„Rzeczpospolita” po raz drugi przyznała Orły ESG

Kapituła, w skład której wchodziły uznane autorytety ekonomiczne i gospodarcze, uhonorowała firmy wykazujące się szczególną aktywnością i konsekwencją w obszarze wdrażania zasad ESG.

Publikacja: 10.05.2024 03:00

Gala Orłów ESG: przedstawiciele redakcji „Rzeczpospolitej”: Marcin Piasecki (pierwszy z lewej), reda

Gala Orłów ESG: przedstawiciele redakcji „Rzeczpospolitej”: Marcin Piasecki (pierwszy z lewej), redaktor zarządzający, oraz Bogusław Chrabota (pierwszy z prawej), redaktor naczelny dziennika, wraz z nagrodzonymi i wyróżnionymi

Foto: Maciej Zygmunt

Partnerem są Targi Kielce

„Człowiek, wbrew pozorom, nie stwarza sobie celów. Narzuca mu je czas, w którym się urodził” – pisał Stanisław Lem. Skąd to wiedział? Czyżby przewidywał przyszłość? Nic z tych rzeczy, był po prostu przenikliwy. Pojmował zależności charakteryzujące relacje przeszłości, ulotnej teraźniejszości oraz przeważnie prawdopodobnej – głównie ze względu na czynnik ludzki – przyszłości. Dziś takim celem i wyzwaniem jest właśnie działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, bezemisyjności czy zielonej transformacji.

– Co roku wracamy do tego samego tematu. Nie muszę przekonywać, że społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny, środowisko to są bardzo ważne rzeczy, o których piszemy i mówimy codziennie. Ja część swego dzieciństwa spędziłem na Śląsku i znam Katowice, okoliczne miasta. Dla mnie to właśnie Katowice są ESG w praktyce. To miasto się tak niebywale zmieniło. Dzisiaj Katowice to realizacja ideału tak naprawdę czystego środowiska, ładu korporacyjnego, społecznej odpowiedzialności ludzi z tego miasta, którzy zmienili Katowice w zupełnie nowe, fenomenalne miejsce – powiedział, otwierając galę wręczenia nagród „Rzeczpospolitej” Orły ESG, Bogusława Chrabota, redaktor naczelny dziennika.

Wyróżnienia

Wydarzenie odbyło się podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Partnerem Orłów ESG są Targi Kielce. W trakcie gali Orłów ESG trzy firmy otrzymały wyróżnienia.

– Jak dowiedziałam się, że zostaliśmy jako instytucja wyróżnieni, pomyślałam: widać nasze starania, nasze działania – zarówno w naszej działalności, jak i naszym wsparciu dla zmian, które przeprowadzają nasi klienci. Staramy się, by ESG nie było tylko pustym hasłem, ale strategią, o której się mówi. Wiemy, że ESG to szerszy aspekt długoterminowy na wielu płaszczyznach – powiedziała Barbara Sobala, wiceprezes Banku Handlowego w Warszawie.

Zaskoczenia nie ukrywała Kinga Nowakowska, członkini zarządu i dyrektor operacyjna w grupie Capital Park.

– Jesteśmy zaskoczeni, że dostaliśmy tę nagrodę. To jeden z nielicznych konkursów, gdzie się sami nie zgłaszamy. Fabryka Norblin rzeczywiście jest wspaniałym miejscem, otwartym dla wszystkich. Ma bardzo wiele atrakcji bezpłatnych, więc spełnia na pewno literkę S. Staramy się też, żeby jak najbardziej był to budynek zrównoważony. Dostaliśmy, oczywiście, wszystkie certyfikaty, przy czym dla zabytków to było dużo trudniejsze, bo dużo trudniej wprowadzić zrównoważony rozwój w zabytkowych przestrzeniach. Ale nam się to udało, więc mamy też literkę E – mówiła.

Karolina Mucha-Kuś, dyrektorka wykonawcza do spraw strategii ESG i regulacji w Tauron Polska Energia, potwierdziła, że firma ma znacznie większe ambicje niż tylko dotychczasowe działania. – To dla mnie wielki zaszczyt i ogromna przyjemność odebrać tak prestiżową nagrodę, która tak naprawdę honoruje i docenia efekt pracy wielu ludzi. Zapewniam, że transformacja energetyczna, zrównoważony rozwój i to, co wiąże się z ESG, to, co osiągnęliśmy dotychczas – to pierwsze kroki, które stawiamy. Zrównoważony rozwój dopiero, tak naprawdę, przed nami – mówiła.

Nagrody

Potem przyszła pora na dwie nagrody Orły ESG, które – podobnie jak wyróżnienia – zostały wręczone firmom w kolejności alfabetycznej.

