Rz: Z działalności eksportowej znane są główne duże firmy, tymczasem większość eksporterów to firmy średnie i małe. Jaką będą odgrywać rolę w zagranicznej ekspansji polskiej gospodarki?
Michał H. Mrożek: Jednym z filarów wzrostu polskiej gospodarki jest zwiększający się eksport. W ubiegłym roku rósł przeszło dwa razy szybciej niż import, co było w dużej mierze zasługą właśnie średnich firm, mających coraz większe znaczenie dla wzrostu polskiej gospodarki i dywersyfikacji handlu. Duży udział MSP w eksporcie sprawia, że jest on bardziej stabilny w przeciwieństwie do np. gospodarek wschodzących jak Brazylia czy Rosja, gdzie widać silne uzależnienie od kilku wielkich koncernów oraz cen eksportowanych surowców.
Kim są „ukryci czempioni" i jaką odgrywają rolę?
Nazwaliśmy ich „cichymi bohaterami internacjonalizacji polskiej gospodarki". Samego określenia „ukrytych czempionów" pierwszy użył niemiecki wykładowca i konsultant biznesowy Hermann Simon, z którego badań wynika, że największa populacja takich firm jest w Niemczech. Często są to firmy rodzinne, które z biegiem czasu, zwykle w ciągu ok. dwóch pokoleń, z małego lokalnego biznesu przekształciły się w międzynarodowych liderów w swoich kategoriach. Działają w niszach rynkowych, oferując specjalistyczne produkty i usługi, stąd ich marki mogą być nieznane dla przeciętnego niemieckiego konsumenta.
Kto w Polsce może być takim „ukrytym czempionem"?