Ponad 4,3 mld euro (przeszło 20 mld zł) ulokowali inwestorzy w nieruchomości komercyjne w Polsce w ciągu trzech kwartałów tego roku – wynika z szacunków firmy Avison Young, które publikujemy jako pierwsi. To o ponad 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Oznacza to, że mimo trudnego rynku – trwającej rosyjskiej agresji w Ukrainie, wysokiej inflacji i wysokich kosztów finansowania – popyt na nieruchomości w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie. W samym III kwartale br. wartość transakcji wyniosła około 1,4 mld euro, czyli nawet nieco więcej niż w II kwartale. „Załamanie rynku inwestycyjnego nieruchomości komercyjnych w Polsce? Nic z tych rzeczy!” – zatytułowali raport eksperci Avison Young.
W skali dziewięciu miesięcy najwięcej - 1,77 mld euro – ulokowano w biurach, z czego 45 proc. tych poza Warszawą. W tym roku zawarto dwie spektakularne transakcje: zakup kompleksu The Warsaw HUB przez Google’a za ponad 580 mln euro, co jest rekordem, jeśli chodzi o pojedynczą nieruchomość biurową. Kupiony przez Hansainvest Real Assets za 285 mln euro Generation Park Y zajął czwartą lokatę na liście wszech czasów.
W magazynach inwestorzy ulokowali w ciągu dziewięciu miesięcy br. 1,54 mld euro, z czego ponad 0,8 mld w samym III kwartale. Co charakterystyczne, aż 47 proc. wartości transakcji przypadło na tzw. rynki wschodzące, czyli poza pięcioma głównymi hubami logistycznymi – szczególnie gorąca jest ściana zachodnia ze Szczecinem i woj. lubuskim na czele.
Czytaj więcej
Deweloperzy powinni spuścić z marży, a nie oczekiwać poluzowania regulacji służących bezpieczeństwu – skwitował nadzorca.
Nieruchomości handlowe w ciągu trzech kwartałów przyciągnęły 0,86 mld euro, jednak gros tej wartości to efekt restrukturyzacji giganta EPP w I kwartale – właściciel największego portfela handlowego przeniósł część aktywów do spółek joint-venture do których pozyskała partnerów finansowych. „Normalny” popyt obejmuje głównie małe formaty handlowe typu parki i tzw. centra convenience, czyli wygodnych zakupów.