Rynek finansowania społecznościowego bardzo się zmienia w ostatnich latach. Nieprzerwanie od 2014 roku rynek rósł, w 2022 r. w efekcie wojny za wschodnią granicą zyskał szczególnie mocno. Dzięki temu wartość rynku finansowania społecznościowego wzrosła do 1,1 mld zł, a zrzutka.pl odnotowywała nawet ponad 30 tys. darowizn dziennie - wynika z opracowania, które "Rzeczpospolita" poznała pierwsza.
Czytaj więcej
Wojna za wschodnią granicą otworzyła nasze portfele. Polskie serwisy donacyjne zanotowały idące w setki milionów wpływy na pomoc. Ile wydaliśmy, gdzie i na co?
Miliard w zbiórkach internetowych
W 2023 r. nastąpiło załamanie rynku, całkowita wartość spadła poniżej poziomu 1 mld zł. Te spadki widać także po wielkości średniej wpłaty jednorazowej na zrzutki. W 2022 roku jej poziom pobił rekord i wyniósł 97,1 zł, podczas gdy w 2014 r. było to zaledwie 56 zł. A już w 2023 roku ta wartość spadła o 10 proc. do 89 zł. W 2024 roku mamy do czynienia z lekkimi, kilkuprocentowymi wzrostami na rynku, co nie tylko przekłada się na większą wartość całego rynku crowdfundingowego, ale także na wielkość średniej wpłaty jednorazowej; w br. jej poziom urósł do 91 zł.
Z danych zrzutka.pl wynika, że 2/3 darczyńców to płeć piękna. Ogółem 50 proc. wpłacających jest w wieku 35-54 lat. Co piąty to internauta jest w wieku 25-34 lat, 16 proc. powyżej 65 roku, a 10 proc. w wieku 55-64 lat. Stawkę zamykają najmłodsi w wieku 18-24 lat z udziałem 5 proc.
Czytaj więcej
Na rynku internetowych zbiórek królują akcje charytatywne. Boom nakręciła wojna w Ukrainie.