Pierwszą z nich odebrała Małgorzata Jarczyk-Zuber, kierująca Centrum Eksperckim ESG Innowacje w ING Banku Śląskim.

– Cieszy mnie, że to jest taki konkurs, który rzeczywiście ocenia rzetelne i realne działania. Nas to mocno motywuje. Dostajemy skrzydeł jak orły. To dla nas ważna nagroda. Zrównoważony rozwój jest dla nas, dla naszej firmy bardzo ważny. Zaczynamy od siebie, czyli z redukcją śladu węglowego, byciem przedsiębiorczym na co dzień, wspieraniem naszych klientów w transformacji energetycznej, ale również w takim zdrowym zarządzaniu swoimi finansami. Prowadzimy szereg takich działań realnych i rzeczywistych, gdzie działamy i ze społeczeństwem, i na rzecz społeczeństwa – mówiła.

Drugiego Orła ESG odebrała Ewa Morawska, dyrektorka sprzedaży Lidl Polska.

– Jestem bardzo dumna, że dzisiaj mogę wystąpić i odebrać tak prestiżową nagrodę w imieniu firmy Lidl. Lidl to firma, która na co dzień bardzo dba o to, żeby pracować, funkcjonować i działać na rzecz środowiska. To nie są tylko puste słowa. Rozwijamy się, budujemy nasze centra dystrybucyjne, budujemy nasze sklepy, używając w 100 proc. odnawialnej i zielonej energii. Jeżeli chodzi o nasze działania na rzecz zdrowia, promowania zdrowia, promowania zdrowego trybu życia, mamy wiele inicjatyw, które przyczyniają się do tego, że rozwijamy nasz asortyment, wprowadzając różne artykuły. Mamy również zobowiązania, jeżeli chodzi o redukcję plastiku, recykling, redukcję śladu węglowego. Natomiast nie byłoby to wszystko możliwe, gdyby nie nasi pracownicy i partnerzy biznesowi – podkreślała.

Ewa Morawska, dyrektorka sprzedaży Lidl Polska

Ewa Morawska, dyrektorka sprzedaży Lidl Polska

Maciek Zygmunt

Barbara Sobala, wiceprezes Banku Handlowego w Warszawie

Barbara Sobala, wiceprezes Banku Handlowego w Warszawie

Maciek Zygmunt

Kinga Nowakowska, członkini zarządu i dyrektor operacyjna w grupie Capital Park S.A.

Kinga Nowakowska, członkini zarządu i dyrektor operacyjna w grupie Capital Park S.A.

Maciek Zygmunt

Małgorzata Jarczyk-Zuber, kierująca Centrum Eksperckim ESG Innowacje w ING Banku Śląskim

Małgorzata Jarczyk-Zuber, kierująca Centrum Eksperckim ESG Innowacje w ING Banku Śląskim

Maciek Zygmunt

Karolina Mucha-Kuś, dyrektorka wykonawcza do spraw strategii ESG i regulacji w Tauron Polska Energia

Karolina Mucha-Kuś, dyrektorka wykonawcza do spraw strategii ESG i regulacji w Tauron Polska Energia

Maciek Zygmunt

Ocenialiśmy rezultaty

Fundamentem Orłów ESG jest ocena realiów. Redakcja „Rzeczpospolitej” postanowiła bliżej przyjrzeć się publikowanym w raportach ESG wskaźnikom, a także danym wynikającym z raportów finansowych firm. Ocenialiśmy rzeczywiste działania firm w zakresie ESG.

Ranking opierał się na twardych danych. Pod uwagę wziętych zostało siedem wskaźników: kwestie klimatyczne, niedyskryminowanie płacowe, sprawiedliwe wynagrodzenie, bezpieczeństwo pracowników, poszanowanie praw konsumentów i wolnego rynku, bezpieczeństwo środowiskowe oraz podatki.

Lista wyselekcjonowanych i rekomendowanych przez redakcję firm trafiła pod obrady kapituły, która miała tu decydujący głos.

Firmy oceniali:

Liliana Anam, założycielka firmy edukacyjno-doradczej CSRinfo, dr Mirosław Kachniewski, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Bartosz Kwiatkowski, dyrektor Fundacja Frank Bold, Ewa Sowińska, partner ESO Audit, Marzena Strzelczak, doradczyni zarządu ds. DEI, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, oraz Marcin Piasecki, redaktor zarządzający dziennika „Rzeczpospolita”.

Zdaniem kapituły

To drugi konkurs Orły ESG, przeprowadzony przez redakcję „Rzeczpospolitej”. Przeglądając raporty niefinansowe firm, możemy przyznać, że wielu przedsiębiorców odrobiło lekcję, uzupełniając swoje raporty o merytoryczne i wskaźnikowe dane.

