Powiadomienia SMS o operacjach na rachunku bankowym

Powiadomienia SMS o operacjach na koncie osobistym lub rachunku karty kredytowej bardzo się przydadzą podczas wakacji, gdy jesteśmy z dala od komputera i nie kontrolujemy na bieżąco finansów przez Internet

Publikacja: 28.07.2011 02:00

Powiadomienia SMS o operacjach na rachunku bankowym

Foto: Bloomberg

Dzięki wiadomościom SMS wysyłanym automatycznie przez bank możemy się dowiedzieć, że na konto wpłynął przelew od pracodawcy albo że zleconej płatności nie udało się wykonać z powodu braku środków na ROR. Zostaniemy też ostrzeżeni, gdyby naszą kartą płatniczą posłużył się złodziej, bo dostaniemy informację o transakcji, której nie dokonaliśmy.

Powiadamianie SMS proponują niemal wszystkie liczące się banki. W PKO BP posiadacze kont Inteligo mają dostęp do kilkunastu typów powiadomień, natomiast pozostali klienci mogą raz dziennie otrzymać informację o saldzie na rachunku na koniec poprzedniego dnia roboczego. Podobny lub większy wybór mają klienci innych banków.

Zamawianie informacji o wszystkich możliwych typach zdarzeń nie ma sensu choćby dlatego, że w natłoku mało istotnych wiadomości łatwo będzie przegapić te naprawdę ważne. Spośród wielu opcji warto wybrać tylko te, które w istotny sposób zwiększają bezpieczeństwo lub wygodę korzystania z konta.

Użyteczną funkcją są na pewno powiadomienia o operacjach wykonanych kartą płatniczą. Dzięki nim można natychmiast zauważyć, że karta dostała się w niepowołane ręce i ktoś nielegalnie się nią posługuje. Część banków pozwala klientom wybrać, czy chcą być powiadamiani o takiej transakcji już w momencie założenia blokady na rachunku karty czy dopiero wtedy, gdy płatność zostanie rozliczona. Lepsze jest pierwsze rozwiązanie. Wtedy szybciej dowiemy się o działaniach przestępców i będziemy mogli zastrzec kartę. W niektórych bankach taki monitoring towarzyszy jedynie kartom do ROR i nie da się go zamówić do kart kredytowych. Zwiększeniu bezpieczeństwa służą też alerty dotyczące nieudanych prób zalogowania się do systemu bankowości internetowej.

Wygodną usługą jest informowanie przez bank o każdym wpływie na rachunek (lub każdym na kwotę wyższą niż określona przez klienta), o zakończeniu lokaty terminowej czy o niezrealizowaniu płatności z powodu braku środków na rachunku.

Za powiadomienia płaci się stałą kwotę miesięczną niezależnie od ilości przesłanych komunikatów albo oddzielnie za każdą wiadomość; to drugie rozwiązanie jest powszechniejsze. Citi Handlowy pobiera 5 lub 9 zł miesięcznie (zależy to od zakresu usługi). Klienci PKO BP (w tym Inteligo) zapłacą 5 zł miesięcznie, a Polbanku 6,5 zł miesięcznie.

Z kolei w Millennium każde otrzymane powiadomienie to wydatek 19 gr, w Pekao – 20 gr, w Alior Banku, Kredyt Banku i Lukas Banku – 30 gr, natomiast w BPH – 35 gr. BZ WBK pozwala klientom wybrać, czy chcą płacić 9 zł miesięcznie niezależnie od ilości przesłanych wiadomości czy 30 gr za każde otrzymane od banku powiadomienie.

Bardziej skomplikowane są cenniki ING, MultiBanku i mBanku. Ich klienci mają do wyboru kilka planów taryfowych. Ten ostatni w dodatku różnicuje stawki w zależności od tego, czy posiadacz rachunku lub karty korzysta z telefonu w bankowej sieci komórkowej czy z usług innego operatora. W niektórych bankach z opłat za powiadomienia SMS są zwolnieni klienci mający prestiżowe konta z wysoką miesięczną opłatą. Takich ofert jest jednak niewiele.

Konfigurując usługę, warto sprawdzić, w jakich godzinach bank będzie przysyłał powiadomienia. Jeżeli coś niepokojącego dzieje się z kartą płatniczą, najlepiej dowiedzieć się o tym natychmiast, by móc natychmiast zastrzec kartę. Jednak w przypadku mniej istotnych sygnałów przychodzący w środku nocy SMS jest irytujący. Wiele banków pozwala klientom określić godziny, w których mają być wysyłane informacje o wydarzeniach innych niż użycie karty płatniczej.

Dzięki wiadomościom SMS wysyłanym automatycznie przez bank możemy się dowiedzieć, że na konto wpłynął przelew od pracodawcy albo że zleconej płatności nie udało się wykonać z powodu braku środków na ROR. Zostaniemy też ostrzeżeni, gdyby naszą kartą płatniczą posłużył się złodziej, bo dostaniemy informację o transakcji, której nie dokonaliśmy.

Powiadamianie SMS proponują niemal wszystkie liczące się banki. W PKO BP posiadacze kont Inteligo mają dostęp do kilkunastu typów powiadomień, natomiast pozostali klienci mogą raz dziennie otrzymać informację o saldzie na rachunku na koniec poprzedniego dnia roboczego. Podobny lub większy wybór mają klienci innych banków.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego