Maria Koterbska: Mistrzyni swingu oraz cha-chy

Maria Koterbska, wielka dama polskiej piosenki, zmarła, mając 96 lat, w rodzinnym Bielsku-Białej.

Publikacja: 19.01.2021 19:05

Maria Koterbska (1924–2021)

Maria Koterbska (1924–2021)

Foto: PAP

Po raz pierwszy ogólnopolska publiczność usłyszała, jak śpiewa w powojennym przeboju „Skarb" w 1948 r., a na estradzie stała się popularna jak grający w filmie Adolf Dymsza. Śpiewała także do dwóch innych filmów z jego udziałem: „Sprawa do załatwienia" (1953) oraz „Irena do domu" (1955).

W tym ostatnim wykonała „Karuzelę" o bielańskich piknikach warszawiaków. To do niej nawiązał po latach Muniek Staszczyk i T.Love, a Koterbska, zdobywając sympatię wielu milionów Polaków, zapisała też w piosenkach wiele polskich miejsc: Wrocław i jego tramwaje w „Mkną po szynach niebieskie tramwaje" czy „Augustowskie noce".

Ale rodzinnie związana była z Bielsko-Białą, gdzie jej ojciec, absolwent lwowskiego i wiedeńskiego konserwatorium, osiedlił się, założył chór i założył rodzinę z poznaną przez przypadek pianistką.

Koterbska, z jej kulturą muzyczną, dykcją i rodzinnymi tradycjami, zawsze wyrastała poza peerelowską skalę, reprezentując to, co ważne w światowej piosence. Gdy narzucano socrealizm – śpiewała swing, bo uwielbiała Ellę Fitzgerald i Franka Sinatrę. Niezależności broniła z dala od stolicy, m.in. w Katowicach.

A gdy przyszła odwilż, podarowała Polakom latynoską egzotykę w przebojach „Serduszko puka w rytmie cha-cha". Łącznie zaśpiewała 1500 piosenek, pośród których są takie przeboje jak „Mój chłopiec piłkę kopie", „Wio, koniku" „Brzydula i rudzielec", „Deszcz", „Odejdź smutku".

Jej konferansjerem był wielki Kazimierz Rudzki, szybko znalazła wspólny język z najważniejszymi postaciami estrady i kabaretu. W krakowskim Teatrze Satyryków pisał dla niej Ludwik Jerzy Kern. Pod szyldem Wagabundy w kraju i na świecie występowała z Bogumiłem Kobielą, Edwardem Dziewońskim, Mieczysławem Czechowiczem.

Jej synem jest Roman Frankl, który poświęcił mamie wydaną przez PIW książkę „Maria Koterbska. Karuzela mojego życia".

Po raz pierwszy ogólnopolska publiczność usłyszała, jak śpiewa w powojennym przeboju „Skarb" w 1948 r., a na estradzie stała się popularna jak grający w filmie Adolf Dymsza. Śpiewała także do dwóch innych filmów z jego udziałem: „Sprawa do załatwienia" (1953) oraz „Irena do domu" (1955).

W tym ostatnim wykonała „Karuzelę" o bielańskich piknikach warszawiaków. To do niej nawiązał po latach Muniek Staszczyk i T.Love, a Koterbska, zdobywając sympatię wielu milionów Polaków, zapisała też w piosenkach wiele polskich miejsc: Wrocław i jego tramwaje w „Mkną po szynach niebieskie tramwaje" czy „Augustowskie noce".

Kultura
Europejskie Stolice Kultury 2025: Chemnitz i Nova Gorica – Gorycja
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Kultura
Współpraca OmenaArt Foundation z Tate i Sotheby’s
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Co nowego w kinach?
Kultura
Polsko-brytyjski sezon kulturalny. Szereg wydarzeń w obu krajach
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Kultura
Maciej Wróbel nowym wiceministrem kultury i dziedzictwa narodowego
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku