Ucieczka z kina Wolność - cyfrowa rekonstrukcja

Wczoraj w warszawskim Kinie Kultura odbył się uroczysty pokaz zrekonstruowanego cyfrowo filmu Ucieczka z kina "Wolność" Wojciecha Marczewskiego

Publikacja: 12.06.2012 10:18

Janusz Gajos w filmie Ucieczka z kina "Wolność"

Janusz Gajos w filmie Ucieczka z kina "Wolność"

Foto: SFP

Ucieczka z kina "Wolność"

to podszyta absurdem, nawiązująca do

Mistrza i Małgorzaty

Bułhakowa i

Purpurowej róży z Kairu

Allena metaforyczna opowieść o końcu opresyjnego ustroju. Jest portretem cenzora, który dojrzewa do zmiany, po tym gdy próbuje opanować „bunt materii" - postacie wyświetlanej w kinie Wolność

Jutrzenki

porzuciły swoje role i nawiązały kontakt z widzami.

Na film wpłynęła historia, jego scenariusz zatrzymał na dwa lata prawdziwy cenzor. Interwencja urzędnika z  budynku przy ul. Mysiej sprawiła, że Ucieczka z kina „Wolność" (1990) stała się filmową parabolą transformacji ustrojowej.

Dwudziestokilkuletnie doświadczenie sprawia, że dzisiaj odbieramy ten film inaczej, niż w latach dziewięćdziesiątych, ale nadal jego przesłanie jest bardzo silne. Niby mamy wolność, ale ciągle zniewala nas małostkowość, chciwość, głupota. Film jest majstersztykiem reżysera Wojciecha Marczewskiego, znakomitych aktorów (m.in. Janusz Gajos – cenzor Rabkiewicz, Teresa Marczewska – Małgorzata, Zbigniew Zamachowski – asystent cenzora, Piotr Fronczewski – sekretarz KW, "Władysław Kowalski - Tadeusz, aktor grający profesora, ojca Małgorzaty w filmie "Jutrzenka") i całej ekipy, jednoczącej prawdziwych mistrzów kina.

Głównego bohatera zagrał znakomicie Janusz Gajos, otrzymał nagrodę za główną rolę męską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 90', a film zdobył m.in. Złote Lwy i Złotą Kaczkę '90.

Wojciech Marczewski, choć współtworzył w latach 70. Kino Moralnego Niepokoju, dystansował się wobec nurtu: „Podział na my i oni wydawał mi się ogromnym uproszczeniem. W moich filmach celowo podkreślam, że moi bohaterowie – to ja, że cenzor to również ja, że tak naprawdę cenzorów w Polsce jest 40 mln, a nie 532. Do jakiego stopnia się obroniliśmy, do jakiego stopnia byliśmy skuteczni? Nie wystarczy tropienie i niszczenie systemu".

Film wyświetlany będzie w najbliższych dniach w warszawskim kinie Kultura i łódzkim Polonia, o godz. 17.00.

Rekonstrukcja Ucieczki z kina „Wolność" jest dziełem The Chimney Pot, rekonstrukcją dźwięku zajmowała się firma Joanna Napieralska i Iga Stankiewicz.

Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Sound Place i Studio Company.

Dotychczas w Kulturze, kinie należącym do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, odbyły się kinowe premiery rekonstrukcji cyfrowych następujących filmów:

- Życie rodzinne Krzysztofa Zanussiego

- Miś Stanisława Barei

- Nikt nie woła Kazimierza Kutza

- Nie lubię poniedziałku Tadeusza Chmielewskiego

- Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza

- Barwy ochronne Krzysztofa Zanussiego

- Mniejsze niebo Janusza Morgensterna

- Eroica Andrzeja Munka

- Zaklęte rewiry Janusza Majewskiego

- Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy

- Jowita Janusza Morgensterna

- Constans Krzysztofa Zanussiego

- Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa

- Salto Tadeusza Konwickiego

- Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego, Jan Laskowski

- Vabank i Vabank II czyli riposta Juliusza Machulskiego

- Zaduszki Tadeusza Konwickiego - Wesele Andrzeja Wajdy

- Trzeba zabić tę miłość Janusza Morgensterna

- Do widzenia, do jutra... Janusza Morgensterna

www.sfp.org.pl

Ucieczka z kina "Wolność"

to podszyta absurdem, nawiązująca do

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Film
Arkadiusz Jakubik: Zagram Jacka Kuronia. To będzie opowieść o wielkiej miłości
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Film
Leszek Kopeć nie żyje. Dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej miał 73 lata
Film
Powstaje nowy Bond. Znamy aktorów typowanych na agenta 007
Film
Mają być dwie nowe „Lalki”. Netflix miał pomysł przed TVP
Film
To oni ocenią filmy w konkursach Mastercard OFF CAMERA 2025!