Na prezentach handlowcy w tym roku nie zarobią: ma być eko i tanio

Co drugi konsument deklaruje oszczędności nawet na upominkach dla najbliższych. Sezon świąteczny będzie słabszy niż przed rokiem.

Publikacja: 14.12.2022 15:52

Choinka na placu Zamkowym w Warszawie

Choinka na placu Zamkowym w Warszawie

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Badanie międzynarodowej firmy Kearney jasno wskazuje, że choć Polacy deklarują także oszczędzanie na podstawowych produktach spożywczych to dotknie to również dotyczy upominków i to poważnie. Na całym świecie wygląda to podobnie. Co drugi ankietowany deklaruje mniejsze wydatki na ten cel, co trzeci chce obdarować mniej osób niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Świąteczne żniwa mogą być rozczarowaniem dla sklepów

Z badania jasno widać, że zaczyna być coraz mocniej zauważalny aspekt ekologiczny. Coraz więcej osób nie chce kupować kolejnych, potencjalnie niepotrzebnych produktów. W efekcie chcą dawać na prezenty niepotrzebne i nieużywane upominki z lat poprzednich, wielu decyduje się także na kupowanie towarów w second-handach czy wykonanie czegoś samodzielnie.

Dla sprzedawców to raczej kiepskie wieści, jeśli chodzi o sprzedaż w sezonie świątecznym. - Można spodziewać się podobnych lub nieco gorszych wyników niż w zeszłym roku. W praktyce obrót będzie mniejszy, natomiast rosnące cały czas ceny ratują przychód. Stąd końcowy wynik może być podobny, aczkolwiek realnie wynik może być mniejszy – mówi Maciej Gawinecki, dyrektor zarządzający Kearney Ignite.

Jak wynika z badania SW Research przeprowadzonego na początku grudnia na zlecenie NEPI Rockcastle trend ekologiczny również w sezonie świątecznym jest coraz mocniejszy. 30 proc. Polaków rozważa zakup ekologicznego prezentu, 9 proc. zdecydowanie wybierze produkty przyjazne środowisku. 42 proc. konsumentów za ekologiczny uznaje prezent przyjazny środowisku, dla 34 proc., aby spełnić te kryteria musi nadawać się do recyklingu, a według 32 proc. powstać z naturalnych materiałów. 34 proc. planując ekologicznie prezenty bierze pod uwagę kosmetyki, a 30 proc. książki.

Badanie międzynarodowej firmy Kearney jasno wskazuje, że choć Polacy deklarują także oszczędzanie na podstawowych produktach spożywczych to dotknie to również dotyczy upominków i to poważnie. Na całym świecie wygląda to podobnie. Co drugi ankietowany deklaruje mniejsze wydatki na ten cel, co trzeci chce obdarować mniej osób niż przed rokiem.

Z badania jasno widać, że zaczyna być coraz mocniej zauważalny aspekt ekologiczny. Coraz więcej osób nie chce kupować kolejnych, potencjalnie niepotrzebnych produktów. W efekcie chcą dawać na prezenty niepotrzebne i nieużywane upominki z lat poprzednich, wielu decyduje się także na kupowanie towarów w second-handach czy wykonanie czegoś samodzielnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Handel
Kolejna marka luksusowa weszła na polski rynek. Wypromowała ją Elizabeth Taylor
Handel
Szykuje się spór o znaną markę obuwniczą. Jest pozew
Handel
Carrefour chce sprzedać swoje stacje benzynowe w Polsce