E-zakupy bez płacenia

Nowe usługi to rewolucja w handlu internetowym. Małe sklepy mogą jej nie przetrwać.

Publikacja: 21.06.2017 20:21

Foto: materiały prasowe

Amerykański gigant e-handlu Amazon rusza z ofensywą. W ramach usługi Wardrobe jego klienci w USA mogą zamawiać do 15 sztuk odzieży bez płacenia. Zapłacą, gdy przymierzą w domu i niektóre zatrzymają. Resztę odeślą bez kosztów. Jest jednak haczyk: to usługa dla klientów płacących abonament Prime, którzy za 99 dol. rocznie korzystają także m.in. z szybkich dostaw.

Nie wiadomo, kiedy Wardrobe trafi do Europy. – Nie mamy nic do zakomunikowania w tym momencie - mówi Marzena Więckowska, rzecznik Amazona w Polsce.

W ramach Wardrobe można wybierać spośród miliona produktów – od marek własnych po takie, jak Calvin Klein, Levi's, Adidas czy Lacoste.

To kolejny etap e-rewolucji w handlu. USA są jednym z największych rynków odzieżowych na świecie. Jego wartość to ponad 300 mld dol., z czego 70 mld przypada na e-zakupy.

– Na miejscu domów towarowych bałabym się tej usługi – mówi Bridget Weishaar, analityk Morningstar. Po ogłoszeniu usługi na giełdach spadły akcje sieci sprzedaży oraz firm odzieżowych Nordstrom i Gap, gdyż mogą ucierpieć ich sklepy.

Amazon nie jest pierwszy. Płacenie dopiero za sprawdzone w domu produkty działa już w e-sklepach Stitch Fix, Le Tote i BlackCart. Teraz jednak zjawisko może być masowe. – To ukłon w kierunku klientów, którzy boją się kupować odzież przez internet.

Ta kampania na pewno będzie bardzo kosztowna, ale potraktowana jako inwestycja w pozyskanie nowych klientów ma szansę na sukces – ocenia prof. Grzegorz Mazurek, ekspert e-marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego.

Konkurencja nie czeka bezczynnie. Największy e-sprzedawca ubrań w Europie Zalando uruchamia już usługę Zalon, czyli porady stylistów pomagających klientom dobierać ubrania. – Nowa usługa, którą proponuje Amazon, czyli bezpłatna dostawa i zwroty czy odroczona w czasie płatność, to standardowe udogodnienia, które są dostępne od początku funkcjonowania naszej platformy – przekonuje Katarzyna Heller, rzecznik Zalando.

Nie wszystkie firmy mogą jednak do tego wyścigu dołączyć. – Dla wielu mniejszych e-sklepów to, co oferuje zarówno Amazon, jak i Zalando, nie będzie opłacalne przy niskich marżach i konieczności ponoszenia opłat za dostawę i zwrot – mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa.

Z Amazona korzysta 13 proc. Polaków – szacuje PwC. Na świecie na rynkach, gdzie jest obecny, to zwykle ok. 50 proc. konsumentów. – 33 proc. badanych w Polsce przyznało, że rzadziej odwiedza sklepy, odkąd korzysta z serwisu – mówi Michał Kreczmar, dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC.

Handel
Słodycze w ubiegłym roku zdrożały najmocniej
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Handel
Kanada jest gotowa na cła Trumpa. Premier Trudeau: To będzie dolar za dolara ceł
Handel
Protest w znanej sieci supermarketów. Chcą poprawy warunków pracy i podwyżek płac
Handel
Donald Trump na razie unika wojen handlowych. Ale ostrzega Kanadę, Meksyk i Chiny
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
Chiny odwracają się od Rosji. Wymiana nie zastępuje utraconego zachodniego rynku
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego