Dlaczego deweloper ukrywa ceny

Wielu deweloperów nie podaje cen oferowanych mieszkań. Czy zmieni to nowy kodeks dobrych praktyk?

Publikacja: 04.07.2024 21:05

Niepodawanie cen sprawia, że klienci muszą nawiązać kontakt z deweloperem, aby uzyskać więcej inform

Niepodawanie cen sprawia, że klienci muszą nawiązać kontakt z deweloperem, aby uzyskać więcej informacji

Foto: AdobeStock

Z szacunków firmy REDNET wynika, że w Polsce powstaje ok. 6–7 tys. osiedli. Jak mówi Ewa Palus, główny analityk REDNET Property Group, w mniejszych miejscowościach są inwestycje o dużo mniejszej skali, z mniejszą liczbą mieszkań.

– Nie wszystkie rynki są na bieżąco monitorowane (szczególnie mniejsze ośrodki). W skali kraju możemy mówić o ok. 150–200 tys. mieszkań w ofercie – mówi Ewa Palus.

Czytaj więcej

Nastroje deweloperów. Firmy liczą się z dalszym spadkiem sprzedaży mieszkań

Biura sprzedaży deweloperów rozliczane z liczby spotkań z klientami 

– W zależności od rynku ceny mieszkań nie są podawane w ok. 60–80 proc. inwestycji – szacuje Katarzyna Tworska, dyrektor zarządzająca REDNET24. – To reguła, że ceny nie są przedstawiane w przypadku ponad połowy projektów. Na największych rynkach czy w mikrolokalizacjach, gdzie jest duża konkurencja, nawet 80 proc. inwestycji nie pokazuje cen lub pokazuje ceny tylko części lokali. W mniejszych miastach, gdzie ceny są mniej zróżnicowane, a deweloper często nie ma profesjonalnego biura sprzedaży, ceny są podawane częściej – dodaje.

Praktyka ukrywania cen nie wydaje się być przyjazna klientom. – Klient przede wszystkim traci czas – mówi dyrektor REDNET24. Czasem zyskuje wiedzę. Do deweloperów trzeba zadzwonić albo napisać e-maila. Bywa, że trzeba się skontaktować z kilkoma czy kilkunastoma biurami sprzedaży. – Ostatecznie może się okazać, że mieszkanie jest za drogie – zauważa Katarzyna Tworska.

Dlaczego deweloperzy ukrywają ceny? – Część jest przekonana, że jeśli klient spotka się z odpowiednio przeszkolonym pracownikiem biura sprzedaży, prawdopodobieństwo, że kupi mieszkanie, jest większe – wyjaśnia dyrektor Tworska. – Na spotkaniu klient będzie się mógł zapoznać się z materiałami, będzie mógł zadać pytania i rozejrzeć się po okolicy.

Dyrektor REDNET24 podkreśla, że mieszkanie to bardzo złożony i skomplikowany „produkt”. – Osoba, która je kupuje, często może nawet nie wiedzieć, co się składa na cenę, dlaczego mieszkanie na osiedlu X jest o 100 zł za metr droższe niż na osiedlu Y – tłumaczy. – Cena jest ważnym kryterium, ale w przypadku mieszkania są inne ważne zmienne – podkreśla.

Dodaje, że jeśli nabywca porównuje inwestycje tylko pod kątem podanych na stronie cen, może nie zwrócić uwagi na standard inwestycji, harmonogram płatności, ceny dodatkowych powierzchni, możliwość zmian lokatorskich. – Czasem to tańsze mieszkanie (szczególnie z segmentu popularnego) może się okazać droższe, właśnie przez różnice w standardzie deweloperskim – wyjaśnia dyrektor. Jednocześnie zauważa, że działy marketingu deweloperów są rozliczane z liczby spotkań i rozmów z klientami. – Jeśli ceny na stronie są ukryte, wówczas takich interakcji z klientami jest więcej – mówi.

