Patrząc z zewnątrz na to „poetyckie ćwiczenie w drewnie”‚ jak nazwał „Holly Barn” jeden z krytyków‚ jedynie sporej wielkości okna znajdujące się po obu stronach budynku odróżniają go od stodoły.
Ale można pójść dalej i okna ukryć pod obszernymi opuszczanymi w dół „okiennicami” pokrytymi tym samym drewnem co cały dom. Takim chwytem posłużyła się Rita Huys z belgijskiej pracowni BURO II‚ której zlecono przekształcenie starej stodoły w nowoczesny i elegancki dom. Po zamknięciu okiennic flandryjski „Barn House” (2008 r.) niemal przestaje istnieć jako budynek mieszkalny‚ doskonale wtapiając się w wiejski krajobraz. Zbudowano go‚ jak rasową stodołę‚ na planie długiego i wąskiego prostokąta‚ z wnętrzem nawskroś nowoczesnym. Oba krótsze boki budynku są całkowicie przeszklone (już bez okiennic)‚ rozciąga się stąd wspaniały widok na rozległe zielone pola. Huys osłoniła trochę również te okna‚ przedłużając okładzinę z cienkich drewnianych listew pokrywającą boczne ściany budynku. Listewki nie stykają się ze sobą‚ co tworzy prześwity i dodaje masywnej formie stodoły delikatności.
Równie ascetyczne środki wyrazu zastosował Brytyjczyk John Pawson‚ słynny minimalista‚ który letni dom udający zabudowania gospodarcze postawił w południowej Szwecji dla Fabiena Barona‚ fotografa i projektanta‚ byłego dyrektora artystycznego magazynu „Harper’s Bazaar”. „Baron House” (2005 r.) to z daleka dwa całkowicie białe podłużne budynki o spadzistych dachach stojące równolegle do siebie. Łatwo w nich sobie wyobrazić traktory.
Pierwsze wątpliwości co do funkcji budynków pojawiają się dzięki olbrzymim oknom od podłogi do sufitu. Do domu prowadzi prosta aleja młodych liściastych drzew wyłożona kocimi łbami‚ przez które przebija trawa.
„Baron House”‚ uznany przez magazyn „Wallpaper” za najlepszy prywatny dom 2007 roku‚ zbudowany jest na planie kwadratu. W środku ma kwadratowe atrium również wyłożone kamieniami. Wielkie okna pozwalają przejrzeć dom na wylot‚ a brak jakichkolwiek ozdób i oszczędnie wprowadzona roślinność tworzą niezwykłą, medytacyjną przestrzeń.
Wnętrze‚ wyposażone tylko w najpotrzebniejsze sprzęty‚ zdominowane jest przez geometrię białych pustych ścian i spadzistego stropu‚ ruch światła na ścianach i oszałamiającą zieleń pól za oknem. Przyroda otaczająca dom wchodzi do jego wnętrza.