Produkcja i eksport AGD rozwijają się pełną parą

Branża AGD nadal się szybko rozwija, ale oznacza to nie tylko nowe fabryki. Rocznie inwestuje w Polsce ponad 1 mld zł, również w centra R&D, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne.

Publikacja: 29.01.2020 21:00

Produkcja i eksport AGD rozwijają się pełną parą

Foto: Bloomberg

2019 r. był kolejnym udanym okresem, jeśli chodzi o producentów kuchni, lodówek czy pralek. Z danych branżowej organizacji producentów AGD – czyli APPLiA Polska – wynika, że z taśm produkcyjnych zjechało 23,5 mln dużego AGD, czyli o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Wliczając w to małe AGD, czyli odkurzacze czy roboty kuchenne, produkcja wyniosła 26,6 mln sztuk. W Polsce działa już 31 fabryk, w których powstaje wyposażenie gospodarstwa domowego. Branża może się pochwalić 15 mld inwestycji, w tym 3 mld zł w latach 2017–2019.

– Jesteśmy numerem jeden w Europie i gdyby każda inna branża zachowywała się w ten sam sposób, cały nasz przemysł byłby liderem – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny APPLiA Polska. – To nie są żadne montownie, powstają u nas nowoczesne zakłady, a także wiele innych projektów – dodaje.

Branża podaje, że przemysł AGD inwestuje w Polsce rocznie ponad 1 mld zł w najnowsze fabryki, ale i w centra R&D, centra biznesowe, logistyczne, zakupowe oraz IT. Dzięki temu nasz kraj umacnia swoją pozycję lidera w produkcji AGD w UE, wytwarzając już ponad 50 proc. całej unijnej produkcji pralek, suszarek oraz zmywarek. Trzy główne zagłębia branży to Dolny Śląsk, Łódź z Radomskiem oraz wielkopolskie Wronki.

Ogółem 40 proc. AGD w Europie powstaje w Polsce. W kategorii pralki i suszarki oraz zmywarki to już nawet połowa europejskiej produkcji.

Wartość produkcji sprzedanej AGD wzrosła w 2019 r. o 1 mld zł – do 22 mld zł. W tym samym czasie zatrudnienie bezpośrednie zwiększyło się do 30 tys. osób. Z uwzględnieniem łańcucha dostaw przemysł AGD zatrudnia pośrednio ponad 100 tys. osób w Polsce. Około 85 proc. polskiej produkcji trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski. Eksport w 2019 r. wzrósł 10 proc. – do 18,5 mld zł, a Polska wyeksportowała 20 mln sztuk dużego AGD. Z kolei import warty jest tylko 3 mld zł. Najwięcej pochodzi z Chin (28 proc.), ale także z Niemiec i Turcji.

W Polsce działają już od lat czołowi producenci AGD na świecie i wszyscy rozwijają skalę swojej działalności w naszym kraju. – W 2019 r. otworzyliśmy Centrum R&D, w którym będziemy pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami, testować je, a następnie wdrażać. W największej w Europie fabryce zmywarek (otwarcie w 2019 r.) będziemy produkować urządzenia z technologią Home Connect, która pozwala na zdalne zarządzenie sprzętem z poziomu telefonu – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Firma podkreśla, że w nowej fabryce zmywarek planuje zwiększać moce produkcyjne, aby osiągnąć poziom 3 mln urządzeń rocznie.

– 2019 r. przyniósł kilkuprocentowy wzrost rynku dużego AGD. Segment do zabudowy rozwijał się szybciej niż cały rynek – mówi Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Polska. – To sygnał, że konsumenci nie kierują się wyłącznie ceną, lecz w coraz większym stopniu poszukują innowacyjnych i intuicyjnych produktów, które z jednej strony ułatwiają im życie na co dzień, a z drugiej zużywają niewiele energii i wody – dodaje.

Rozwijane również będą sektory, które na naszym rynku pod względem sprzedaży nadal są niszowe – ale to polskie zakłady zaopatrują w np. suszarki do ubrań całą Europę.

– 2019 był dla nas ważny ze względu na dalszy rozwój fabryki suszarek w Łodzi oraz rozpoczęcie prac nad nową platformą produkcyjną kuchenek wolno stojących – również w Łodzi – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Polska. – To będą dla nas również najważniejsze tematy w 2020 r. Liczymy, że dzięki temu nasze produkty będą jeszcze bardziej konkurencyjne nie tylko na ciągle rozwijającym się rynku polskim, lecz przede wszystkich w większości krajów europejskich, do których nasze urządzenia wytwarzane w Polsce trafiają – dodaje.

Nasz rynek się zmienia, kuchnie stają się coraz bardziej otwarte, widać wyraźnie modę na gotowanie, co przekłada się także na rodzaj i cenę kupowanego sprzętu.

Handel
Sklepy mogą się rozczarować czarnym piątkiem
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Rynek paczek ucierpi przez Trumpa. Polskę zaleją nie tylko chińskie produkty, ale też operatorzy?
Handel
To początek końca The Body Shop? Firma zbankrutowała na kolejnym rynku
Handel
Wolne w Wigilię dzieli Polaków
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Handel
Studenac idzie na giełdę. Wiemy, ile może sięgnąć wartość IPO
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni