Dystrybutorzy filmów kinowych w 2024 roku nie mają łatwo. Jest zaskoczenie

Wiemy jak wyglądał rynek dystrybutorów filmów kinowych w Polsce w pierwszym półroczu 2024 roku. Niektórzy dotychczasowi liderzy znaleźli się poza podium. A kto na nim?

Publikacja: 05.08.2024 13:40

Dystrybutorzy filmów kinowych w 2024 roku nie mają łatwo. Jest zaskoczenie

Foto: Next Film/mat.pras.

Pierwsze trzy miejsca należały kolejno do United International Pictures (UIP), Next Filmu (Grupa Agory) oraz Warner Bros. Entertainment (Grupa Warner Bros. Discovery). Ci trzej gracze, a właściwie dystrybuowane przez nich filmy kinowe, odnotowały odpowiednio 22,2-proc., 18,9-proc. oraz 13-proc. udział w liczbie sprzedanych biletów.

UIP i Next Film, czyli półrocze młodego widza

UIP tradycyjnie już zajmuje pierwsze miejsce. Tym razem dzięki tytułom dla młodego widza, takim jak „Wyfrunięci”, „Kung Fu Panda 4”, czy „Garfield”. Warto zwrócić uwagę na awans dystrybutora polskich tytułów. Dla Next Filmu minione półrocze było jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym wynikiem. Dystrybutor zawdzięcza go „Akademii Pana Kleksa”, czyli hitowi frekwencyjnemu z pierwszego kwartału br., a także komediom „Sami Swoi. Początek” oraz „Baby Boom, czyli Kogel Mogel 5”. Trzeci w kolejności Warner Bros. Entertainment zawdzięcza pozycję w pierwszej połowie br. takim pozycjom jak „Diuna: część druga”, czy „Godzilla i Kong: nowe imperium”.

Poza podium znalazły się firmy dystrybucyjne, które często występują „na pudle”. Kino Świat (Grupa Canal+ Polska) w pierwszym półroczu przyciągnął najwięcej widzów filmem „Budda. Dzieciak ‘98”, a także „Emma i Czarny Jaguar”.

The Walt Disney Company, tym razem numer pięć wśród dystrybutorów, na liście TOP10 o największej frekwencji miał jedną pozycję: „W Głowie się nie Mieści 2”.

Popularne filmy kinowe w 2024 r. 

 Na dalszych pozycjach uplasowali się krajowi dystrybutorzy: Monolith Films, Gutek Film, Nowe Horyzonty, czy Best Film.

Do filmów z portfela tych dystrybutorów, które cieszyły się największym zainteresowaniem, należały „Biała odwaga” (Monolith), „Strefa Interesów” (Gutek Film), „Kicia Kocia w przedszkolu” (Nowe Horyzonty) i „Civil War” (Best Film).

W sumie w pierwszym półroczu br. kina w Polsce sprzedały 24,1 mln biletów, o 12 proc. więcej niż przed rokiem (szacunki Heliosa).

– W drugim kwartale obserwowaliśmy spadek frekwencji w kinach, ale nie był on znaczący, bo wyniósł około 5 proc. Jestem pozytywnie zaskoczony tym wynikiem. Niższa frekwencja w tym okresie to głównie efekt mniejszej liczby filmów w repertuarze, co było spowodowane zeszłorocznym strajkiem aktorów i scenarzystów w Hollywood – mówił nam Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios (grupa Agora) gdy opisywaliśmy dane nt. sprzedaży biletów. – W sumie w kinach w Polsce w pierwszym półroczu br. w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 r. odnotowaliśmy wzrost widowni o 12 proc. Mimo to sądzę, że wyniki za cały bieżący rok będą płaskie - dodawał.

Tomasz Jagiełło oceniał też, że również w trzecim kwartale br. kina w Polsce odnotują spadki frekwencji.

Poza tradycyjnie słabszym wakacyjnym okresem, w tym roku na frekwencję wpływ ma także słabszy repertuar wywołany przesunięciami produkcji w Hollywood z powodu strajków aktorów. Ponadto lipiec, pierwszy miesiąc przerwy wakacyjnej dla uczniów szkół, obfitował w duże imprezy sportowe, przyciągające rzesze kibiców: rozgrywki piłkarskie Euro 2024 oraz Igrzyska Olimpijskie 2024.

Pierwsze trzy miejsca należały kolejno do United International Pictures (UIP), Next Filmu (Grupa Agory) oraz Warner Bros. Entertainment (Grupa Warner Bros. Discovery). Ci trzej gracze, a właściwie dystrybuowane przez nich filmy kinowe, odnotowały odpowiednio 22,2-proc., 18,9-proc. oraz 13-proc. udział w liczbie sprzedanych biletów.

UIP i Next Film, czyli półrocze młodego widza

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Poczta Polska otwiera punkty zastępcze i mobilne w miejscach dotkniętych powodzią
Biznes
Brytyjczycy od A1 weszli w polskie światłowody. Co planują?
Biznes
Porażka z Intelem, czyli na co rząd powinien wydać 7 miliardów złotych
Biznes
KGHM stawia na dalszy rozwój działalności w Chile
Biznes
Śmigłowce kluczowe dla ewakuacji powodzian. Wrócił temat caracali