np. wiek, płeć), która ma charakter otwarty, i drugą, dotycząca warunków zatrudnienia takiego pracownika (np. wymiar czasu pracy) o charakterze zamkniętym. Ponadto, gdy nierówne traktowanie wynika z przyczyn innych niż wskazane w art. 183a kodeksu pracy, pracownik nie jest uprawniony do roszczenia odszkodowawczego na podstawie art. 183d kodeksu pracy.
Z tych też względów prezydencki projekt przewiduje zmianę art. 113 i art. 183a kodeksu pracy w taki sposób, by istniał jeden otwarty katalog przesłanek nierównego traktowania oraz dyskryminacji. Tym samym, zdaniem projektodawcy, każde nieuzasadnione obiektywnymi przyczynami nierówne traktowanie będzie jednocześnie uznawane za przejaw dyskryminacji, co umożliwi pokrzywdzonemu dochodzenie odszkodowania.
Odszkodowanie za mobbing
Obecnie w przypadku wystąpienia mobbingu skierowanie do pracodawcy roszczeń o charakterze odszkodowawczym możliwe jest co do zasady w dwóch sytuacjach. Gdy mobbing wywoła u pracownika rozstrój zdrowia, możliwe jest żądanie zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną przez pracownika krzywdę. Jeśli zaś pracownik z powodu mobbingu rozwiąże umowę o pracę, możliwe jest dochodzenie przez niego odszkodowania w wysokości nie niższej niż wysokość minimalnego wynagrodzenia.