Disco polo wróciło na salony i ekrany

Popularność tej muzyki swego czasu spadła. Ale teraz znów przekonują się do niej największe media.

Publikacja: 10.10.2014 05:00

W ostatnim odcinku pokazywanego przez Polsat programu „Must Be The Music – Tylko muzyka" niespodziewanie pojawił się w odświeżonym składzie discopolowy zespół Milano, autor hitu „Bara bara". Jurorzy nie zostawili na nim wprawdzie suchej nitki, ale po raz kolejny potwierdziło się, że disco polo znów coraz powszechniej zauważają mainstreamowe media.

– To niejedyny przykład. Marcin Miller z zespołu Boys występuje w „Tańcu z gwiazdami", w „Twoja twarz brzmi znajomo" wykonywana była piosenka zespołu Akcent – wylicza Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawczyni z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie wymienione programy pokazywane są w Polsacie, który zawsze był disco polo życzliwy. To jednak nie Polsat, ale Grupa ZPR Media (wydawca m.in. „Super Expressu") wywołała renesans disco polo w mediach, uruchamiając – w całości poświęcony takiej muzyce – kanał Polo TV, który trafił do oferty naziemnej telewizji cyfrowej i szybko zaczął się piąć po drabince wyników.

Już 132 miliony

Jak wynika z danych ?Nielsen Audience Measurement, jeszcze w 2012 roku średni udział tego programu w ogólnopolskiej widowni (osoby powyżej czwartego roku życia) wynosił 0,42 proc., a już w kolejnym poszybował do 0,73 proc. W okresie od stycznia do września tego roku wynosił już 0,78 proc., a cennikowe wpływy stacji przekroczyły w tym czasie 132 mln zł.

Polsat szybko nadrobił niedopatrzenie i w maju tego roku wystartował z kanałem Disco Polo Music. Pięć miesięcy od startu stacja ma ?0,16 proc. udziałów w rynku oglądalności i prawie 31 mln zł cennikowych wpływów reklamowych.

– Branża disco polo się sprofesjonalizowała, co pozwoliło jej wkroczyć na salony. Zaczęli przyznawać się do takiej muzyki ludzie, którzy do tej pory twierdzili, że jej nie słuchali. Nazwijmy ich naszymi elitami... W dobrym guście jest teraz zejście z piedestału i pokazanie, że słucha się tego co wszyscy. Media się do trendu dopasowały, bo za odbiorcami tej muzyki podążają reklamodawcy – mówi Anna Jupowicz-Ginalska.

Jej zdaniem przy umiejętnej współpracy z mediami i obecności w nich sympatycznych „ambasadorów" takiej muzyki disco polo może wrócić do mediów na dobre. Tym bardziej że można na tym nieźle zarobić.

Polska tak się bawi

Koncerty organizowane przez Grupę ZPR Media pod egidą Polo TV obejrzało w miastach 40 tys. osób.

– Zorganizowaliśmy w tym roku kilka koncertów, m.in. w Szczecinku, Sopocie, Szczecinie, Kartuzach. Wszystkie gromadziły przynajmniej kilkutysięczne rzesze widzów. ?W Szczecinie w hali cała pula ?7 tys. biletów sprzedana została w kilka dni – mówi Renata Krzewska, prezes ZPR Media. Jak dodaje, w badaniach słuchalności muzyki disco polo to najpopularniejszy gatunek.

Grupa ZPR wyrasta na discopolowego giganta, bo oprócz Polo TV od końca ubiegłego roku ma w portfolio ponadregionalne radio VoX FM, które na dawnych częstotliwościach Eski Rock (poza Warszawą) nadaje wyłącznie disco polo. Według badań Radio Track między czerwcem i sierpniem tego roku miało 3,4 proc. udziałów w rynku słuchalności, co uplasowało je powyżej Radia Maryja, Radia TOK FM i RMF Classic. – Radio VOX FM w ciągu kilku miesięcy zostało liderem na rynku rozgłośni ponadregionalnych, podwajając wyniki – mówi Krzewska.

Dlaczego tak dochodową częścią rynku nie zainteresowały się na szerszą skalę wielkie wytwórnie?

– Tej branży jest bez nas dobrze. Zespoły discopolowe grywają czasem po kilka koncertów dziennie, a ich płyty słabo sprzedają się w wielkich sieciach. Dobrze idzie sprzedaż płyt po koncertach, to szary rynek. Współpraca z takimi firmami jak nasza by im się nie opłacała – uważa Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

W ostatnim odcinku pokazywanego przez Polsat programu „Must Be The Music – Tylko muzyka" niespodziewanie pojawił się w odświeżonym składzie discopolowy zespół Milano, autor hitu „Bara bara". Jurorzy nie zostawili na nim wprawdzie suchej nitki, ale po raz kolejny potwierdziło się, że disco polo znów coraz powszechniej zauważają mainstreamowe media.

– To niejedyny przykład. Marcin Miller z zespołu Boys występuje w „Tańcu z gwiazdami", w „Twoja twarz brzmi znajomo" wykonywana była piosenka zespołu Akcent – wylicza Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawczyni z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach