Pomimo że niektóre z zawartych w niej rozwiązań zaczną obowiązywać dopiero 1 stycznia 2009 r., warto już dziś zapoznać się z tymi, które w największym stopniu związane są z pracą urzędników samorządowych.
Z tych pierwszych warto wymienić chociażby znowelizowany art. 44e ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzona być powinna także na podstawie danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków, o których mowa w art. 14 (rejestracja urodzenia dziecka) oraz art. 42 (obowiązek zgłoszenia zgubienia/znalezienia dowodu osobistego) ustawy.
Kierownik urzędu stanu cywilnego zobowiązany będzie od 1 stycznia 2009 r. przekazywać dane dotyczące zmiany stanu cywilnego (imię, nazwisko i inne) – poza dotychczasowymi organami – również do organu wydającego dowody osobiste. O zmianie imienia i nazwiska kierownik urzędu stanu cywilnego informować będzie także w sytuacji, w której zmiana dotyczy osób niemających miejsca stałego pobytu.
Organem, któremu dane się przekazuje, ma być w takim przypadku właściwy ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące. Jeżeli osoba, której zmiana danych dotyczy, nigdy nie posiadała miejsca pobytu stałego lub czasowego, a numer PESEL został jej nadany, o zmianie będzie należało poinformować ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Nowelizacja określa ponadto przesłanki unieważnienia dowodu osobistego (w formie czynności materialno-technicznej bądź decyzji). Są to m.in. utrata i zniszczenie dowodu, zgon właściciela bądź utrata przez niego obywatelstwa. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego ma być organ gminy, który wydał ten dokument, bądź organ gminy, który wydał dowód osobisty w miejsce poprzedniego.