– Wyniki prowadzonych przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych badań wskazują, że spółki raportują coraz więcej danych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Przed nami jednak pierwszy poważny test, czyli obowiązkowy audyt tych danych w ok. 150 największych notowanych spółkach – i za rok dowiemy się, na ile te raporty były rzetelne. Drugim poważnym testem będzie dążenie do osiągnięcia wskaźników oczekiwanych przez główne grupy interesariuszy, w tym w szczególności inwestorów, banki, pracowników i klientów (zarówno w modelu B2B, jak i B2C). I dopiero wtedy będziemy wiedzieli, jaką pozycję startową zajęły nasze spółki w globalnej grze o konkurencyjność klimatyczną – przyznaje Mirosław Kachniewski, prezes SEG.

– Konkurs Orły ESG to inicjatywa, która nie tylko wyróżnia firmy, ale przede wszystkim zwraca uwagę na praktyki biznesowe, które chcielibyśmy widzieć jako powszechną praktykę biznesową. Tematyka ESG nie jest napędzana regulacjami, ale zmianą systemu finansowania w Europie i implementacją strategii regionalnej. Kiedy zdamy sobie z tego sprawę, przestaniemy traktować ESG jako temat tzw. compliance, a zaczniemy – jako temat dotyczący naszego dostępu do kapitału i odporności strategicznej spółki – mówi Liliana Anam, CEO CSRinfo.ESG&Sustainability.

Laureaci nagród:

Nagrodzeni:

ING Bank Śląski

Nagrodę otrzymał za szereg działań związanych z ESG, a w szczególności za redukcję śladu węglowego oraz rzetelne wyliczenie jego zużycia w zakresie III. Firma jako jedna z pierwszych podjęła się tego zadania w kraju.

Bank do końca 2025 roku będzie stopniowo zmniejszać (aż do całkowitej spłaty) dotychczasowe zaangażowania kredytowe udzielone klientom, których działalność jest bezpośrednio zależna od węgla energetycznego w stopniu wyższym niż 5 proc. Zobowiązał się, że do roku 2040 ograniczy udział finansowania dla branży paliw kopalnych. Pośredniczy w sprzedaży produktów inwestycyjnych opartych na kryteriach ESG. Wdrożył ofertę na finansowanie projektów związanych z energią prosumencką w segmencie detalicznym dla klientów indywidualnych. Prowadzi szereg działa prospołecznych. Jest współtwórcą ogólnopolskiej Mapa Zero Waste.

Lidl Polska

Został nagrodzony za ochronę zasobów naturalnych. Sieć stale poszerza asortyment o produkty z certyfikatami zrównoważonego rozwoju – w tym BIO i Rainforest Alliance, wdrożył serię unikatowych na polskim rynku polityk zakupowych, w których określa zasady dotyczące pozyskiwania produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Celem sieci jest również zwiększenie liczby produktów pełnoziarnistych oraz produktów lokalnych z Polski. Założyła, że 100 proc. artykułów marek własnych zawierających surowce określone jako krytyczne musi być certyfikowanych. Regularnie poszerza ofertę marek własnych o produkty oznaczone certyfikatami promującymi przyjazne dla środowiska, uczciwe rolnictwo – m.in. Fairtrade czy Cotton made in Africa.

Sieć angażuje się w ochronę praw człowieka – bada, czy są one przestrzegane w całym łańcuchu dostaw.

Wyróżnieni:

Bank Handlowy

Kapituła przyznała wyróżnienie za różnorodność, równy udział kobiet i mężczyzn w zarządzie i radzie nadzorczej. Bank jako jedna z pierwszych największych firm obecnych na warszawskim parkiecie wyrównał parytety. Wskaźnik „pay gap” w banku kształtuje się na poziomie 93 proc.

Bank prowadzi także szereg działań wspierających pracowników: Citi Women Network, Disability Network, Citi Pride Network, działań charytatywnych oraz wspólnych aktywności sportowych w ramach Live Well at Citi.

Kontynuuje wieloletnie działania na rzecz bardziej zintegrowanego społeczeństwa. Razem z Polskim Komitetem Paraolimpijskim wspiera sportowców z niepełnosprawnościami, między innymi podczas zimowych igrzysk w Pekinie.

Polityka kredytowa banku uwzględnia czynniki środowiskowe i społeczne w procesach kredytowych.

Capital Park

Firma została wyróżniona za modernizację i rozbudowę Fabryki Norblina, budynek został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Fabryka Norblina to bardzo skomplikowany zespół 15 wzajemnie przenikających się budynków, o różnej funkcji i różnym przeznaczeniu. Są tu obiekty stare i nowe, o konstrukcji ceglanej, żelbetowej i stalowej.

