Popyt na polskie nieruchomości komercyjne wciąż silny

Mimo zawirowań geopolitycznych i makroekonomicznych globalni inwestorzy lokują w magazynach, biurach i PRS nad Wisłą.

Publikacja: 25.10.2022 11:11

Popyt na polskie nieruchomości komercyjne wciąż silny

Foto: materiały prasowe

Ponad 4,3 mld euro (przeszło 20 mld zł) ulokowali inwestorzy w nieruchomości komercyjne w Polsce w ciągu trzech kwartałów tego roku – wynika z szacunków firmy Avison Young, które publikujemy jako pierwsi. To o ponad 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Oznacza to, że mimo trudnego rynku – trwającej rosyjskiej agresji w Ukrainie, wysokiej inflacji i wysokich kosztów finansowania – popyt na nieruchomości w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie. W samym III kwartale br. wartość transakcji wyniosła około 1,4 mld euro, czyli nawet nieco więcej niż w II kwartale. „Załamanie rynku inwestycyjnego nieruchomości komercyjnych w Polsce? Nic z tych rzeczy!” – zatytułowali raport eksperci Avison Young.

W skali dziewięciu miesięcy najwięcej - 1,77 mld euro – ulokowano w biurach, z czego 45 proc. tych poza Warszawą. W tym roku zawarto dwie spektakularne transakcje: zakup kompleksu The Warsaw HUB przez Google’a za ponad 580 mln euro, co jest rekordem, jeśli chodzi o pojedynczą nieruchomość biurową. Kupiony przez Hansainvest Real Assets za 285 mln euro Generation Park Y zajął czwartą lokatę na liście wszech czasów.

W magazynach inwestorzy ulokowali w ciągu dziewięciu miesięcy br. 1,54 mld euro, z czego ponad 0,8 mld w samym III kwartale. Co charakterystyczne, aż 47 proc. wartości transakcji przypadło na tzw. rynki wschodzące, czyli poza pięcioma głównymi hubami logistycznymi – szczególnie gorąca jest ściana zachodnia ze Szczecinem i woj. lubuskim na czele.

Czytaj więcej

Bank odmawia kredytu? Będzie nadal odmawiał. KNF: Mieszkania powinny więc stanieć

Nieruchomości handlowe w ciągu trzech kwartałów przyciągnęły 0,86 mld euro, jednak gros tej wartości to efekt restrukturyzacji giganta EPP w I kwartale – właściciel największego portfela handlowego przeniósł część aktywów do spółek joint-venture do których pozyskała partnerów finansowych. „Normalny” popyt obejmuje głównie małe formaty handlowe typu parki i tzw. centra convenience, czyli wygodnych zakupów.

Eksperci zauważają też zainteresowanie PRS (mieszkania na wynajem długoterminowy), choć apetyty są stopowane przez wysokie koszty budowy i finansowania inwestycji. W Polsce to wciąż rynek w powijakach i inwestorzy nie mogą kupować wynajętych bloków przynoszących dochód z czynszów. To etap rozwoju rynku, kiedy pionierzy dopiero zamawiają budowę u deweloperów.

Eksperci Avison Young spodziewają się w najbliższych kwartałach wprowadzenia na rynek dużych portfeli magazynowych. Uważają też, że uwagę inwestorów mogą przyciągnąć dobrze prosperujące centra handlowe.

- W czasach niepewności, w obliczu trwającej za granicami Polski wojny, z szalejącą inflacją i gwałtownie rosnącymi stopami procentowymi, decyzje inwestycyjne są dokładnie analizowane. Sektor nieruchomości zawsze był świetnym zabezpieczeniem przed wyższą inflacją, z uwagi na równolegle rosnące poziomy czynszów. Branża znajduje się obecnie w trudnym otoczeniu makroekonomicznym, któremu towarzyszy majaczący na horyzoncie potencjalny kryzys energetyczny. Jest to czas pełen wyzwań dla inwestorów, który również wzmacnia uzasadnienie potrzeby posiadania rzetelnej strategii ESG dla nieruchomości – skomentowała Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, analityczka Avison Young.

Nasz rynek inwestycyjny zdominowany jest przez zagranicznych graczy. Za 44 proc. wartości transakcji w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. odpowiadał kapitał amerykański, 18 proc. z Europy Zachodniej, a 11 proc. Środkowo-Wschodniej.

Nieruchomości komercyjne
Warimpex opuszcza Rosję
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości komercyjne
Rośnie aktywność inwestorów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Nieruchomości komercyjne
LifeSpot kupuje mieszkania na wynajem od Cavare
Nieruchomości komercyjne
Jest jeszcze dużo miejsca na nowe parki handlowe
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości komercyjne
Jesienne ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce