Andrzej Balcerek, Andrzej Barański, Aleksander Böhm, Zbigniew Detyna, Andrzej Sadowski, Anna Wieczorek
Prezydent RP zarekomendował osobiście ustawę, której cele są bezdyskusyjnie szczytne. Samo podjęcie przez prezydenta inicjatywy ustawodawczej jest niezwykle ważne, bo nie jest częste. Ma ona miejsce w sytuacji, w której poziom niezrozumiałych utrudnień i przeregulowania procesu inwestycyjno-budowlanego rządzący musieli korygować specustawami. W innym wypadku nie dałoby się zbudować nawet tej infrastruktury, z której dobrodziejstwa korzystamy za sprawą akcji z Euro 2012.
Przy tworzeniu nowej regulacji należy zawsze sobie odpowiedzieć: czy nie skomplikuje ona obecnego stanu prawa? Czy nie wydłuży i tak już czasochłonnych procesów budowlanych, zarówno dużych inwestycji infrastrukturalnych i przemysłowych, jak i domu jednorodzinnego przeciętnego Kowalskiego?
Warto też, proponując kolejną regulację, zrealizować wcześniejsze polityczne obietnice uproszczenia przepisów. Nowa inicjatywa ustawodawcza prezydenta RP ma na celu wzmocnienie narzędzi ochrony krajobrazu, ale może się stać również znakomitą okazją do ułatwień w budownictwie. Każde uporządkowanie i uproszczenie prawa, które ma wpływ na realną gospodarkę, to polska racja stanu.
Co zatem należy zrobić, aby udało się osiągnąć i cel ustawy rekomendowanej przez prezydenta RP, i jednocześnie usprawnić proces inwestycyjny w budownictwie, w którym rząd wydający europejskie pieniądze jest jedną z ważniejszych stron?