Czy członek zarządu wspólnoty może być administratorem budynku

Sytuacja, w której członek zarządu zawarł ze wspólnotą mieszkaniową umowę, w której występuje jako osoba fizyczna - administrator nieruchomości - może prowadzić do ominięcia prawa.

Publikacja: 18.06.2013 13:42

Czy członek zarządu wspólnoty może być administratorem budynku

Foto: www.sxc.hu

Czy przewodniczący zarządu wspólnoty mieszkaniowej może być administratorem tego samego budynku (nie posiada licencji) i kto ponosi w takim przypadku odpowiedzialność za wszelkie działania związane z takim budynkiem mieszkalnym. Osoba ta jest właścicielem jednego z lokali

– pyta się nasz Czytelnik, pan Rafał.

Jak się okazuje odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, i wywołuje wątpliwości wśród prawników.

Renata Robaszewska, wspólnik w kancelarii Robaszewska&Płoszka Radcowie Prawni podaje, iż członkowie zarządu wybrani uchwałą właścicieli nie muszą posiadać licencji. Ich uprawnienie do działania znajduje źródło w uchwale powołującej ich do zarządu. - Ważne jest, że w szczególności w dużych wspólnotach, gdzie zarządzanie wymaga nakładu sił i pracy, możliwe jest przyznanie członkom zarządu wynagrodzenia za pełnienie przez nich funkcji – zaznacza radca prawny.

Prawniczka powołuje się przy tym na uchwałę Sąd Najwyższego z 17 lipca 2007 r. (sygn. akt III CZP 69/07), zgodnie z którą, przy nieruchomości prywatnej teoretycznie możliwe jest powierzenie zarządu podmiotowi nie posiadającemu licencji. Niemniej osiągniecie skutków wskazanych w art. 184 ustawy o gospodarce nieruchomościami będzie możliwe tylko przy zawarciu umowy o zarządzanie z podmiotem posiadającym stosowną licencje.

Robaszewska wskazuje, iż zarządzanie nieruchomością jest często mylone z administrowaniem. - Przy administrowaniu mamy do czynienia z zawarciem umowy, w ramach której część czynności o charakterze organizacyjnym jest podejmowana przez administratora. Nie ma on prawa do dokonywania czynności zwykłego zarządu, ani reprezentowania wspólnoty na zewnątrz – wyjaśnia prawniczka.

- Faktem jest, że bieżące administrowanie nieruchomością jest jedną z czynności opisanych w katalogu czynności zarządczych (art. 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Nie można jednak wskazywać, że jest to czynność, którą może wykonywać jedynie licencjonowany zarządca. Nawet jeśli przewodniczący zarządu będzie w ramach swojej działalności administrował wspólnotą, to licencja nie będzie tu wymagana – tłumaczy Renata Robaszewska.

Prawniczka zaznacza, że można się również spotkać z głosami przeciwnymi. Odpowiedzialność administratora opiera się na nieprawidłowym wykonaniu umowy. Powierzenie administracji nie zwalnia z odpowiedzialności członków zarządu.

Na inny aspekt takiej sytuacji faktycznej zwraca uwagę Maciej Ligier, prawnik z kancelarii Bąkowski Kancelaria Radcowska. Przypomina on, iż członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej kieruje sprawami wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz. Kiedy zarząd jest kilku osobowy oświadczenie woli za wspólnotę składają co najmniej dwie osoby. Zarząd jest organem wspólnoty i działa bezpośrednio w jej imieniu. Członek zarządu nie musi posiadać licencji zarządcy nieruchomości, nawet w sytuacji gdy nie jest właścicielem lokalu (uchwała Sądu Najwyższego z 16 lutego 2012 r., sygn. akt III CZP 96/2011).

- W takim stanie faktycznym członek zarządu może podejmować czynności związane z administrowaniem nieruchomością wspólną, a odpowiedzialność za podjęte czynności wobec osób trzecich ponosi wspólnota mieszkaniowa. Z kolei w sytuacji, gdy członek zarządu zawarł ze wspólnotą mieszkaniową umowę, w której występuje jako osoba fizyczna - administrator nieruchomości, to taka sytuacja może prowadzić do ominięcia prawa – zauważa prawnik.

- Po pierwsze powierzyć zarząd nieruchomością, na podstawie umowy ze skutkiem określonym w art. 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami można tylko osobie trzeciej, która posiada licencję zarządcy nieruchomości. Po drugie postanowienia umowy mogą prowadzić do ominięcia przepisów o ustawy o własności lokali dotyczących np. prawa członków wspólnoty do odwołania lub zawieszenia w czynnościach członka zarządu w każdej chwili na mocy uchwały, ustalania wynagrodzenia zarządu lub zarządcy z tytułu pełnionej funkcji, czy też sposobu reprezentacji wspólnoty. Po trzecie, jeżeli członek zarządu zawarłby umowę i jednocześnie występowałby jako druga strona, to zgodnie z art. 108 k.c. powstaje domniemanie, że taka umowa jest nieważna. Istnieje bowiem ogólna reguła, zgodnie z którą organy zarządzające określoną osobą prawną nie powinny samodzielnie decydować o wierzytelnościach przysługujących im wobec podmiotów zarządzanych, a przede wszystkim o swoich wynagrodzeniach – wylicza Maciej Ligier.

Co mówią przepisy

Zgodnie z ustawą o własności lokali tzw. duże wspólnoty mieszkaniowe zarządzane są przez zarząd, o ile zgodnie z art. 18 ustawy o gospodarce nieruchomościami właściciele lokali nie powierzyli zarządu nieruchomością wspólną osobie fizycznej albo prawnej. Zgodnie z art. 184 ustawy zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości. Zarządcami nieruchomości są osoby fizyczne posiadające specjalną licencję zawodową.

Czy przewodniczący zarządu wspólnoty mieszkaniowej może być administratorem tego samego budynku (nie posiada licencji) i kto ponosi w takim przypadku odpowiedzialność za wszelkie działania związane z takim budynkiem mieszkalnym. Osoba ta jest właścicielem jednego z lokali

– pyta się nasz Czytelnik, pan Rafał.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Zawody prawnicze
Jeden na trzech aplikantów nie zdał egzaminu sędziowskiego. „Zabrakło czasu”
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w płacy minimalnej. Wiemy, co wejdzie w skład wynagrodzenia pracowników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce