Musk kontra Solorz, Play goni Orange. Starcie o lukratywny rynek w Polsce

Na szybki stacjonarny internet zwiększamy wydatki mocniej niż na inne usługi telekomunikacyjne. Zyskują giganci, a małe lokalne firmy tracą rynek. Do TOP10 dostawców trafił Starlink Elona Muska - nowe dane.

Publikacja: 29.06.2024 10:28

Elon Musk

Elon Musk

Foto: AFP

Polskie gospodarstwa domowe i firmy w 2023 roku zwiększyły wydatki na szybki internet o prawie 10 proc. Tam, gdzie nie dociera światłowód, kablówka, a komórka nie wystarcza, na łowach jest Starlink Elona Muska. Za to małe lokalne firmy tracą rynek - wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej..

UKE: 300 tys. abonentów szybkiego internetu w rok

W 2023 r. ze stacjonarnego internetu korzystało w Polsce 65,5 proc. gospodarstw domowych, o 2,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej – poinformował UKE w najnowszej edycji „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego”. Przekłada się to na 9,5 mln abonentów usługi i oznacza wzrost o 300 tys. (3,6 proc.) od końca 2022 r. Przychody operatorów z tego segmentu wzrosły trzy razy szybciej, bo w rok o prawie 10 proc. (9,7 proc.) do 5,9 mld zł.

Technologią dostępu do internetu stacjonarnego, którą wybieramy najchętniej jest światłowód. Ze światłowodu korzystało w grudniu 2023 r. 4,5 mln abonentów, czyli 48,1 proc. wszystkich użytkowników przewodowego internetu. To oznacza przyrost aż o milion w porównaniu z 2022 r., gdy z tego typu łączy korzystało nieco ponad 38 proc. użytkowników (około 3,5 mln).

Czytaj więcej

Szefowa badania Mediapanel z Gemiusa: będziemy walczyć o co najmniej 20 lat

Usługę w tej technologii oferuje coraz więcej dużych firm, w tym telewizji kablowych, a pomagają w tym pieniądze unijne i zagraniczne fundusze inwestycyjne lokujące pieniądze w firmach budujących infrastrukturę, do której podpinać użytkowników może każdy operator detaliczny.

Giganci zyskują, mali ISP tracą 

UKE nie zdradza ile tzw. światłowodowi hurtownicy założeni czy przez Orange Polska, Ineę lub Playa mają w sumie podpiętych domostw. Pokazuje natomiast jak szybko rośnie modelu BSA (ang. bit stream access). To taka sytuacja, w której dostawca usługi podpina klienta do internetu używając łączy innej firmy. W rok w Polsce przybyło ponad 310 tys. podłączonych w ten sposób użytkowników i jest ich już prawie 1,5 mln.

Wbrew intencjom urzędników to nie oznacza jednak, że z możliwości podłączania abonentów na sieciach dużych hurtowników rzucili się mali tzw. ISP. Widać to gołym okiem po ofertach pączkujących na osiedlach dużych miast i zdają się to potwierdzać dane UKE. Z tej możliwości korzystają przede wszystkim duzi gracze, tacy jak sam Orange, ale też T-Mobile, czy Play.

Udział małych firm telekomunikacyjnych w rynku internetu stacjonarnego mierzony liczbą użytkowników drastycznie spadł w porównaniu z 2022 r. O ile w 2022 r. obsługiwali oni ponad 50 proc. wszystkich abonentów usługi, o tyle w 2023 r. tylko 35 proc.

Tak przynajmniej wynika z raportu UKE. Na ile jest to kwestia braku danych od małych firm – nie wiemy.

Swój udział przejmując UPC z ponad 15-proc. udziałem i kilku mniejszych operatorów zwiększyła grupa P4 (Play). W 2023 r. ma już ponad 17 proc. rynku i goni lidera – Orange Polska, który obsługuje nieco ponad 23 proc. abonentów stacjonarnego internetu.

Elon Musk w TOP10 polskiego internetu 

Orange i Play są tez na czele tabeli pod względem przychodów z usługi stacjonarnego internetu. Co ciekawe w TOP10 uplasował się w tegorocznej edycji raportu UKE Starlink, usługa SpaceX Elona Muska.

Starlink to usługa satelitarnego dostępu do internetu. Na podstawie danych UKE można szacować, że przynosi ona Muskowi w Polsce około 130 mln zł przychodu rocznie. Ekscentryczny bogacz mógł tym samym wyprzedzić markę z grupy Zygmunta Solorza – Plusa. Tak wynika z zestawienia zaprezentowanego przez urząd.

