Dobra wiadomość: firmy, mimo wyjątkowo trudnych warunków funkcjonowania, zanotowały wzrost obrotów i to często dwucyfrowy. Zła wiadomość: wszystkie firmy produkujące samochody zanotowały spadek w ogólnym rankingu. Produkcja aut w naszym regionie w 2021 r. spadła o 20 proc., najgłębszy zjazd zanotowały Czechy, Słowacja i Węgry. W znacznie lepszej sytuacji były (i nadal są) przedsiębiorstwa wytwarzające komponenty do aut.
Rok 2021 był bardzo trudny. Naznaczony dwoma plagami: pandemią, która znacząco ograniczyła produkcję, także z powodu absencji pracowników oraz zerwaniem łańcuchów dostaw, zwłaszcza dotkliwym kryzysem na rynku półprzewodników. Według wyliczeń analityków KPMG rynek motoryzacyjny odpowiada za około 10 proc. światowego zapotrzebowania na półprzewodniki. Jednakże według szacunków branża ta może ponieść nawet 80 proc. ogółu strat wywołanych problemami z ich dostępnością. W efekcie produkt krajowy brutto w naszych krajach w 2021 r. zmniejszył się o 0,6 pkt proc., do 5,6 proc. Ten spadek ma być jeszcze głębszy w roku 2022.
Błąd sprzed lat
W 2020 roku, momencie wybuchu pandemii Covid-19, producenci samochodów zostali zmuszeni do wstrzymania produkcji. Następnie, gdy światowa gospodarka osłabła, a popyt na nowe samochody odnotował gwałtowny spadek, większość producentów anulowała zamówienia na półprzewodniki. W kwietniu 2020 r. popyt był o 30 proc. niższy w stosunku do poziomu sprzed roku. W roku 2021 skutki takiego rozwoju sytuacji były mocno odczuwalne.
– Brak półprzewodników odbił się negatywnie na celach produkcyjnych niektórych firm motoryzacyjnych – przyznaje Mirosław Michna, lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Ważna branża
W naszym regionie znajduje się co czwarta ze 194. europejskich fabryk motoryzacyjnych. Stąd tak wielkie ich znaczenie dla regionalnej gospodarki. Branża ma średnio 8,5-proc. udział w rynku pracy, ale w niektórych krajach jest on znacząco wyższy: na Słowacji 16 proc., 15 proc. w Rumunii, 13,8 proc. w Czechach, 13,1 na Węgrzech i 8 proc. w Polsce. W przypadku udziału motoryzacji w krajowym PKB największy jest on w Słowacji – 14 proc.,10 proc. w Słowenii, 9 proc. w Czechach i 8 proc. w Polsce.