Aktualizacja: 21.03.2025 16:08 Publikacja: 05.08.2022 11:13
Marilyn Monroe, zdjęcie z lat 50-tych
Foto: PAP/HA/LFI
Kiedyś, będąc u szczytu sławy, powiedziała o sobie: „Jestem jedną z tych dziewczyn, które znajduje się w hotelowym pokoju z pustą fiolką po środkach nasennych w ręku”. Znaleziono ją równo 60 lat temu, 5 sierpnia 1962 roku, nie w brudnej klitce podrzędnego motelu, lecz w luksusowej willi, ale obok jej łóżka rzeczywiście leżały opróżnione butelki po pigułkach.
Pozostała w zbiorowej wyobraźni jako symbol seksu. Do dzisiaj, gdy mowa o erotyzmie, wiele osób ma przed oczami tę Amerykankę o dość banalnej przecież urodzie z ustami złożonymi jak do pocałunku. Jak to się stało, że po tylu latach, w innym świecie, Marilyn Monroe wciąż intryguje? Wciąż powstają jej biografie, pojawiają się kolejne teorie na temat jej śmierci i rzekomego udziału w niej rodziny Kennedy’ich. A wkrótce na ekrany wejdzie nowy film o niej - „Blondynka” Andrew Dominika.
W „Queer” reżyser Luca Guadagnino proponuje obraz nihilizmu i życia pozbawionego sensu. Ale najlepszą reklamę filmowi robi Daniel Craig, który, porzuciwszy postać niezniszczalnego Jamesa Bonda, wciela się w geja ogarniętego obsesyjną miłością.
Jednym z najważniejszych elementów Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA jest Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”. Jako jeden z dwóch głównych konkursów Festiwalu tworzy niezwykłą przestrzeń dla najlepszych twórców światowego kina niezależnego do przedstawienia swoich niezwykle intrygujących idei oraz zestawieniu ich z sobą. Zeszłoroczny konkurs zwyciężył film „Power Alley” w reżyserii Lillah Halli, która obecnie pracuje nad kolejnym projektem – „Flehmen”. Rokrocznie uczestnicy Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi” znajdują się w shortlistach najlepszych festiwali kina niezależnego na świecie. Krakowska scena to dla twórców nieodłączny punkt ich festiwalowych tras. Laureatowi nagrody głównej zostanie przyznany czek w postaci 25 000 dolarów.
Ruszył wielki projekt filmowy „50 na 50”, który będzie trwał do końca 2025 roku. Na pięćdziesięciolecie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się 57 przeglądów w całej Polsce, przez cały rok 2025, z najważniejszymi dziełami festiwalu.
W „Bogini Partenope” Paolo Sorrentino po raz pierwszy główną bohaterką uczynił kobietę, którą gra w scenerii Capri i Neapolu zjawiskowa debiutantka Celeste Dalla Porta. Pisarza Johna Cheevera intrygująco zagrał Gary Oldman.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Film Magnusa von Horna dostał 11 Polskich Orłów, wyrównując rekord, jaki ustanowiło „Boże ciało”.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Filmowa biografia Marii Callas z Angeliną Jolie w roli głównej to skrzywiona wersja życiorysu wielkiej śpiewaczki i wrażliwej kobiety. Dla mnie nie w porządku.
W „Jak zostałam perliczką” nie daje łatwych odpowiedzi. Są za to trudne pytania, ale zadawane tak, żeby zmusić do refleksji, a nie przytłoczyć.
To opowieść o grupie ludzi, z których wielkim udziałem, zamiast ratować socjalizm lub szukać „trzeciej drogi”, udało się na zgliszczach PRL przywrócić kapitalizm. Fragmenty debaty przeprowadzonej w 35 lat po śmierci Mirosława Dzielskiego.
Jak dobrze w całym tym zalewie przeczuć katastroficznych móc opisać coś, co zachwyca i uruchamia chęć działania. Właściwie przeciwdziałania raczej.
Panuje powszechna opinia, że autorami średniowiecznych manuskryptów byli przeważnie zakonnicy płci męskiej. Wyniki nowego badania rzucają nowe światło na historię tych zabytków europejskiej literatury. Okazuje się bowiem, że wśród ich autorów było znacznie więcej kobiet, niż się dotychczas uważało.
Czyham jak wampir na momenty, kiedy mogę dotknąć czegoś ważnego. To się czasem zdarza w teatrze, czasem w filmie. Ale prywatnie nie mam potrzeby bycia zauważaną na ulicy. Wolę się wtopić w tłum. Walczę, żeby zachować w sobie siebie, Agatę Kuleszę - mówi Agata Kulesza, aktorka.
Debatę moderowaną przez redaktora Bogusława Chrabotę przeprowadzono 26 października 2024 r. w gościnnych murach krakowskiego Znaku. Wzięli w niej udział członkowie Krakowskiego Towarzystwa Przemysłowego, Akcji Gospodarczej, Solidarności, parlamentarzyści pierwszych kadencji Sejmu RP, członkowie rządów Tadeusza Mazowieckiego i Jerzego Buzka, byli opozycjoniści i profesorowie. Poniżej zamieszczamy pełny zapis debaty.
Trzydzieści sześć lat to w historii świata niewiele więcej niż jedno pokolenie. Można śmiało powiedzieć, że niemal mgnienie oka. W naszym, polskim, przypadku bywało jednak inaczej. Te wyrwane dziejom dekady były jak epoka.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas