Deweloperzy stosują raczej zachęty niż obniżanie cen lokali

Deweloperzy nie mają motywacji, by wprowadzać do oferty mieszkania tanie, na obrzeżach miast, bo popyt na taki produkt jest zduszony brakiem dostępności kredytów – powiedziała w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Agnieszka Mikulska, ekspertka rynku mieszkaniowego w CBRE.

Publikacja: 15.12.2022 08:50

„Deweloperzy walczą o klientów, ale cen nie obniżają” – taki tytuł nowi wasza ostatnia analiza pierwotnego rynku mieszkaniowego. Jak więc firmy walczą w aglomeracjach i czy w obecnym otoczeniu w ogóle muszą?

Na podstawie danych Rednetu wiemy, że w III kwartale promocje cenowe dotyczyły co czwartej inwestycji; były to rabaty w przeliczeniu na mkw. ok. 500–1000 zł. W zdecydowanej większości projektów deweloperzy nie oferują promocji cenowych wprost, stosują za to różne zachęty, np. harmonogram wpłat 20/80 lub w innej proporcji, czyli część ceny płacimy na starcie, a resztę przy odbiorze lokalu. 20/80 to najpopularniejsza proporcja, bo 20 proc. to wysokość wkładu własnego oczekiwanego przez bank. Ponadto firmy oferują notarialną gwarancję ceny – to pokłosie obaw, że na klientów będzie przerzucana inflacja czy wzrost kosztów budowy. Można też np. dostać komórkę lokatorską gratis itp.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Nieruchomości
Ceny nie spadają, bo deweloperzy budują dziś dla zamożnych
Nieruchomości
EBOR inwestuje w polski PRS
Nieruchomości
O okazję pod miastem już nie tak łatwo
Rynek nieruchomości
Długi deweloperów topią inne branże
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nieruchomości
Marże dwóch prędkości