Projekt otrzymał certyfikat BREEAM. Stanowi to niezależny dowód na to, że budynek został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Otrzymanie certyfikacji wymagało spełnienia szeregu rygorystycznych wymogów w zakresie jakości zastosowanych materiałów budowlanych, zużycia wody i energii, gospodarki odpadami, dostępności komunikacyjnej, komfortu i samopoczucia jego użytkowników, a także stosowanych na etapie budowy procedur i działań ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko i najbliższe otoczenie.

Tauron Polska Energia

Otrzymał specjalne wyróżnienie za dialog z interesariuszami. Firma umożliwia interesariuszom branie czynnego udziału w wypracowywaniu wspólnych rozwiązań w trudnych kwestiach i słucha ich wskazówek.

Opublikowana w 2022 roku strategia odpowiada na obecnie kształtujące się wyzwania rynkowe i stawia ambitne cele, takie jak ograniczenie emisyjności o prawie 80 proc. do 2030 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. „Zielony Zwrot Taurona. Energia na okrągło” – to deklaracja przyjęcia zrównoważonej ścieżki rozwoju, zgodnej ze światowymi trendami.

W 2023 r. opublikowany został także dokument „ESG w strategii Grupy Tauron” będący prezentacją kompleksowego oraz spójnego ze strategią podejścia do zrównoważonego rozwoju. Dokument zawiera wyznaczone kierunki działań i cele dotyczące ochrony środowiska i klimatu, troski o społeczeństwo oraz dbałości o najwyższe standardy ładu korporacyjnego.

Komentarz partnera:

Inicjatywy, które inspirują i motywują innych

Dla propagowania świadomości społecznej i biznesowej dotyczącej ESG inicjatywy takie jak konkurs Orły ESG, organizowany przez dziennik „Rzeczpospolita”, odgrywają istotną rolę w budowaniu świadomości firm w całym kraju.

Prezentują i promują wzorcowe praktyki w obszarze zrównoważonego rozwoju – firmy, które skupiają się na aspektach ESG, nie tylko przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku swojej marki, ale także mają istotny wkład w rozwój społeczeństwa i ochronę środowiska. Targi Kielce wspierają inicjatywy, które inspirują i motywują inne przedsiębiorstwa do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, tworząc tym samym lepszą przyszłość dla nas wszystkich.

Nasz ośrodek wystawienniczy został partnerem konkursu Orły ESG nie bez powodu. Mocno skupiamy się na działaniach prospołecznych i prośrodowiskowych. Doskonale wiemy, że nie tylko duże projekty, ale także „małe”, codzienne kroki pozwalają na realizację stawianych przez ESG celów. Zakup maszyn pozwalających na wielokrotne wykorzystywanie materiałów, wymiana oświetlenia na energooszczędne, segregacja odpadów, instalacja paneli fotowoltaicznych, wyrównanie parytetów w zarządzaniu – to priorytety także dla nas.

W ostatnim czasie między innymi współorganizowaliśmy pierwszy Świętokrzyski Biogospodarczy Hackathon „BioBoosters”. W ramach tego przedsięwzięcia wyłoniliśmy firmy, z którymi chcemy współpracować, by poddawać recyklingowi wykładziny, których używamy na setkach metrów kwadratowych rocznie. Znalezienie złotego środka, jeśli chodzi o zastępowanie utylizacji recyklingiem, jest jednym z priorytetów dla globalnej branży spotkań. Wiemy doskonale, że kierunek zmian jest jeden i ma on zielony kolor. Gratuluję nagrodzonym w konkursie Orły ESG i deklaruję promocję oraz działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju.

- Dr Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targi Kielce.

Partnerem są Targi Kielce

„Człowiek, wbrew pozorom, nie stwarza sobie celów. Narzuca mu je czas, w którym się urodził” – pisał Stanisław Lem. Skąd to wiedział? Czyżby przewidywał przyszłość? Nic z tych rzeczy, był po prostu przenikliwy. Pojmował zależności charakteryzujące relacje przeszłości, ulotnej teraźniejszości oraz przeważnie prawdopodobnej – głównie ze względu na czynnik ludzki – przyszłości. Dziś takim celem i wyzwaniem jest właśnie działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, bezemisyjności czy zielonej transformacji.

Pozostało 96% artykułu
Materiał partnera
Amerykanie budują kadry jądrowe w Polsce – to szansa dla naszej gospodarki
Materiał partnera
Zdrowie to najlepsza inwestycja
Materiał partnera
Energetyka jądrowa w centrum uwagi
Europejski Kongres Gospodarczy
Wartości, które należy promować w biznesie
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Europejski Kongres Gospodarczy
Czy proste podatki są możliwe