Chopin: młodość, romanse i muzyka. Filmy o życiu Chopina

Portrety kompozytora w kinie zmieniają się jak interpretacje jego muzyki w wykonaniu wybitnych pianistów

Publikacja: 26.08.2010 01:02

Piotr Adamczyk w „Chopin. Pragnienie miłości”

Piotr Adamczyk w „Chopin. Pragnienie miłości”

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

„Chopin. Filmowe motywy” – jubileuszowe trzypłytowe wydawnictwo Filmoteki Narodowej przypomina filmy dokumentalne i fabularne.

Najwcześniejsze krótkometrażowe „Utwory Chopina w kolorze” w reż. Eugeniusza Cękalskiego pochodzą z 1944 roku. Po rekonstrukcji obrazu i dźwięku film na płytach DVD i Blue Ray odzyskał dawną świetność. Jest to eksperyment podobny do filmów Themersonów, poszukujący wizualnych skojarzeń z utworami Chopina.

Dwa filmy biograficzne: „Młodość Chopina” (1951) w reż. Aleksandra Forda i „Chopin. Pragnienie miłości” (2002) w reż. Jerzego Antczaka, pozwalają porównać wielkie role Czesława Wołłejki i Piotra Adamczyka. Pierwszy gra w stylu teatralno-romantycznym. Drugi – w konwencji psychoanalityczno-melodramatycznej.

Film Forda był pierwszym polskim obrazem biograficznym. Powstał z okazji setnej rocznicy śmierci kompozytora. Mówi o studiach Chopina w Warszawie, ludowych inspiracjach i patriotycznych nastrojach poprzedzających wybuch powstania listopadowego. Mimo że film jest czarno-biały, ma wiele znakomitych malarskich scen. Utwory Chopina grała Halina Czerny-Stefańska.

Film Antczaka opowiada o związku Fryderyka Chopina z George Sand i skomplikowanych relacjach z jej dziećmi. Nie tylko mówi o geniuszu Chopina, który w tym okresie skomponował około 40 utworów, ale też pokazuje niestereotypowy wizerunek Sand (ciekawa rola Danuty Stenki). Kobiety namiętnej, która rzuca męża i angażuje się w nowy trudny związek. Głównym wykonawcą utworów Chopina był Janusz Olejniczak.

Największą siłą wszystkich filmów pozostaje muzyka Chopina. Przemijanie jej nie dotyka. Interpretacje wybitnych pianistów także nie tracą świeżości.

Film
Arkadiusz Jakubik: Zagram Jacka Kuronia. To będzie opowieść o wielkiej miłości
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Film
Leszek Kopeć nie żyje. Dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej miał 73 lata
Film
Powstaje nowy Bond. Znamy aktorów typowanych na agenta 007
Film
Mają być dwie nowe „Lalki”. Netflix miał pomysł przed TVP
Film
To oni ocenią filmy w konkursach Mastercard OFF CAMERA 2025!