Aktualizacja: 10.03.2025 03:05 Publikacja: 08.03.2023 03:00
Foto: Adobe Stock
Brak lockdownów w 2022 r. nie oznaczał, niestety, powrotu prosperity. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, do których dotarła „Rzeczpospolita”, w tej branży kryzys narasta. W ciągu ostatniego roku łączne zadłużenie gastronomii wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. Zdecydowaną większość z tego zadłużenia – 205 mln zł – wypracowały restauracje.
Z ponad 11,6 tys. firm z branży gastronomicznej, które są w rejestrze KRD, rekordzistą jest wrocławska firma z długami przekraczającymi 4,2 mln zł – głównie za leasing. To rekord, bo średnie zadłużenie jednej firmy gastronomicznej wynosi 21,9 tys. zł. Długi branży cateringowej sięgają 33,7 mln zł, a pozostałe firmy, oferujące posiłki czy napoje, mają należności sięgające 16,2 mln zł.
Jak donosi Reuters, brazylijski przemysł kawowy stoi w obliczu poważnego kryzysu. Zapasy kawy się kończą, a magazyny świecą pustkami. Ceny już są rekordowo wysokie. Brazylia jest największym producentem kawy na świecie. Z czego wynikają problemy?
Choć zadłużenie sektora przekracza 400 mln zł, to jednak firmy są zadowolone z wyników. I spodziewają się, że konsumenci chętniej będą jadać poza domem lub zamawiać posiłki.
Jedna z największych sieci fast-food na świecie przenosi centralę do Teksasu, choć jeszcze nie tak dawno jej pełna nazwa brzmiała Kentucky Fried Chicken. Władze stanu Kentucky są tym ruchem oburzone.
W 2024 r. ruch w tego typu lokalach gastronomicznych spadł o 3,6 proc., choć inne formaty typu fastfood zyskały klientów. Może to być efekt zarówno silniejszej konkurencji sklepów, np. Żabki, jak i rosnącej popularności innego typu dań.
Suzuki to nie tylko cenione samochody i motocykle, ale też i wielokrotnie nagradzane silniki zaburtowe. Dział Marine japońskiej marki obchodzi okrągłe urodziny.
Zmieniający się klimat i ekstremalne zjawiska pogodowe, z jakimi mieliśmy do czynienia w zeszłym roku, spowodowały wzrost cen niektórych produktów. We Włoszech, które słynęły z pysznej i taniej kawy, szykują się podwyżki m.in. popularnego espresso.
Coraz więcej kawiarni postanawia zawalczyć ze zjawiskiem osób godzinami okupujących stoliki i pracujących na komputerze. Kolejne lokale w Polsce wprowadzają zakaz pracy z laptopem. Klienci biorą w obronę właścicieli kawiarni.
Choć zadłużenie sektora przekracza 400 mln zł, to jednak firmy są zadowolone z wyników. I spodziewają się, że konsumenci chętniej będą jadać poza domem lub zamawiać posiłki.
Na przystawkę i danie główne – wyłącznie słodkości. Szefowie kuchni proponują zmianę, która wielu osobom przypadnie do gustu, szczególnie w tłusty czwartek. Jak narodził się trend, który zyskuje popularność?
Krakowska restauracja „Bottiglieria 1881” ma na koncie kolejny sukces. Tym razem lokal prowadzony przez najbardziej znanego polskiego szefa kuchni, Przemysława Klimę, trafił na prestiżową listę „50 Best Discovery" wyróżniającą najciekawsze restauracje, bary i hotele na całym świecie.
W Rzeszowie aż 90 proc. klientów restauracji dokonuje rezerwacji online. – To wpływ amerykańskich jednostek wojskowych stacjonujących w okolicy – wskazują w start-upie MojStolik.pl.
Zwykły serwis pokładowy, który polega na ewentualnym podgrzaniu i serwowaniu gotowych dań pasażerom samolotu, ma zbyt wąski charakter, żeby uznać go za usługę objętą zerową stawką VAT.
Mimo rozwijania oferty o nowe dania, hot dogi są nadal zdecydowanie najbardziej ulubioną przekąską klientów sklepów tej sieci. W 2024 roku sprzedało się ich w sumie aż 85 milionów.
W 2024 r. ruch w tego typu lokalach gastronomicznych spadł o 3,6 proc., choć inne formaty typu fastfood zyskały klientów. Może to być efekt zarówno silniejszej konkurencji sklepów, np. Żabki, jak i rosnącej popularności innego typu dań.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas