– Pomimo rozwoju e-commerce zakupy stacjonarne nie odeszły do przeszłości. Zwłaszcza codzienne sprawunki wolimy kupować w tradycyjnym sklepie – wynika z badania CBRE. - Rynek handlowy w Polsce rozwija się w stałym tempie. W pierwszym kwartale jego zasoby przekroczyły 13,5 mln mkw.
CBRE podaje, że przybywa głównie parków handlowych. Ich udział w całym rynku handlowym zwiększył się w ciągu ostatnich 13 lat z 7 do 20 proc. – I cały czas rośnie. Sprzyja temu szczególnie rozwój mieszkalnictwa na obrzeżach dużych miast i w mniejszych miejscowościach – tłumaczą autorzy analiz.
Miejsce na nowe
– Mimo dużej liczby parków handlowych w Polsce wciąż jest miejsce na nowe obiekty. W budowie jest 261,2 tys. mkw. takiej powierzchni – wskazuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. – Rynek ten będzie się wciąż rozwijał, choć trudno prognozować, w jakim tempie.
Magdalena Frątczak zauważa, że parki handlowe powstają szybko - ich budowa trwa często mniej niż rok. - Dodatkowo wyróżniają się atrakcyjnymi czynszami i relatywnie niskimi opłatami eksploatacyjnymi. Są odporne na różne zawirowania rynkowe, co pokazały ostatnie lata – wskazuje. - Koszty ich utrzymania można dość łatwo kontrolować. Poza tym w parkach handlowych można wdrożyć rozwiązania zrównoważonego rozwoju, co może wpłynąć na długofalowe ograniczenie kosztów utrzymania obiektów. Dlatego inwestorzy patrzą na nie przychylnym okiem.