Dla porządku: Musk nie pokonał jeszcze całkowicie grupy Zygmunta Solorza. Założyciel Polsatu ma grupie Netię, gracza numer 5 na rynku stacjonarnego internetu w kraju.

Wraz z popularnością światłowodu poprawiają się parametry usług, z których korzystamy w domach. Ponad 74 proc. abonentów korzysta z dostępu szybszego niż 100 Mb/s. Najwięcej – 51,7 proc. – z oferty proponującej przynajmniej 300 Mb/s, ale nie więcej niż 1 Gb/s.

Mniej uchodźców, mniej kart pre-paid 

Użytkowników stacjonarnego internetu jest już więcej niż klientów dedykowanej usługi mobilnego internetu. Tych ostatnich było w ub.r. 8,9 mln i przybywa ich powoli (wzrost o 1,6 proc.).

Stacjonarny dostęp do internetu to usługa, przychody z której rosły telekomom w ub.r. najszybciej. Jednak nie ona ma największy udział w telekomunikacyjnym torcie, a usługi komórkowe. Z nich telekomy uzyskały w ub.r. 15,3 mld zł przychodu, o 6,3 proc. więcej niż w 2022 r.

Sieci komórkowe obsługiwały na koniec grudnia klientów z 52,4 mln kart SIM. To spadek o 200 tys. (0,4 proc.) w porównaniu z 2022 r. i bilans spadku liczby użytkowanych kart pre-paid o 900 tys., a wzrostu liczby kart abonamentowych (o 700 tys.).

Czytaj więcej

Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają

Kart pre-paid ubyło wraz z uchodźcami z Ukrainy. W 2022 r. polskie telekomy rozdały im miliony kart przedpłaconych. Pomoc ta napompowała im statystyki. Penetracja rynku komórkowego w Polsce spadła w ub.r. o 0,6 pkt proc. do 138,7 proc. – wyliczył UKE.

Poza tym telekomy obsługiwały jeszcze 7,7 mln kart SIM potrzebnych w komunikacji maszyn (tzw. M2M).

Boom na internet w roamingu 

Telefon komórkowy to dziś także sposób na korzystanie z internetu. W sumie użytkownicy mobilnego internetu (z telefonu i usługi dedykowanej) wykorzystali w ub.r. o ponad 20 proc. transferu więcej niż w 2022 r., a średnio na użytkownika oznaczało to zużycie ponad 20 GB w miesiącu.

Ten wzrost to jednak nic w porównaniu z zużyciem internetu w roamingu międzynarodowym. Tu w 2023 r. wykorzystanie skoczyło o prawie 43 proc. do 131 tys. terabajtów (131 mln gigabajtów).

Segmentem, którego zachowanie bada UKE są tzw. usługi wiązane, czyli sprzedawane w pakietach. Po latach dynamicznych wzrostów nie ma już śladu. W 2023 r. korzystało z nich 14,2 mln osób, o 2 proc. więcej niż w 2022 r. Opłaty, które wnieśli dały łącznie 12,9 mld zł, o 7,7 proc. więcej niż w 2022 r.

W ub.r. stabilne były przychody operatorów z płatnej telewizji: wyniosły 6,8 mld zł (wzrost o 0,5 proc.) – podał UKE.

Telefonia stacjonarna jest w trendzie schyłkowym – uważa regulator. W ub.r. korzystało z niej 2,1 mln abonentów, o 13 proc. mniej niż w 2022 r. W podobnym tempie skurczyły się przychody operatorów z tej usługi (do 0,9 mld zł).

Więcej użytkowników, bo 2,8 mln ma telefonia stacjonarna wykorzystująca internet (VoIP), ale przynoszą oni dużo niższe przychody niż tradycyjny telefon na kablu. W ub.r. kilkaset firm świadczących usługi VoIP-owe zanotowało 295 mln zł przychodu, o 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Polskie gospodarstwa domowe i firmy w 2023 roku zwiększyły wydatki na szybki internet o prawie 10 proc. Tam, gdzie nie dociera światłowód, kablówka, a komórka nie wystarcza, na łowach jest Starlink Elona Muska. Za to małe lokalne firmy tracą rynek - wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej..

UKE: 300 tys. abonentów szybkiego internetu w rok

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają
Media
Szefowa badania Mediapanel z Gemiusa: będziemy walczyć o co najmniej 20 lat
Media
Rosyjska odpowiedź na nowe sankcje: blokada mediów z Unii, w tym z Polski
Media
Koncesji dla TV Republika jednak nie będzie? Sprawa trafi do sądu
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Media
TV Republika otrzymała koncesję. Tomasz Sakiewicz szuka inwestorów w USA