TP rozwija się na rynku TV

Operator zyskuje klientów płatnej telewizji. Uruchomienie usług satelitarnych tchnęło nowe życie w nieporadne do tej pory działania firmy

Publikacja: 30.01.2009 01:37

RoŚnie liczba osób korzystajĄcych z IPTV. W Polsce liczba abonentów telewizji dostępnej przez linie

RoŚnie liczba osób korzystajĄcych z IPTV. W Polsce liczba abonentów telewizji dostępnej przez linie telefoniczne sięga 150 tys. Na globalnym rynku dominują przede wszystkim Europa Zachodnia, szczególnie Francja, oraz Azja.

Foto: Rzeczpospolita

Na przełomie października i listopada ubiegłego roku Telekomunikacja Polska uruchomiła usługi telewizji satelitarnej i zaczęła je sprzedawać razem z dostępem do Internetu. Do czasu opublikowania wyników finansowych za 2008 r. operator nie chce podać dokładnych danych o sprzedaży, ale jak wynika z naszych informacji, w ciągu niespełna trzech miesięcy zebrał ponad 100 tys. zamówień na telewizyjno-internetowy pakiet. Oznacza to, że w ciągu jednego kwartału TP zdobyła dwa razy więcej klientów na usługi telewizyjne niż przez poprzednie dwa lata (57 tys.).

– To przede wszystkim efekt nareszcie przejrzystej informacji o tej usłudze. TP zaczęła mówić po prostu o telewizji, zamiast używać enigmatycznych pojęć IPTV czy multipakiet – ocenia Bogdan Zytka, analityk firmy doradczej Accenture.

Poczynając od listopada 2008 roku, TP dokłada usługę telewizyjną do Internetu za stosunkowo niewielką dopłatą od kilku do kilkunastu złotych. Wliczony jest w to wprawdzie raczej ubogi pakiet programowy, ale klient otrzymuje za to dostęp do wirtualnej wypożyczalni wideo.

– Jeżeli do ceny pakietu „Internet plus telewizja” dodamy opłatę za linię telefoniczną, jaką musi wnieść abonent, to możemy podejrzewać, że TP nie ma problemu z rentownością usług telewizyjnych – komentuje Bogdan Zytka.

Telekomunikacja Polska pokonała wreszcie techniczne trudności i tam, gdzie nie może dostarczyć telewizji po linii telefonicznej, dostarcza ją – dzięki współpracy z Cyfrą Plus – za pośrednictwem satelity. Spółka kładzie duży nacisk na sprzedaż usług telewizyjnych, zgodnie ze strategią całej grupy France Telecom, do której należy polski operator.

Francja należy do liderów globalnego rynku IPTV, co wynika po części z ograniczeń, jakie w tym kraju są nałożone na montaż anten satelitarnych. Amerykańska firma badawcza Dittberner szacowała pod koniec ubiegłego roku globalną liczbę abonentów IPTV na 16 mln. Na całym świecie na rynku płatnej telewizji dominują sieci kablowe i nadawcy satelitarni.

W Polsce sieci kablowe obsługują 4 – 4,5 mln abonentów, a platformy satelitarne 4,1 mln abonentów. Usługi TV po liniach telefonicznych świadczone są dla niespełna 150 tys. abonentów TP, Telefonii Dialog, Multimediów Polska oraz kilku mniejszych operatorów. Ofensywa Telekomunikacji Polskiej na tym rynku na razie nie budzi obaw konkurentów.

– W czwartym kwartale 2008 r. tylko naszej platformie przybyło 324 tys. abonentów. Cały rynek płatnej telewizji satelitarnej urósł w ubiegłym roku prawie o 1,3 mln nowych abonentów. Liczby te są – w mojej opinii – najlepszą oceną rynku. My oczywiście uwzględniamy w naszej strategii rozwoju plany wprowadzenia usług multiplay, które już stopniowo realizujemy, oferując od września 2008 r. usługi telefonii komórkowej – komentuje dla „Rz” Andrzej Matuszyński, członek zarządu Cyfrowego Polsatu.

Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach