Więcej optymizmu w reklamie

Prognozy wydatków reklamowych w Polsce ?w tym roku podniosły?właśnie dom mediowy Starlink i Agora.

Publikacja: 18.08.2014 08:52

Więcej optymizmu w reklamie

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik Sławoir Mielnik

Dotychczas Starlink zakładał, że w tym roku wydatki na reklamę w Polsce mogą wzrosnąć w porównaniu z ubiegłym o 0,9–1,2 proc. Obecnie dopuszcza nawet 2-proc. wzrost, co oznacza, że w najlepszym przypadku firmy wydałyby na reklamę w tym roku 7,13 mld zł.

Agora poszła nawet dalej, bo prognozuje, że cały rynek w tym roku ma szansę na 1–3 proc. wzrostu (wcześniej była mowa maksymalnie o 2 proc.).

– Zarówno w pierwszym, jak i w drugim kwartale roku reklamodawcy wydali więcej na promowanie swoich produktów i usług niż w analogicznych okresach 2013 r. (odpowiednio o 1 proc. i 2,5 proc.)  – podaje Agora. – Spółka dostrzega poprawę kondycji rynku reklamowego szczególnie w drugim kwartale 2014 r., w którym wydatki reklamowe dużo wolniej zmniejszały się w prasie, a dynamicznie rosły w większości pozostałych segmentów rynku reklamowego – uważa firma.

Według jej nowych szacunków w tym roku reklama telewizyjna ma rosnąć w tempie 3–6 proc., internet 5–8 proc., kino 0–3 proc., radio 4–7 proc., reklama zewnętrzna odnotuje dynamikę od -1 proc. do 2 proc., reklama w czasopismach skurczy się o 9–13 proc., a w gazetach o 20–24 proc.

– Wierzymy, że to będzie rok, w którym koniunktura na rynku reklamy będzie się poprawiała, ale beneficjentami tego trendu będą głównie telewizja i internet – mówił Bartosz Hojka, prezes Agory.

Lepsze prognozy dla reklamowej branży także w Starlinku to efekt ożywienia zaobserwowanego przez firmy w I półroczu.

– Rynek wzrósł o 1,9 proc., tj. o 66,6 mln zł, a jego wartość netto szacowana jest na niemal 3,62 mld zł. Czynnikiem, który miał największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków na reklamę sektora produktów farmaceutycznych, leków, a także poprawa dynamiki sektora tzw. dóbr szybko zbywalnych (FMCG) – podaje Starlink.

Negatywny wpływ na rynek ma natomiast sektor telekomunikacyjny, który w I półroczu 2014 zmniejszył wydatki o 9,3 proc. wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym.

Konkurencyjny dla Starlinka dom mediowy ZenithOptimedia podawał, że wydatki netto na reklamę w Polsce w 2014 r. będą wyższe o 1,8 proc., a ich łączna wartość na koniec roku wyniesie 6,51 mld zł.

Szacunki firmy doradczej PwC zakładają z kolei 1,6-proc. wzrost wydatków reklamowych w tym roku, do 2,61 mld dol. Pod koniec sierpnia swoje szacunki dla reklamy telewizyjnej powinny podać TVN i Polsat.    —Magdalena Lemańska

Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach