GPON nas nie zbawi

Pasywna sieć optyczna łódzkiej sieci Toya dociera dzisiaj do kilku tysięcy gospodarstw domowych. Operator kablowy buduje ją wszędzie, gdzie to bardziej ekonomiczne, niż rozbudowa sieci HFC. Co nie znaczy, że przy każdej inwestycji. Zdaniem Jacka Kobierzyckiego, dyrektora generalnego sieci, obie technologie dostępowe będą koegzystowały jeszcze bardzo długo. Być może zawsze. Toya chce oferować w nich między innymi coraz to nowe serwisy OTT partnerskich wydawców. Łódzka sieć poczyna sobie śmiało na tym rynku, co nie znaczy, że dużo już zarabia

Aktualizacja: 13.06.2012 15:40 Publikacja: 13.06.2012 09:00

GPON nas nie zbawi

Foto: ROL

- Do kwestii inwestycji w nowe technologie podchodzimy bardzo pragmatycznie:  dzięki redukcji urządzeń aktywnych GPON jest po prostu tańszy w budowie na terenach słabiej zurbanizowanych i znacznie tańszy w utrzymaniu w każdych warunkach. Z naszych doświadczen wynika również, że jest to sieć o bardzo małej ilości awarii. Kwestia szerokości dostępnego pasma nie ma dla nas znaczenia, ponieważ w sieci HFC jest też absolutnie wystarczające, a przecież wciąż jest pole rozwoju tej technologii. Dlatego my nie używamy technologii GPON, jako wyróżnika naszej oferty. Parametry usług i ceny są wszędzie takie same - mówi

Jacek Kobierzycki

, dyrektor generalny łódzkiej sieci kablowej

Toya

.- Pod względem ekonomiki budowy i parametrów transferu dzielimy obszar naszego działania: na miasto i tereny podmiejskie oraz na segment klientów indywidualnych i biznesowych. Tereny słabo zurbanizowane i usługi dla biznesu (który wymaga symetrycznego łącza) wskazują na GPON. Wszędzie indziej doskonale sprawdza się HFC.

Dzisiaj spółka ma, jak mówi Kobierzycki, „pojedyncze tysiące" gospodarstw domowych w zasięgu  sieci GPON i kilkuset podłączonych do niej abonentów. Jacek Kobierzycki spodziewa się, że w ciągu trzech lat liczba HP wyniesie kilkadziesiąt tysięcy, a liczba abonentów kilka tysięcy. To oznaczałoby margines w stosunku do sieci HFC, która dzisiaj liczy ok. 160 tys.

- W dającej się przewidzieć przyszłości będziemy korzystali z obu platform. Zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że zawsze. Nie ma powodu, aby rezygnować z HFC. Zwłaszcza, że wciąż następuje segmentacja sieci oraz skracanie kabla koncentrycznego i obie technologie zbliżają się do siebie - mówi Jacek Kobierzycki. Toya aktualnie wykorzystuje GPON na obrzeżach Łodzi, gdzie posiada swoją największą sieć. - Część nowych projektów inwestycyjnych realizujemy z wykorzystaniem dotacji ze środków unijnych, część z wyłącznie własnych - mówi szef sieci.

Toya zainwestowała w system GPON Huaweia. Jedynym z wymogów operatora była możliwość emisji po łączach optycznych analogowego sygnału TV w technologii RF Video Overlay. - Sygnał analogowy, to najłatwiejszy sposób na multiroom. W polskich domach jest coraz więcej telewizorów, a dostarczenie na wszystkie sygnału cyfrowego nie jest takie tanie. To podstawowy powód, dla którego chcieliśmy mieć sygnał analogowy na GPON. Z naszej stacji czołowej możemy dosłać także sygnał telewizyjny po IP, ale to jest relatywnie zawodna technologia - twierdzi Jacek Kobierzycki.

Po IP we własnej sieci natomiast Toya dostarcza swoim abonentom usługi z serwisów OTT. Operator opracowała własny dekoder, który sprzedaje pod nazwą: Telewizja 3G. Obok biblioteki VoD, nagrywarki, usług time shiftingu, czy catch-up TV dostępne są tam m.in. Iplex, Ipla, TVN Player, czy TVP Seriale VoD.

- Z najważniejszymi partnerami - czyli największymi polskimi nadawcami - już współpracujemy. Chcemy mieć treści dla różnych grup telewidzów, ale też musimy panować nad tym zasobem, więc partnerów szukamy ostrożnie. Interesuje nas wideo, muzyka i odpowiednio sformatowane pod nasza platformę serwisy WWW. Uważam, że dla wydawców operatorzy są cennymi partnerami. Zapewniamy platformę technologiczną wydajniejszą i łatwiejszą do kontroli niż publiczny internet. Ponadto dla wielu starszych osób dostęp do tych serwisów przez PC jest poza zasięgiem umiejętności. Przez dekoder i telewizor już nie - mówi Jacek Kobierzycki. - Dla wydawców włączenie serwisów na takie platformy, jak nasza Telewizja 3G oznacza szersze dotarcie. Po uruchomieniu jednego z polskich serwisów, pominę nazwę, jego serwery nie wytrzymały z powodu gwałtownego skoku pobrań. Poproszono nas o czasowe zawieszenie usługi, do czasu zwiększenia wydajności infrastruktury przez naszego partnera.

Według Jacka Kobierzyckiego wola współpracy po stronie wydawców jest. Największym problemem są licencje na emisję programów, ponieważ częstokroć nadawcy nie dysponują prawami do emisji na nowoczesne platformy.

Szef sieci nie chce za wiele mówić o ekonomicznej opłacalności tego typu współpracy, ale z jego słów wynika, że modelu na dobry biznes na razie brak, a Toya traktuje nowe usługi OTT w swoim dekoderze, jako sposób lojalizacji klientów.

Zgodnie z rynkowymi trendami wszystkie usługi z dekodera niebawem będą dostępne także na urządzeniach mobilnych, poprzez aplikację, którą opracowała Toya. Abonenci sieci będą korzystali z pełnej wersji, aczkolwiek pojawi się także wersja light dla każdego z limitowaną ofertą.

- Zakładamy, że aplikacja będzie działała przede wszystkim w domowej sieci WiFi naszego abonenta. To nie jest kwestia techniczna, ale - znowu - prawna związana z licencjami programowymi. Technicznie możliwe byłoby nawet działanie w sieci mobilnej, ale wymagałoby uciążliwych negocjacji z właścicielami praw. To i tak zajmuje dużo czasu. Toya GO wystartuje jesienią, chociaż aplikacja jest już gotowa. Pozostało jednak jeszcze podpisanie wszystkich niezbędnych umów... - mówi Jacek Kobierzycki.

- Do kwestii inwestycji w nowe technologie podchodzimy bardzo pragmatycznie:  dzięki redukcji urządzeń aktywnych GPON jest po prostu tańszy w budowie na terenach słabiej zurbanizowanych i znacznie tańszy w utrzymaniu w każdych warunkach. Z naszych doświadczen wynika również, że jest to sieć o bardzo małej ilości awarii. Kwestia szerokości dostępnego pasma nie ma dla nas znaczenia, ponieważ w sieci HFC jest też absolutnie wystarczające, a przecież wciąż jest pole rozwoju tej technologii. Dlatego my nie używamy technologii GPON, jako wyróżnika naszej oferty. Parametry usług i ceny są wszędzie takie same - mówi

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje