Niezasadne wpisanie do rejestru zabytków. Na co może liczyć właściciel?

Gdy już dojdzie do prawomocnego wykreślenia budynku z rejestru zabytków, można zacząć myśleć o żądaniu zwrotu wydatków poniesionych tylko dlatego, że budynek był błędnie wpisany na powyższą listę zabytków.

Publikacja: 05.08.2024 13:59

Niezasadne wpisanie do rejestru zabytków. Na co może liczyć właściciel?

Foto: Adobe Stock

Inwestorzy coraz częściej decydują się na ulokowanie środków w starych, zabytkowych budynkach, po to aby odnowić je i przekształcić w budynek biurowy, pensjonat, dom weselny czy trakcję turystyczną.

Jeżeli budynek figuruje w rejestrze zabytków – rejestr zabytków nieruchomych jest prowadzony odrębnie dla każdego województw przez wojewódzkich konserwatorów zabytków – to inwestycja w nabycie takiego budynku nie będzie prosta.

Czytaj więcej

Skutki wpisania budynku do gminnej ewidencji zabytków

Niezasadne wpisanie do rejestru zabytków. Wpis ogranicza prawa właściciela

Fakt, że dany budynek figuruje w rejestrze zabytków ogranicza uprawnienia właścicielskie i swobodę decyzyjną właściciela budynku, który musi, pod groźbą kar pieniężnych, dostosować się do poleceń i oczekiwań publicznych służb konserwatorskich. Bez zgody i ścisłego nadzoru publicznych służb konserwatorskich nie wolno właścicielowi prowadzić remontów, przebudowy, adaptacji, np. zrobić w budynku hotelu, prowadzić prac konserwatorskich, restauratorskich ani nawet wykonać badań konserwatorskich czy architektonicznych. Zaniedbywanie obowiązków wobec publicznych służb konserwatorskich, a konkretnie wojewódzkiego konserwatora zabytków, może doprowadzić do otrzymania pieniężnej kary w wysokości nawet do 500.000 zł. Gdy właściciel budynku figurującego w rejestrze zabytków chce wyremontować ten budynek zgodnie z przepisami, to musi być przygotowany na dodatkowe koszty remontu wynikające właśnie stąd, że budynek jest wpisany w rejestrze zabytków. Właściciel budynku często zostaje zmuszony do korzystania z konkretnych materiałów oraz specjalistycznych technik budowlanych, które nie należą do tanich. Kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego muszą mieć udokumentowane doświadczenie w pracy z obiektami zabytkowymi, co zwykle podnosi ich wynagrodzenie. Właściciel ponosi również dalsze wydatki, których nie musiałby ponosić, gdyby nie wpis budynku w rejestrze zabytków, musi odpłatnie zlecać wykonanie ekspertyz konserwatorskich i archeologicznych, a także zatrudnić specjalistów do kierowania pracami konserwatorskimi oraz archeologicznymi, a to wszystko łączy się kolejnymi wydatkami po stronie właściciela.

Wykreślenie z rejestru zabytków. W niektórych przypadkach jest to możliwe

Czy właściciel budynku może doprowadzić do wykreślenia budynku z rejestru zabytków? Tak; jeżeli decyzja administracyjna o wpisaniu danego budynku do rejestru zabytków zawiera wadę prawną, to właściciel budynku ma możliwość doprowadzić do wykreślenia tego budynku z rejestru zabytków. Tym samym, chcąc doprowadzić do wykreślenia budynku z rejestru zabytków, warto poszukać wad prawnych w decyzji administracyjnej, na mocy której dany budynek został wpisany do rejestru zabytków. Przykładową wadą prawną decyzji jest brak dokładnego opisu budynku i jego wartości, błędny opis granic przestrzennych budynku lub brak takiego opisu, zdawkowe uzasadnienie decyzji itd. Szukając wad prawnych decyzji o wpisaniu budynku do rejestru zabytków należy pamiętać, że decyzja prawidłowa składa się z: (1) informacji o tym, jaki to obiekt zostaje wpisany do rejestru zabytków, oraz informacji, w jakich granicach przestrzennych dany obiekt jest wpisywany do rejestru zabytków oraz (2) uzasadnienia decyzji administracyjnej wskazującego, czym dany obiekt zasłużył na wpisanie go do rejestru zabytków. Tym samym, budynek wpisywany do rejestru zabytków powinien być określony precyzyjnie w rozstrzygnięciu decyzji, a dodatkowo decyzja musi informować, w jakich granicach przestrzennych dany obiekt jest wpisywany do rejestru zabytków, a w jakich nie jest; np. może informować o tym w formie graficznej w załączniku. Wreszcie, decyzja musi zawierać uzasadnienie, w którym zostanie ujawnione, z jakich powodów akurat ten budynek zasługuje na wpisanie do rejestru zabytków.

