"Inteligentne" ubrania dla sportowców, strażaków i niemowląt

Na razie z ubrań wzbogaconych o elementy technologiczne korzystają głównie sportowcy, ale wkrótce będą korzystać także niemowlęta i strażacy.

Aktualizacja: 09.06.2016 07:53 Publikacja: 08.06.2016 19:29

Według ABI Research rynek „inteligentnych" ubrań do 2021 r. będzie rósł, i to w szybkim tempie, bo w każdym roku średnio o 48 proc. To spowoduje, że na świecie sprzeda się za pięć lat już 18 mln sztuk takich nowinek. Szybkich zwyżek sprzedaży odzieży z wbudowanymi czujnikami spodziewają się też inne firmy.

Według analityków Gartnera w tym roku na światowy rynek trafi ich 1 mln, a w przyszłym – już 5,3 mln. – Inteligentne ubrania to dziś głównie odzież noszona przez zawodowych sportowców. Ale producenci planujący długoterminowo, rozwijają ofertę z myślą o robotnikach i pracownikach firm dbających o bezpieczeństwo, interaktywnych grach, monitorowaniu zdrowia dzieci oraz opiece nad osobami starszymi – komentuje Ryan Harrison, analityk z ABI Research.

Dla strażaków i niemowląt

Marki, które już dziś są znane z udanych połączeń technologii z przemysłem odzieżowym, to np. Athos (marka fitnessowa), Heddoko (eksperymentuje z funkcjami, które ostrzegają przed możliwością urazu ciała, gdy za bardzo forsuje się mięśnie), Hexoskin (fitness), Mimo (ubranka z wpiętym systemem monitorującym pozycję, w jakiej śpi dziecko, i elektroniczna niania w jednym), OMsignal (oprócz monitorowania głębokości oddechu, ilości wypracowanego w czasie ćwiczeń potu podobno wspiera też regenerację mięśni po treningu), Owlet (inteligentne skarpetki dla niemowląt śledzące ich puls i inne funkcje życiowe) czy Textronics (produkuje technologię wykorzystywaną nie tylko w odzieży do ćwiczeń, ale także w ubraniach ochronnych dla strażaków i innych służb mundurowych). Czujniki zaszyte w takich ubraniach wysyłają sygnały albo całe zestawy cyfrowych danych na temat zdrowia i kondycji na smartfony ich właścicieli.

Inteligentna tkanina Levi's już wiosną

Inteligentną odzież produkują już także okazjonalnie firmy takie jak Ralph Lauren (ma w ofercie koszulki tenisowe monitorujące kondycję graczy) czy Google we współpracy z Levi's. Te dwie firmy powołały wspólną inicjatywę Projekt Jacquard, w ramach której już stworzyły tkaninę o właściwościach podobnych do... ekranów dotykowych. Przesuwając ręką po rękawie bluzki wykonanej z takiego materiału, można poruszać się po interfejsie komórki czy tabletu. Levi's zamierza wprowadzić na rynek pierwszą komunikującą się z właścicielem za pomocą dotyku kurtkę wiosną przyszłego roku (a jesienią tego roku będzie testować jej wersję beta).

Udane połączenie mody i technologii będzie wymagać od producentów sporego wyczucia. – Moda opiera się przede wszystkim na indywidualności i wyrażaniu siebie, a rozwiązania technologiczne rzadko wnoszą pod tym względem wartość – uważa Joanna Dłutowska, ekspertka zespołu Fashion z Boston Consultig Group w Warszawie. I przypomina, że sukcesem nie okazał się np. mocno promowany AppleWatch. – Ludzie ze świata mody nigdy go nie „przyjęli" – zauważa.

Początkową barierą będą też zapewne wysokie ceny takich gadżetów. Smartkoszulka to dziś wydatek przekraczający 200 dol.

Opinia

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC

Ciekawe, w jaki sposób producenci rozwiną obecne funkcjonalności smart clothes, które dziś są przede wszystkim diagnostyczno-analityczne. Mam na myśli funkcje wpływające na zachowania, odżywianie i aktywność konsumentów, oraz stworzenie takiego inteligentnego ekosystemu, w którym konsumenci będą używali smart clothes w sposób tak naturalny, w jaki dziś używane są smartfony. Przykład tych ostatnich wskazuje na jeszcze jeden ważny czynnik, niezbędny do spopularyzowania nowej technologii, a mianowicie na wzornictwo – ono też będzie kluczowe dla masowej akceptacji tego produktu.

Według ABI Research rynek „inteligentnych" ubrań do 2021 r. będzie rósł, i to w szybkim tempie, bo w każdym roku średnio o 48 proc. To spowoduje, że na świecie sprzeda się za pięć lat już 18 mln sztuk takich nowinek. Szybkich zwyżek sprzedaży odzieży z wbudowanymi czujnikami spodziewają się też inne firmy.

Według analityków Gartnera w tym roku na światowy rynek trafi ich 1 mln, a w przyszłym – już 5,3 mln. – Inteligentne ubrania to dziś głównie odzież noszona przez zawodowych sportowców. Ale producenci planujący długoterminowo, rozwijają ofertę z myślą o robotnikach i pracownikach firm dbających o bezpieczeństwo, interaktywnych grach, monitorowaniu zdrowia dzieci oraz opiece nad osobami starszymi – komentuje Ryan Harrison, analityk z ABI Research.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie