PMI dla polskiego przemysłu nie podtrzymał dobrej passy. Znów spadek

Indeks PMI dla polskiego sektora przetwórczego w listopadzie wyniósł 48,9 pkt - podało S&P Global. Średnia i mediana prognoz ekonomistów w ankiecie „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wynosiła 49 pkt, wynik jest więc symbolicznie gorszy od oczekiwań.

Aktualizacja: 02.12.2024 10:45 Publikacja: 02.12.2024 10:25

Indeks PMI dla polskiego sektora przetwórczego w listopadzie wyniósł 48,9 pkt.

Indeks PMI dla polskiego sektora przetwórczego w listopadzie wyniósł 48,9 pkt.

Foto: Adobe Stock

Odczyt PMI 48,9 pkt jest wprawdzie niższy od neutralnego poziomu 50 pkt, oddzielającego regres od poprawy w sektorze, ale mimo wszystko znajduje się niedaleko tej granicy. Słowem – choć wciąż większość menedżerów z firm produkcyjnych sygnalizuje pogorszenie sytuacji, to przewaga nad tymi, którzy deklarują progres, nie jest wielka. 

W trwającym już 31 miesięcy (najdłużej w historii badania) okresie, gdy PMI sugeruje ciągłą dekoniunkturę w polskim przemyśle, wynik 48,9 pkt jest drugim najwyższym. Problem tylko w tym, że najwyższy odczyt odnotowano miesiąc temu – za październik wskaźnik wyniósł 49,2 pkt. Wtedy był to wynik dużo wyższy od oczekiwań. Mógł rozbudzić nadzieje na dalszą poprawę, tym bardziej, że był to już czwarty kolejny wzrost PMI z rzędu. Niestety, w listopadzie ta passa została przerwana i PMI spadł.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Dane gospodarcze
Rewelacyjne dane o PMI Polski. Najgorsza w historii passa wreszcie przerwana
Dane gospodarcze
Inflacja we Francji najmniejsza od 4 lat, w Niemczech bez zmian
Dane gospodarcze
Polska gospodarka wrzuca wyższy bieg
Dane gospodarcze
Globalny dług z nowym rekordem
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Dane gospodarcze
GUS opublikował najnowsze dane. Tak rośnie PKB Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”