Wakacje letnie w 2021 r. skłaniają do dyskusji o przyszłości transportu lotniczego. Po pierwsze, po okresie drastycznych ograniczeń podróży zagranicznych miliony pasażerów wróciły na pokłady samolotów. W Europie na trasach wewnątrzkontynentalnych były w lipcu i sierpniu dni, kiedy liczba podróżnych dorównywała rekordom z 2019 r. Na innych kontynentach, m.in. w USA i Chinach, podróżnych było więcej niż w minionych latach. Restrykcje związane z Covid-19 nadal jednak ograniczają ruch międzykontynentalny.
Po drugie, trwają ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacje w sprawie programu rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2040 r. Uwzględnia on utworzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego jako jednego z podstawowych elementów transportu lotniczego i kształtowania systemu obsługi mobilności w Polsce.
Handel uskrzydlił lotnictwo
Każdy z nas chce korzystać z usług przewozowych. Najczęściej potrzeby te zaspokaja przy użyciu auta osobowego, a transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy świadczy usługi wobec siebie substytucyjne i komplementarne. Na świecie do 2019 r. przez dziesięciolecia trwał wzrost podróży lotniczych. Coraz więcej pasażerów obsługiwano w podstawowych segmentach rynku: (1) lotów bliskich (krajowych), (2) średniodystansowych (krajowych w dużych państwach jak USA, Rosja, Chiny, Brazylia i międzynarodowych, w obrębie kontynentu, m.in. w Europie, a także z naszego kontynentu do krajów Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu) oraz (3) długodystansowych, czyli międzykontynentalnych.
Od początku transformacji ustrojowej Polacy i przybywający do Polski goście powiększali społeczność użytkowników transportu lotniczego, czego odzwierciedleniem była zwiększająca się liczba korzystających z rozbudowywanych lotnisk w wielu regionach kraju. W 2019 r. na lotniskach obsłużono łącznie prawie 50 mln osób, które przyleciały do Polski lub odleciały z naszego kraju. Ponieważ ta statystyka ujmuje każdego pasażera co najmniej dwukrotnie, to można uznać, że z transportu lotniczego w Polsce w 2019 r. skorzystało około 20 mln osób.
Z historii transportu lotniczego wynika, że w drugiej połowie XX w. głównym czynnikiem stymulującym rozwój przewoźników lotniczych i infrastruktury naziemnej był wzrost kontaktów handlowych. Wzrost eksportu (m.in. z Europy Zachodniej, Japonii, Korei Płd.) przyczyniał się do wzrostu PKB, co spowodowało, że transportowi lotniczemu przypisuje się duży wpływ na rozwój gospodarczy.