Budynek nie powinien być w rejestrze zabytków? Uznanie wpisu do rejestru zabytków za nieuzasadnione

Gdy budynek zostanie wykreślony z rejestru zabytków, czy wówczas właściciel może domagać się zwrotu wydatków, które poniósł wskutek błędnej decyzji o wpisaniu budynku do rejestru, gdy ta decyzja jeszcze obowiązywała? Otóż tak; wydatki właściciela wynikłe z błędnej decyzji administracyjnej wpisującej budynek do rejestru zabytków mogą zostać mu zwrócone według zasad odpowiedzialności odszkodowawczej organów administracji publicznej wskazanych w kodeksie cywilnym. Jak zatem doprowadzić do wykreślenia budynku z rejestru zabytków? Wykreślenie budynku z rejestru zabytków może nastąpić na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest postępowanie sądowo-administracyjne zakończone orzeczeniem uchylającym decyzję administracyjną o wpisaniu budynku w rejestrze zabytków (uchylenie omawianej decyzji może dotyczyć całości lub części decyzji), orzeczeniem stwierdzającym nieważność decyzji (tu również uchylenie może dotyczyć całości lub części decyzji) lub też stwierdzającym wydanie decyzji z naruszeniem prawa. Drugim zaś sposobem jest wzniesienie nadzwyczajnego środka zaskarżenia w rozumieniu przepisów KPA ze skutkiem w postaci wydania nowej decyzji w trybie wznowienia postępowania albo też wydania nowej decyzji w trybie stwierdzenia nieważności decyzji o wpisaniu budynku do rejestru zabytków. W każdym z powyższych przypadków właściciel musi dowieść, że decyzja o wpisaniu jego budynku do rejestru zabytków jest obarczona nieprawidłowością.

Czytaj więcej

Gminna ewidencja zabytków jako instytucja niekonstytucyjna

Odszkodowanie za błędny wpis do rejestru zabytków

Gdy już dojdzie do prawomocnego wykreślenia budynku z rejestru zabytków, można zacząć myśleć o żądaniu zwrotu wydatków poniesionych tylko dlatego, że budynek był błędnie wpisany na powyższą listę zabytków. Wydatkiem zasługującym na zwrot będą koszty zakupu materiałów konserwatorskich narzuconych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, koszty wykonania określonych prac lub innych czynności wobec budynku, które nakazał wojewódzki konserwator zabytków. W każdej sytuacji, w której wojewódzki konserwator zabytków cokolwiek narzucił właścicielowi, wydatki spowodowane realizacją tych poleceń powinny zostać zwrócone właścicielowi, gdy budynek zostanie wykreślony z rejestru budynków. Właściciel powinien wówczas otrzymać również zwrot poniesionych rzez niego kar pieniężnych, jeżeli takie kary nałożył na niego wojewódzki konserwator zabytków. Jak była mowa wyżej, jeżeli do zwrotu wydatków nie dojdzie dobrowolnie (a zapewne nie dojdzie), to można dochodzić zwrotu wydatków w sądzie według zasad odpowiedzialności odszkodowawczej organów administracji publicznej wskazanych w kodeksie cywilnym.

Zuzanna Szmelter, Radca prawny, Counsel w Krzysztof Rożko i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Inwestorzy coraz częściej decydują się na ulokowanie środków w starych, zabytkowych budynkach, po to aby odnowić je i przekształcić w budynek biurowy, pensjonat, dom weselny czy trakcję turystyczną.

Jeżeli budynek figuruje w rejestrze zabytków – rejestr zabytków nieruchomych jest prowadzony odrębnie dla każdego województw przez wojewódzkich konserwatorów zabytków – to inwestycja w nabycie takiego budynku nie będzie prosta.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Edukacja i wychowanie
Ile kosztują korepetycje 2024? Ceny lekcji z polskiego, matematyki i angielskiego
Prawo dla Ciebie
Nowy obowiązek dla właścicieli psów i kotów. Znamy szacowany koszt
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw