Szybkie zakupy w tradycyjnym sklepie

Parki handlowe zajmują niemal jedną piątą całej powierzchni zakupowej w Polsce. To trzykrotnie więcej niż w 2010 roku – wynika z analiz firmy doradczej CBRE.

Publikacja: 25.07.2023 11:44

Vendo Park  w Płocku

Vendo Park w Płocku

Foto: Mat.prasowe

aig

– Pomimo rozwoju e-commerce zakupy stacjonarne nie odeszły do przeszłości. Zwłaszcza codzienne sprawunki wolimy kupować w tradycyjnym sklepie – wynika z badania CBRE. - Rynek handlowy w Polsce rozwija się w stałym tempie. W pierwszym kwartale jego zasoby przekroczyły 13,5 mln mkw.

CBRE podaje, że przybywa głównie parków handlowych. Ich udział w całym rynku handlowym zwiększył się w ciągu ostatnich 13 lat z 7 do 20 proc. – I cały czas rośnie. Sprzyja temu szczególnie rozwój mieszkalnictwa na obrzeżach dużych miast i w mniejszych miejscowościach – tłumaczą autorzy analiz. 

Miejsce na nowe

– Mimo dużej liczby parków handlowych w Polsce wciąż jest miejsce na nowe obiekty. W budowie jest 261,2 tys. mkw. takiej powierzchni – wskazuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. – Rynek ten będzie się wciąż rozwijał, choć trudno prognozować, w jakim tempie.

Magdalena Frątczak zauważa, że parki handlowe powstają szybko - ich budowa trwa często mniej niż rok. - Dodatkowo wyróżniają się atrakcyjnymi czynszami i relatywnie niskimi opłatami eksploatacyjnymi. Są odporne na różne zawirowania rynkowe, co pokazały ostatnie lata – wskazuje. - Koszty ich utrzymania można dość łatwo kontrolować. Poza tym w parkach handlowych można wdrożyć rozwiązania zrównoważonego rozwoju, co może wpłynąć na długofalowe ograniczenie kosztów utrzymania obiektów. Dlatego inwestorzy patrzą na nie przychylnym okiem.

Prosto z ulicy

Jak podaje CBRE, w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. całkowita zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 13,5 mln mkw., z czego na parki przypada 20 proc. - To koncept, który powstał w odpowiedzi na potrzeby niedrogich, codziennych zakupów w jednym miejscu, podobnie jak w hipermarketach, ale bliżej miejsca zamieszkania – wyjaśniają eksperci CBRE. - Sprzyja mu także suburbanizacja i rozwój sieci sklepów dyskontowych, zarówno przemysłowych, jak i spożywczych, takich jak Biedronka, Tedi, Dealz, Pepco czy Action. Oba procesy postępują, dlatego można się spodziewać, że parków będzie przybywać.

Analitycy podkreślają, że parki handlowe to zazwyczaj obiekty jednokondygnacyjne, bez powierzchni wspólnych. Do sklepów można się dostać bezpośrednio z parkingu, co skraca czas zakupów. Do parków handlowych wchodzą sklepy spożywcze, drogerie, wielobranżowe dyskonty, sklepy z elektroniką, odzieżą, obuwiem, produktami dla dzieci i zwierząt.

– Lokalami w parkach handlowych coraz częściej interesują się najemcy, którzy do tej pory w takich obiektach nie byli obecni – zauważa Magdalena Frątczak. - Umowy najmu powierzchni w parkach handlowych są zazwyczaj podpisywane na dłuższy okres niż w innych obiektach - co najmniej na pięć, a nawet dziesięć lat.

ESG w parkach

Eksperci CBRE zaznaczają, że parki handlowe stają się coraz bardziej nowoczesne. Inwestorzy takich obiektów stawiają na ESG. – Ze względu na brak części wspólnej lub minimalny jej udział w całej powierzchni użytkowej obiektu, parki handlowe charakteryzują się stosunkowo niskimi kosztami utrzymania, jeśli chodzi o sprzątanie i ochronę – mówią analitycy CBRE. - Można je jeszcze obniżyć, wdrażając rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju zarówno na etapie budowy, jak i użytkowania.

Nieruchomości
Galeria Nowa Górna w Łodzi będzie rozbudowana
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości
Awipolis się rozrasta
Nieruchomości
Handel w mieście 15-minutowym
Nieruchomości
Handel lubi małe miasta
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości
Drucianka Campus. Biura, handel i usługi w dawnej warszawskiej fabryce