Aktualizacja: 28.01.2025 03:32 Publikacja: 16.03.2024 09:36
Maria Chwalibóg
Foto: PAP/Marcin Obara
W „Kobiecie samotnej” Agnieszki Holland zagrała starzejącą się listonoszkę, która samotnie wychowuje małego synka. Mieszkają w obskurnym, małym pokoju w pobliżu torów kolejowych, na nic im w życiu nie starcza, choć kobieta haruje od rana do wieczora. Jest początek lat osiemdziesiątych, lecz nadzieje obudzone przez „Solidarność” jej nie dotyczą. Irena z potwornym trudem, wśród szarości, kolejek pod sklepami, pogardliwymi spojrzeniami ludzi, próbuje jakoś ze swoim dzieckiem żyć. Szczyptę uśmiechu ma jej przynieść nieśmiały romans z kulawym, młodym górnikiem-rencistą. Ale w tej opowieści o alienacji i braku nadziei nie może być mowy o happy endzie. „Kobieta samotna” Agnieszki Holland poruszała tak bardzo również dzięki wielkim kreacjom Marii Chwalibóg i Bogusława Lindy, jakie na ekranie zdarzają się bardzo rzadko. Holland i jej aktorzy zrobili film przejmujący i na swój sposób odważny – pokazali ludzi, których wielkie zrywy dziejowe omijają, spychani na margines społeczeństwa na co dzień walczą z biedą i beznadzieją. I nawet kiedy na chwilę łapią się oddech, skazani są na porażkę. „Kobieta samotna” powstała w 1981 roku, jednak na sześć lat trafiła na półkę. Premiera filmu odbyła się w roku 1987.
HBO zaprezentowało oficjalny zwiastun i plakat nagrodzonego Emmy serialu „Biały Lotos". Trzeci sezon będzie się składał z 8 odcinków. Twórcą serii jest Mike White. Premiera w HBO i serwisie Max już 17 lutego.
Poprzez innowacje, elastyczność i zrozumienie potrzeb lokalnych rynków możemy nie tylko sprostać oczekiwaniom konsumentów, ale także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i efektywności biznesowej
Po raz drugi młodzi polscy filmowcy wezmą udział w konkursie Blaue Blume dla twórców najbardziej romantycznych filmów krótkometrażowych
„Fremont” to ciekawy film o samotności emigrantki, „Flow” – przepiękna, łotewska (!) animacja, a „Piep*zyć Mickiewicza 2” w lekki sposób dotyka poważnych problemów dorastania.
„Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda ma 13 nominacji do Oscara, „Brutalista” Brady’ego Corbeta oraz musical „Wicked” Jona M. Chu zdobyły po 10 nominacji.
Fabrycznie nowe Suzuki Vitara i S-Cross są dostępne taniej nawet o 18 tysięcy złotych. Promocja trwa do końca stycznia.
„Emilia Pérez” Jacquesa Audiarda zdobyła 13 nominacji i przewodzi oscarowej stawce nominowanych. „Brutalista” Brady'ego Corbeta oraz musical „Wicked” Jona M. Chu zdobyły po 10 nominacji. „Dziewczyna z igłą” ma szansę jako film zagraniczny.
Rozpoczęły się ferie zimowe, a wraz z nimi krajowe i zagraniczne wyjazdy na narty. Przed urlopem warto zadbać o właściwe zabezpieczenie na wypadek niespodziewanych zdarzeń.
HBO zaprezentowało oficjalny zwiastun i plakat nagrodzonego Emmy serialu „Biały Lotos". Trzeci sezon będzie się składał z 8 odcinków. Twórcą serii jest Mike White. Premiera w HBO i serwisie Max już 17 lutego.
Po raz drugi młodzi polscy filmowcy wezmą udział w konkursie Blaue Blume dla twórców najbardziej romantycznych filmów krótkometrażowych
„Fremont” to ciekawy film o samotności emigrantki, „Flow” – przepiękna, łotewska (!) animacja, a „Piep*zyć Mickiewicza 2” w lekki sposób dotyka poważnych problemów dorastania.
Niejednoznaczność etyczna jest najciekawsza!
„Robotnicy 1971: nic o nas bez nas” Krzysztofa Kieślowskiego i Tomasza Zygadły mieli uświetnić zjazd PZPR, lecz krytyczny obraz początku epoki Gierka, jaki się z filmu wyłaniał, okazał się dla partii nie do przyjęcia. Po przemontowaniu i zmianie tytułu obraz odpowiadał propagandystom, ale już nie twórcom. W warszawskiej wytwórni filmowej odnalazłem tę cenzorską wersję.
Kiedy przyszła informacja o jego śmierci, wyjrzałem przez okno. Było pochmurno, szaro, zarysy domów i latarni ledwo wyłaniały się z mgły. On taką aurę uwielbiał – mówi mi Marek Żydowicz, szef festiwalu Camerimage, który przez 25 lat przyjaźnił się z Davidem Lynchem.
„Przykro mi, Clincie Eastwoodzie, to David Lynch był największym amerykańskim konserwatywnym filmowcem” – napisał w „The Washington Post” Tim Carmody. Twórca „Miasteczka Twin Peaks” i piewca medytacji transcendentalnej konserwatystą? Nie zgadzam się z tak odważną tezą, ale znajduję w kinie zmarłego reżysera myśli mocno odbiegające od lewicowej agendy Hollywood.
„Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda ma 13 nominacji do Oscara, „Brutalista” Brady’ego Corbeta oraz musical „Wicked” Jona M. Chu zdobyły po 10 nominacji.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas