Bogusław Chrabota: Via Baltica - państwa bałtyckie narażają wspólne bezpieczeństwo NATO

Może już czas, by wstrząsnąć bratnimi stolicami i realizacji Via Baltica domagać się od Litwy, Łotwy i Estonii bardziej stanowczo? Bo to przecież sprawa wspólnego bezpieczeństwa NATO i w każdej stolicy winno to być zrozumiałe.

Aktualizacja: 30.09.2024 06:21 Publikacja: 30.09.2024 04:30

Polska oddała właśnie do użytku swój odcinek Via Baltica. Na zdjęciu budowa obwodnicy Łomży.

Polska oddała właśnie do użytku swój odcinek Via Baltica. Na zdjęciu budowa obwodnicy Łomży.

Foto: PAP/Artur Reszko

Jak ważne są strategiczne połączenia przez tzw. korytarze, wiemy dobrze z historii. W 1939 r. polska odmowa budowy eksterytorialnego połączenia Rzeszy z Prusami Wschodnimi przez tzw. korytarz gdański stała się jedną z przyczyn niemieckiego ataku na Polskę. Kilkanaście lat później eksterytorialna autostrada łącząca RFN z Berlinem Zachodnim przez terytorium NRD pozwoliła przetrwać zachodniej części dawnej stolicy Niemiec w samym środku bloku komunistycznego. Inny korytarz, suwalski jest od początku lat 90. solą w oku Federacji Rosyjskiej. Już na początku lat 90. Rosja przymierzała się do budowy eksterytorialnej autostrady łączącej Białoruś z obwodem królewieckim. Strategiczna droga przebiegałaby przez terytoria Polski i Litwy.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Komentarze
Jędrzej Bielecki: Świat odrzuca demokrację i prawa człowieka. Co to oznacza dla Unii i Zachodu?
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Słona cena sondażowych sukcesów Koalicji Obywatelskiej
Komentarze
PiS i PO wspólnie podważyły rolę Muzeum Auschwitz, uderzając w polską rację stanu
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Musk, Zuckerberg i Netanjahu. Zwycięstwo Trumpa pogrąży nie tylko wokeizm
Komentarze
Bogusław Chrabota: Wołyń zaczynamy rozliczać