Jak praktykę ocenia Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD)? – Część deweloperów rzeczywiście nie podaje cen mieszkań na portalach, a czasem także na stronach internetowych inwestycji – przyznaje Natalia Sawicka, członek zarządu PZFD. – Trudno jednoznacznie ocenić tę praktykę. Taki sposób działania to kwestia przyjętej polityki i strategii sprzedaży – mówi. I podkreśla, że zakup mieszkania to jedna z najpoważniejszych decyzji finansowych w życiu.

Dobre praktyki deweloperów

– Część firm, które nie decydują się na podawanie cen, obawia się, że wielu potencjalnych nabywców może automatycznie – bez wiedzy o pełnej wartości danej inwestycji – odrzucić ofertę, jeśli cena wyda się im za wysoka – mówi Natalia Sawicka. – Niepodawanie cen sprawia, że klienci muszą nawiązać kontakt z deweloperem, aby uzyskać więcej informacji. Daje to przedsiębiorcy szansę na przedstawienie wszystkich zalet nieruchomości, takich jak lokalizacja, jakość wykończenia, dodatkowe udogodnienia.

Zdaniem ekspertki PZFD dzięki bezpośredniemu kontaktowi przedstawiona klientowi oferta może być też bardziej zindywidualizowana, uwzględniająca różne opcje finansowania, rabaty czy inne benefity. – W przypadku podania oferty na stronie te możliwości są w pewnym zakresie ograniczone – mówi.

A z przywołanych przez ekspertkę badań Otodomu wynika, że wielu klientów – po obejrzeniu kilku inwestycji – wybiera inne mieszkanie, niż pierwotnie zakładali.

– Firmy, które decydują się na publikowanie pełnych ofert w internecie, uznają to za swoją przewagę konkurencyjną. Uważają, że dzięki takiej polityce sprzedaży do ich biur przychodzą osoby dużo bardziej zdecydowane na zakup, mające wiedzę na temat danej inwestycji – wyjaśnia Sawicka.

Czytaj więcej

Kupujących mieszkania będzie mniej

Na rynku słychać też głosy, że ukrywanie cen jest sprzeczne z zasadami ESG, na którą deweloperzy chętnie się powołują. – Wymagania dotyczące raportowania niefinansowego (ESG) są precyzowane obszernymi wytycznymi ESRS. W ramach standardu „ESRS S4 Consumers and end-users” brak jest szczegółowych regulacji dotyczących zagadnienia polityki cenowej – odpowiada ekspertka PZFD. – O zgodności z ideą ESG w tym zakresie przesądzać będzie zatem w szczególności spełnienie wymogów prawodawstwa krajowego i unijnego dotyczących relacji z konsumentami.

PZFD, jak mówi Natalia Sawicka, zachęca zrzeszone firmy przede wszystkim do prowadzenia transparentnej polityki cenowej. Związek pracuje nad aktualizacją Kodeksu Dobrych Praktyk. Dyskusja dotyczy m.in. kwestii cen. Efekt prac będzie znany jesienią.

Z szacunków firmy REDNET wynika, że w Polsce powstaje ok. 6–7 tys. osiedli. Jak mówi Ewa Palus, główny analityk REDNET Property Group, w mniejszych miejscowościach są inwestycje o dużo mniejszej skali, z mniejszą liczbą mieszkań.

– Nie wszystkie rynki są na bieżąco monitorowane (szczególnie mniejsze ośrodki). W skali kraju możemy mówić o ok. 150–200 tys. mieszkań w ofercie – mówi Ewa Palus.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mirabelki 5. Totalbud w podwójnej roli
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Nieruchomości
Klasa energetyczna zaświadczy o efektywności oraz wartości budynku
Nieruchomości
Tysiące pokoi condo. Są chętni?
Nieruchomości
Certyfikaty na miarę nowych czasów
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Nieruchomości
Familijny biznes nie traci na najmie